Hej!
Någon som har installerat Byggmax budget inbyggd cistern från polska tillverkaren "Lavita" och kan dela med sig sina erfarenheter? Kostar mindre än hälften vad Grohe och Geberit kostar men hittar inga recensioner så vill inte vara dumsnål.
https://www.byggmax.se/wc-fixtur-till-vagghangd-toalett-1105-1265-mm-lavita-p687205013
Tack på förhand!
Någon som har installerat Byggmax budget inbyggd cistern från polska tillverkaren "Lavita" och kan dela med sig sina erfarenheter? Kostar mindre än hälften vad Grohe och Geberit kostar men hittar inga recensioner så vill inte vara dumsnål.
https://www.byggmax.se/wc-fixtur-till-vagghangd-toalett-1105-1265-mm-lavita-p687205013
Tack på förhand!
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Frågan är väl hur det går om du behöver byta ex. inloppsventilen om 3 år. Tillgång på reservdelar??? Inte roligt att behöva riva en massa för att byta ut.
Ja, jag tänker på det men främst på kvalitén och livslängd. Grohe, Geberit etc har så vansinniga priser på tillbehör och reservdelar (t ex tusen kr för bara spolknappen) att jag skulle kunna flyga till Warsawa för att hämta delar och ändå ha pengar över till lunch och en öl. Tillverkarens webbsida ser väldigt proffsig ut, skulle inte förvåna mig om de var en ganska stor aktör där. I min erfarenhet är polska byggvaror lika bra (eller dålig) som skandinaviska, tyska osv nuförtiden.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det var en billig spolknapp....J Jack2001 skrev:Ja, jag tänker på det men främst på kvalitén och livslängd. Grohe, Geberit etc har så vansinniga priser på tillbehör och reservdelar (t ex tusen kr för bara spolknappen) att jag skulle kunna flyga till Warsawa för att hämta delar och ändå ha pengar över till lunch och en öl. Tillverkarens webbsida ser väldigt proffsig ut, skulle inte förvåna mig om de var en ganska stor aktör där. I min erfarenhet är polska byggvaror lika bra (eller dålig) som skandinaviska, tyska osv nuförtiden.
Jag hörde följande siffror av rörläggaren nyligen....
Svart Matt Plast - ca. 3000
Svart Matt Metall - ca. 6000
Förgylld - ca. 34000 😱
Jag hade i alla fall aldrig chansat.
Vi kör enbart Geberit för det är ALDRIG några problem och vi vill kunna lämna bra jobb och garantera det fungerar.
Vill t.ex inte ens jobba med Teces Safetybag då jag hört många plattisar som har problem att få till fuktskyddet då det är ren plast och inte folietyp som på Geberits.
Vart bor du? För jag har en Gerberit Sigma 112 som ska säljas.. Aldrig varit monterad, endast uppackad.
Okej, du bor lite väl långt bort då
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Ja OM det finns reservdelar att få tag i. Vet inget m fabrikatet, om det är stort i Polen, inte bara "fabrikat från Polen", Så möjligen. Men så bör man kanske även titta på hur det fungerar mot svenska regler för tätskikt osv. Sticker rören ut tillräckligt långt för att få dit en tätskiktsmanschett? Hur fungerar tätningen runt spolmekanism luckan osv. Hur fungerar vatteninkopplingen? Blir det en koppling som inte går att inspektera precis utanför cisternen?J Jack2001 skrev:
Det är en gästtoalett, det krävs bara ett vattentätt skikt på golvet, dragit upp på väggarna enl BBR. Stommen är betongplatta på mark och Siporexväggar så det finns ingenting som kan bli skadat av fukt. Golvet, väggarna och handfatet kommer att täckas med 3 lager microcement som i sig räknas som en vattentätt skikt men eftersom jag är pedant kör jag flytande fuktspärr, manschetter etc på samtliga ytor under microcementen. Skiljeväggen utanför cistern kommer att byggas med våtrumsgips med flytande fuktspärr på baksidan, avtagbar panel för underhåll och en 10 mm glipa längst ner så läckor upptäcks fort. Dessutom kommer jag att borra genom ytterväggen och installera en dräneringsrör från golvytan ut till rabatten. Blir det läcka rinner vattnet ut genom dräneringsröret istället för över dörrtröskeln. Dessutom skulle jag upptäcka läckor så snart jag går in eller ut genom entrédörren.H hempularen skrev:Ja OM det finns reservdelar att få tag i. Vet inget m fabrikatet, om det är stort i Polen, inte bara "fabrikat från Polen", Så möjligen. Men så bör man kanske även titta på hur det fungerar mot svenska regler för tätskikt osv. Sticker rören ut tillräckligt långt för att få dit en tätskiktsmanschett? Hur fungerar tätningen runt spolmekanism luckan osv. Hur fungerar vatteninkopplingen? Blir det en koppling som inte går att inspektera precis utanför cisternen?
Klicka här för att svara