Hej,
Badrumsfläkten (från byggmax Reton R100) i vårt nya attefallshus funkar inte. Den går igång på fukt, men bara ibland och då går den för kort tid.
Inkopplad av elektriker som bilden visar. Den har en egen brytare, alltså inte ihop med belysningen.
Blå ligger på nollan, brun på L. Vi ser ju att man kan koppla in en sladd till- styrfas? Men ut från brytaren kommer bara två sladdar. Kan vi få den att fungera ändå?
Tack på förhand!
Badrumsfläkten (från byggmax Reton R100) i vårt nya attefallshus funkar inte. Den går igång på fukt, men bara ibland och då går den för kort tid.
Inkopplad av elektriker som bilden visar. Den har en egen brytare, alltså inte ihop med belysningen.
Blå ligger på nollan, brun på L. Vi ser ju att man kan koppla in en sladd till- styrfas? Men ut från brytaren kommer bara två sladdar. Kan vi få den att fungera ändå?
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Hej!P PatrikJo skrev:
Ja den är läst.
Har maxat fuktkänsligheten med liten skruv. Eftergångstiden...det är en brygga som ska tas bort enl. manualen. Har inte gjort det...
Men den går alltså inte igång alls när man slår på brytaren...
Jag kanske är trögfattad, men hur vill du att det ska fungera? Så som fläkten är kopplad så ska den gå igång när brytaren är påslagen och det är fuktigt i rummet. Vill du ha den styrd utifrån belysningen istället?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
ja, hade varit bra att kunna köra den med brytaren när det behövs, för ”annat” än fuktP PatrikJo skrev:
Och så tycker jag att fuktkänsligheten är lägre än vad jag skulle vilja.
Vi har en annan fläkt och jag har inte läst manualen till din. Jag skulle ändå tro att fläkten förutsätter permanent ström på L och N, vill man ha möjlighet att styra med knapp på väggen ska den i så fall kopplas in på LS.
Fuktsensorn kanske är smutsig?
Fuktsensorn kanske är smutsig?
Om fuktkänsligheten är ställd på högsta och du inte tycker det räcker, så är det antingen fel på fläkten eller på dina krav 
Det finns ju ett par sätt att tvinga igång fläkten på, men det beror lite på dina önskemål och hur bekväm du är med att dra ny kabel. Kanske är det bäst att låta en elektriker göra det?
Det finns ju ett par sätt att tvinga igång fläkten på, men det beror lite på dina önskemål och hur bekväm du är med att dra ny kabel. Kanske är det bäst att låta en elektriker göra det?
- Låta belysningen även starta fläkten
- Koppla fläkten till ständig ström, och använda din nuvarande "fläktbrytare" till att tvångsköra fläkten
- Byta din "fläktbrytare" till en kronbrytare, där den extra knappen tvångsstartar fläkten
Om man bryggar L med LS borde fläkten gå igång direkt (dock lite oklart i manualen hur det fungerar)
Tack för svarJ JBir skrev:
ska kolla om den är igensatt men den är ju ny så borde vara ok.
Tack för tydligt svar - igen! Kanske elektriker jobb då...P PatrikJo skrev:Om fuktkänsligheten är ställd på högsta och du inte tycker det räcker, så är det antingen fel på fläkten eller på dina krav
Alla tre förslagen kräver antagligen extra kabeldragning, beroende på hur det ser ut sedan tidigare.
- Låta belysningen även starta fläkten
- Koppla fläkten till ständig ström, och använda din nuvarande "fläktbrytare" till att tvångsköra fläkten
- Byta din "fläktbrytare" till en kronbrytare, där den extra knappen tvångsstartar fläkten
Och kanske höga krav
Produkter som diskuteras: "intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 069 kr inkl moms
Läs mer
Exakt vilken modell är det? Enligt manualen finns det flera R100 med lite olika bokstavskombinationer efter...
Men jag håller med om att det borde vara obruten fas på L och strömbrytaren till LS. Sen ställer man in på fläkten hur länge den ska gå efter att strömbrytaren har slagits av.
Som det är kopplat nu fyller inte brytaren någon större funktion eftersom den alltid måste vara på för att fläkten ska ha ström så den kan starta vid behov.
Men jag håller med om att det borde vara obruten fas på L och strömbrytaren till LS. Sen ställer man in på fläkten hur länge den ska gå efter att strömbrytaren har slagits av.
Som det är kopplat nu fyller inte brytaren någon större funktion eftersom den alltid måste vara på för att fläkten ska ha ström så den kan starta vid behov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
heter BTH.useless skrev:
Exakt vilken modell är det? Enligt manualen finns det flera R100 med lite olika bokstavskombinationer efter...
[bild]
[bild]
Tack för svar
Det är ju så som du beskriver som jag i min enfald trodde elektrikern skulle installera ”automatiskt”. Men borde kanske gett tydligare instruktioner.
Brytaren sitter dessutom högt under taket och ser sjukt ful ut!
Kanske tänkte elektrikern att det skulle vara en arbetsbrytare?
Om jag förstår manualen rätt så ska den ha konstant spänning på L och N för att fungera med fuktautomatiken. Sen kan man om man vill koppla en separat brytare eller tändtråden till belysningen till LS om man vill kunna tvinga fläkten att gå i 15 minuter (för att vädra ut lukt t ex).
Om ni bara vill att den ska styras av fukten så funkar det som det är nu så länge ingen stänger av strömbrytaren.
Så rent tekniskt har elektrikern gjort rätt om beställningen var att den bara ska gå på fuktautomatik.
Om jag förstår manualen rätt så ska den ha konstant spänning på L och N för att fungera med fuktautomatiken. Sen kan man om man vill koppla en separat brytare eller tändtråden till belysningen till LS om man vill kunna tvinga fläkten att gå i 15 minuter (för att vädra ut lukt t ex).
Om ni bara vill att den ska styras av fukten så funkar det som det är nu så länge ingen stänger av strömbrytaren.
Så rent tekniskt har elektrikern gjort rätt om beställningen var att den bara ska gå på fuktautomatik.