O
L lat skrev:
Om ni vill se utmärkta exempel på hur det ser ut när man får bygga som man vill, så kan åka till Trosa. Där finns ett område med allt ifrån Hälsinge hus till funkishus och f.n vet allt!
Då blir frågan: Står området obebott eftersom alla vantrivs och flyttar därifrån? Är huspriserna avsevärt lägre än i andra områden? Mår folk området sämre än i andra områden?

• Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
H
F fsn skrev:
Ja jag gör faktiskt det. Jag lider inte av foliehjälmssyndrom nämligen.
Det är många som inte håller med dig. Man vill tro en sak men verkligheten ser annorlunda ut, speciellt på mindre orter. På större orter är risken mindre, det en större organisation där det är fler ögon som ser vad den enskilde medarbetaren gör, man känner inte varandra så väl mer än att det är en medarbetare, vilket gör det lättare att anmälda den som inte sköter sig.

Fairlane
M maria01 skrev:
eller så får dom skadetstånd för tiden i häktet
Återigen fel. Man får inte skadestånd om för tiden i häkte om man döms för mord eller våldtäkt.

Men du kanske föredrar ett samhälle där man kan dömas utan bevis?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F
Fairlane Fairlane skrev:
Återigen fel. Man får inte skadestånd om för tiden i häkte om man döms för mord eller våldtäkt.

Men du kanske föredrar ett samhälle där man kan dömas utan bevis?
det beror på hur länge man suttit häktad. Är häktningstiden längre än fängelsestraffet man döms för så får man i allra högsta grad skadestånd.

O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan skapa otrygghet om man inte får göra det.
På samma sätt som att hela tiden vara iakttagen av grannar och förbipasserande kan skapa otrygghet.

Så frågan är vad som vägen tyngst: Den som mår dåligt av att i verkligheten vara iakttagen, eller den som går runt och är mår dåligt av att fantiserar om vad som finns på andra sidan muren och vad som försiggår.

Personligen är det ingen tvekan om att den första personen självklart skall få bygga sin mur, och att den andra personen bör överväga att uppsöka en psykolog.

• Gilla
Ockupanten och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
F fsn skrev:
det beror på hur länge man suttit häktad. Är häktningstiden längre än fängelsestraffet man döms för så får man i allra högsta grad skadestånd.
Korrekt, men minimistraffen för nämnda brott är 10 respektive 3 år. Så länge sitter man vanligen inte häktad.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Som i hela såssesverige menar du?
Nu har ju iofs Trosa varit blått sen kommunen bildades.

F
Fairlane Fairlane skrev:
Korrekt, men minimistraffen för nämnda brott är 10 respektive 3 år. Så länge sitter man vanligen inte häktad.
Man kan bli frikänd efter en häktning, då får man också skadestånd. Och om du tänker efter så var det en slyngel som blev dömd för grov flerdygns gruppvåldtäkt och lite till. Sen så ifrågasattes åldersbestämningen rätt påpassligt och då var det plötsligt åldersrabatt och en knapp miljon i skadestånd.

Claes Sörmland
L lat skrev:
Om ni vill se utmärkta exempel på hur det ser ut när man får bygga som man vill, så kan åka till Trosa. Där finns ett område med allt ifrån Hälsinge hus till funkishus och f.n vet allt!
Även grannen Nyköping kan erbjuda sådana områden och jag gissar att de är rätt vanliga runt om i landet. Få kommuner som stoppar ett småhusbygge om det följer detaljplanen i ett nytt område.

Fairlane
F fsn skrev:
Man kan bli frikänd efter en häktning, då får man också skadestånd. Och om du tänker efter så var det en slyngel som blev dömd för grov flerdygns gruppvåldtäkt och lite till. Sen så ifrågasattes åldersbestämningen rätt påpassligt och då var det plötsligt åldersrabatt och en knapp miljon i skadestånd.
Blir man frisläppt så är det ju antingen för att man är oskyldig eller för att bevisen inte håller. Det är inte samma sak som att dömas för mord och sen få skadestånd för tiden I häktet.

Det senare fallet är väldigt olyckligt, men enligt regelboken vad jag förstår. Jag uppskattar det inte, men det är knappast standardfallet heller, så åter faller tesen om att man får ersättning för häktningtiden.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
O Oldfart skrev:
På samma sätt som att hela tiden vara iakttagen av grannar och förbipasserande kan skapa otrygghet.

Så frågan är vad som vägen tyngst: Den som mår dåligt av att i verkligheten vara iakttagen, eller den som går runt och är mår dåligt av att fantiserar om vad som finns på andra sidan muren och vad som försiggår.

Personligen är det ingen tvekan om att den första personen självklart skall få bygga sin mur, och att den andra personen bör överväga att uppsöka en psykolog.
https://www.byggahus.se/forum/threads/plank-skapar-otrygg-miljoe.453404/

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Jag företar den Svenska varianten. Jag vill helst inte bo i ett fängelse.
Jag tror inte att det är någon som har föreslagit att du måste bygga en tre meter hög mur runt din tomt.
D Daniel 109 skrev:
Är det bättre om jag blir påtvingad en mur i. tomtgränsen av grannen?
Ja, givetvis är det bättre.

P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan skapa otrygghet om man inte får göra det.
Att grannen kan glo in på en kan skapa otrygghet.

Att man inte kan gå omkring naken på sin egen fastighet, eller ens i sitt eget hus, utan att pryda sexfobiker klagar kan också skapa otrygghet. Kanske främst hos sexfobikerna som skulle känna sig tryggare om de inte kunde glo in hos grannen och se vad denne håller på med.

F
Fairlane Fairlane skrev:
Blir man frisläppt så är det ju antingen för att man är oskyldig eller för att bevisen inte håller. Det är inte samma sak som att dömas för mord och sen få skadestånd för tiden I häktet.

Det senare fallet är väldigt olyckligt, men enligt regelboken vad jag förstår. Jag uppskattar det inte, men det är knappast standardfallet heller, så åter faller tesen om att man får ersättning för häktningtiden.
Ingen, inte ens maria01 i det första inlägget påstod att nån fälls för brott. Bara att dom skulle kunna få skadestånd om dom suttit häktade vilket är en reell verklighet, kanske speciellt i den typen av fall med socialt accepterade och välfungerande åtalade. Det var fö rätt uppenbart att maria01 syftade exakt på det fallet jag nämnde, vilket borde ha varit uppenbart för alla inblandade.

Regelbok eller inte, det är extremt provocerande att staten betalar ut skadestånd efter en 2dygns gruppvåldtäkt där det fö blev fällande domar.

Fairlane
F fsn skrev:
Ingen, inte ens maria01 i det första inlägget påstod att nån fälls för brott.
I det första inlägget påstod hon att det nästan är böter för mord och våldtäkt idag, vilket jag påpekade var fel. Eller om man anser att 10 år i fängelse är "nästan böter" så stämmer det såklart, men då får man nog köpa att folk har en annan åsikt.

Jag fick snarare intrycket att intrycket var ett av typen "allt är dåligt och fel i Sverige idag" (som att man tidigare fick fängelse för mord, men nu böter). Jag släpper detta nu.

• Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.