8 106 läst ·
21 svar
8k läst
21 svar
Byggmax badrumsfläkt; felkopplad?
Arbetsbrytare...brauseless skrev:
Kanske tänkte elektrikern att det skulle vara en arbetsbrytare?
Om jag förstår manualen rätt så ska den ha konstant spänning på L och N för att fungera med fuktautomatiken. Sen kan man om man vill koppla en separat brytare eller tändtråden till belysningen till LS om man vill kunna tvinga fläkten att gå i 15 minuter (för att vädra ut lukt t ex).
Om ni bara vill att den ska styras av fukten så funkar det som det är nu så länge ingen stänger av strömbrytaren.
Så rent tekniskt har elektrikern gjort rätt om beställningen var att den bara ska gå på fuktautomatik.
Men bra att han gjort tekniskt rätt iaf.
Nu ska vi bara få det att fungera som vi vill också.
Är det något luftdrag ut genom fläkten/kanalen när fläkten inte går? Om det inte är det så kan det kanske vara svårt för detektorn att känna av ökad luftfuktighet?
Stänger jag av våran fläkt så är det ändå ett visst självdrag ut genom ventilationen.
Stänger jag av våran fläkt så är det ändå ett visst självdrag ut genom ventilationen.
Nja, inte än så länge. Attefallen är klar så när som vad gäller ventilationen. Så snarare går väl luft in i badrummet när fläkten inte går. Vi ska sätta ventiler i rummet och då ändras sakernas ordning förhoppningsvis.useless skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden