Hej! Har läst något omdöme om denna insats, men skulle gärna vilja höra fler om det finns. Har i nuläget en enligt mig otroligt oeffektiv Roslagsspis- Stora fyrkanten, som mest äter ved.
Vad tror ni? Är det något att satsa på eller ska man titta på mer kända fabrikat som kostar mer? Någon som kan uttala sig om konstruktionen?

https://www.byggmax.se/spisinsats-etna-13-kw-nordflam-p68738962

MVH/ Per

Känner inte till modellen, men undrar om det inte är ide att satsa på nått effektivare?

• Gilla
IconicMoose
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Känner inte till modellen, men undrar om det inte är ide att satsa på nått effektivare?
Ja alltså, menar du effektivare än Roslagsspisen eller den jag länkat till? 🙂

P per-o skrev:
Hej! Har läst något omdöme om denna insats, men skulle gärna vilja höra fler om det finns. Har i nuläget en enligt mig otroligt oeffektiv Roslagsspis- Stora fyrkanten, som mest äter ved.
Vad tror ni? Är det något att satsa på eller ska man titta på mer kända fabrikat som kostar mer? Någon som kan uttala sig om konstruktionen?

[länk]

MVH/ Per
Tycker den ser bra ut.

Den verkar inte ha vermiculit i förbränningskammaren. Bara gjutjärn. Så den kommer hålla länge utan att det måste bytas något större.

Sen är den rätt stor. Och nominal effekt är hög. Man kan nu börja teoretisera om alla utsläppsvärden och verkningsgrad.

Utsläpp tycker jag är lite högt vid 11.3kW.

I slutändan är det som påverkar verkningsgrad och utsläpp gubben som eldar.

Det kommer vara en stor förbättring för miljön jämfört med din gamle insats och Du kommer spara en hel del ved.

Tror inte du kommer vinna mycket på en dyrare.

Det kommer blir bra mycket mer värme från den. Finns det cirkulation runt insatsen och galler ovanför?

Föräldrarna har en sådan fast i hörnmodell. Gediget byggd, deras sotar en del på glaset men tror det beror på en otät list vid luckan.

Det är mycket kamin för pengarna. Kolla i monteringsinstruktionen innan så du får plats med luftvolymen ovanför osv.

Ok! Tack alla för svaren!. Jag får mäta lite och se om den går att få dit.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.