Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Plank skapar otrygg miljö?!

1. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 11 741 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Byggnadsnämnden avslog just ett bygglov för ett plank. En del i beslutet (ursprungligen från tjänstemannaskrivelsen) upplevde jag dock som osaklig. De delar som jag ser som osakliga är:

Man menar att plank sedvanligt 1,8 m.

Man menar att det inte är lämpligt med ett plank som sträcker sig längs större delen av en fastighetsgräns.

Man menar att om småhusfastigheter murar in sig själva (Man menar ägarna!) så skapas en otrygg miljö i kvarteret.

Vad får de dessa idéer ifrån? Har de rätt eller fel? Särskilt den sista delen om otrygg miljö upplever jag som rent spekulativ.

Relevant del från protokollet:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2022-05-24 kl. 08.16.51.png

2. W
    Medlem · 1 621 inlägg
    Ja man kan ju undra hur det skulle se ut i våra villa kvarter om alla satte upp ett plank utmed tomtgräns!

3. A
    Medlem · Skåne · 797 inlägg
    Det är väl tämligen självklart, vad anser du är spekulativt? Att en miljö med god insyn är tryggare än en avskiljd plats?

4. Claes Sörmland

Medlem
    Varför tror du det?

5. Claes Sörmland

Medlem
    Inte så ovanligt i andra länder så det går lätt att uppleva. Men alla vill nog inte sätta upp plank längs varje tomtgräns.

6. engs
    Medlem · Östergötland · 1 461 inlägg

engs

Medlem
    Tja, det är ganska vanligt i stora delar av världen, så bör vara enkelt att bildsöka på.

Sen tror jag inte alla skulle göra det.

7. A
    Rent sunt förnuft. Men om du inte tycker det finns det gott om forskning att leta upp för den intresserade.

8. engs
    Medlem · Östergötland · 1 461 inlägg

engs

Medlem
    Åt vilket håll menar du insyn påverkar tryggheten, för den som bor bakom planket eller utanför på gatan? Grannen?

• Laddar…
  9. A
    Ute på gatan, som det står i protokollet. Sen skulle jag gissa att detsamma gäller den aktuella tomten, men det får väl anses vara mer spekulativt. Men granntomterna blir definitivt otryggare och bygglovsprocessen ska syfta till det kollektiva intresset.

10. H
    Moderator · Stockholm · 45 904 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    En viss insyn till tomten ökar trygghet. Svårare för kriminella att arbeta ostört. Om gatan är synlig inifrån blir det svårare att råna någon ostört.

11. Claes Sörmland

Medlem
    Problemet med ditt sunda förnuft är att andra har annat sunt förnuft. Särskilt i dag med den generella samhällsutvecklingen samt den större globaliseringen och inslag av multikulturalism så finns det ofta ett rätt brett spektrum av olika åsikter i olika frågor.

Forskning kan vara värt att gräva fram. Vi får se om någon har lyckats visa en dosrespons mellan antal meter plank i ett område och något så oklart som otryggmiljö. För att inte tala om den svåra kausalitetsfrågan.

• Laddar…
  12. A

Det handade ju nu inte om åsikter, utan om orsakssammanhang. Och som jag sa finns det gott om forskning på detta område, så ifall du får för dig att överklaga kommunens bedömning har de med största sannolikhet inga problem att visa detta. Det är inte en speciellt svår situation att visa kausalitet i, det är väl etablerat.

• Laddar…
  13. Claes Sörmland

Medlem
    Lättare att se om någon är hemma och ta ställning till inbrott för kriminella om tomterna är helt öppna. Och dessa paradis av under dag- och semestertid övergivna villaområden där man ser rakt in i hemmen skördas ju regelbundet av inbrottstjuvar. Så det är många faktorer som spelar in här.

Fast jag tror trygghet ofta egentligen inte handlar om kriminella folk utifrån utan mest om att få skydda sig mot grannars blickar och att de lägger sig i. Det är nog oftast där önskemål om plank finns i villaområden.

14. Claes Sörmland

Medlem
    Jag kommenterade först din referens till ditt sunda förnuft och där är det ju helt klart just dina åsikter det handlar om.

Du får gärna bidra till tråden med denna forskning! Jag är inte övertygad ännu och med all respekt så är vi nog ganska många som blir ganska skeptiska när anonyma skribenter på forum börjar pratar om ospecificerad forskning för att stärka sin position. Du har säkert bra referenser att dela!

(Jag tror inte jag har överklaganderätt vad gäller detta beslut och skulle aldrig lägga mig frågan. Och att få en prövning av just dessa tre uttalanden från byggnadsnämnden kan nog den som överklagar inte räkna med.)

15. Janus82
    Medlem · Örebro län · 1 555 inlägg

Janus82

Medlem
    Får jag fråga vad syftet med tråden är?
    Är det att försöka finna argument som motsäger att plank skapar en otrygg gatumiljö eller vill du hitta en lösning så att du kan bygga ditt trots byggnadsnämndens beslut?

Det är mer eller mindre koncensus i Sverige att plank skapar en otrygg gatumiljö så där kommer du nog inte att lyckas. Och det säger jag trots att vi själva har plankat in nästan hela vår tomt med allt från riktigt plank till olika former av spaljé. Jag tror att otryggheten i gatumiljön blir mindre om man har en tätväxt spaljé istället för ett tätt plank då de flesta människor tycker att gröna väggar är mysiga även om de är precis lika genomsiktliga som ett riktigt plank. Utöver den effekten så har man ju den stora friheten i att en spaljé inte är bygglovspliktig, inte ens när den kombineras med höga och täta klätterväxter. Bara ett tips... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.