H
O Oldfart skrev:
Jag skulle säga att det precis där problemet ligger. Om vi börjar uppifrån och ned så har vi först nationella regler. Där sitter politiker och sedan tjänstemän på Boverket och säger en sak. Sedan har vi det kommunala självstyret. Då kan varje kommun hitta på egna saker. I kommunen är det formellt sett politikerna som har makten, men i praktiken har den delegerats till tjänstemännen. Tjänstemännen har sedan relativt sett stort utrymme att hitta på egen praxis, lägga sig till med egna värderingar och inte sällan är de i konflikt med politikerna. Som politiker har man dock när det väl kommer till kritan väldigt liten möjlighet att stoppa dumheterna. Tjänstemännen arbetar heltid med att bereda ärenden. Politikerna arbetar deltid och får färdig ärenden på hög som skall godkännas eller underkännas i sin helhet. Att göra ändringsyrkanden i enskilda tokiga delar är inte görbart i praktiken. Så i slutänden har vi nästan ett tjänstemannastyre utan tjänstemannaansvar och utan faktiska lagar som styr detaljerna.

Jag kontaktade en gång bygglovsavdelningen och bad dem redogöra för vilka kriterier och faktorer de tog hänsyn till när de skulle avgöra om en mindre tillbyggnad utanför detaljplanerat område kunde göras utan bygglov.

Jag blev sedan uppringd av en tjänsteman som indignerat förklarade att det kunde man absolut inte göra. Jag svarade då med att torrt konstatera att vad han menade var alltså att det var godtyckligt. Tjänstemannen blev då stött och snäste att här skulle jag inte vara oförskämd för några godtyckligheter var det aldrig frågan om. Bra svarade jag och upprepade frågan: Om det nu inte är godtyckligt så kan du rimligtvis redogöra för vilka kriterier och faktorer som ingår i bedömning. Gubben blev nu skogstokig och började nästa gapa och skrika om att han redan sagt att det inte var så enkelt. Under samtalet försökte återkommande få reda vem jag var, var jag bodde och vad det var jag ville göra. Jag nekade bestämt och hävdade om jag lämnade den informationen så kunde vi inte längre ha en förutsättningslös generell diskussion utan det skulle bli ett specifikt fall och de specifika förutsättningarna skulle ge honom möjlighet till subjektiva och godtyckliga bedömningar.

Där någonstans gav jag upp och konstaterade att det i allra högsta grad är godtyckligt. Tjänstemännen tittar på varje specifikt ärende och går sedan på magkänsla. De utnyttjar allmänhetens okunskap om faktiska regler och använder reglerna för att kunna motivera sin magkänsla. Det ser man tydligt på det faktum på att tokiga idéer från tjänstemän och politiker kan drivar igenom utan problem medan motsvarande, och ofta triviala åtgärder, från vanligt folk tar stop.

Ta bara Örebro. Där köpte politikerna ett kromat äppelskrut för åtskilliga miljoner och ställde på en kulle. Inga problem. Några kilometer därifrån bor en stackars barnfamilj som betalar vite varje månad för att de etsade sitt gula tegelhus ljusgrått. Vad tror ni sticker ut mest och stör landskapsbilden: En grå tegelvilla eller ett stort kromat äppelskrutt?

Eller ta konstnären i Östergötland som målade sin fasad som en soluppgång. Huset beläget vid en åker placerat i den naturliga soluppgången. Totaltstopp. Sen bygger kommunala bostadsbolaget en kontorsfastighet i stål och glas med en 10 meter hög utvändig fondvägg i skottskrutigt tyg. Kontorskomplexet ligger mitt i ett bostadsområde med röda tegelbyggnader. Inga problem.

Så när jag tänker på "korruption" så är det snarare den här stora gråzonen och dess godtycke som är problemet.
Tyvärr, blir man inte ett dugg förvånad. okunskapen är även stor, PBL är de dåligt bevandrad i, de går på detaljplan och förstår inte att de måste ta hänsyn till PBL som står över Detaljplanen. Har även varit med om att de struntar i gällande Marklov dessutom.

Jag tror ändå att kontrollapparaten för myndigheter är betydligt hårdare och bättre, än för den privata sektorn. DÄR tror jag det finns mycket nepotism och företagsledare som ger varandra fördelar, ungefär som @hempularen skrev ovan.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag trodde det var ett krav att ta mutor om man jobbar för Göteborg??
Det ligger mycket i din kommentar och det gäller inte bara kommunala tjänstemän utan även statliga i den staden. Göteborgsandan, kunde lika gärna heta Neapelandan

O
B b8q skrev:
Jag tror ändå att kontrollapparaten för myndigheter är betydligt hårdare och bättre, än för den privata sektorn. DÄR tror jag det finns mycket nepotism och företagsledare som ger varandra fördelar, ungefär som @hempularen skrev ovan.
Vad spelar det för roll? Det där argumentet är ju lite i stil med att det är okey att misshandla och våldta sin fru om man bara gör det udda veckor på måndagar och torsdagar eftersom grannen gör det nästan varannan dag. Det funkar inte så. Man kan inte gör något dumt och skylla på att någon annan är dummare.

Det svenska folket borde fråga sig är: Vill vi ge upp en så stor del av vårt självbestämmande? Vill vi att tjänstemän skall sitta och diktera färg, byggmaterial och utseende på våra hus? Är det rimligt att någon annan avgör hur stor del av din fastighet du vill bebygga, och då tvingar dig att välja mellan att ha ett för litet förråd, gäststuga, snickarverkstad, garage eller växthus eftersom du bara tillåts ta plats för en i anspråk? Varför skall du behöva fråga om lov och dessutom betala för att få hägna in din tomt och hindra insyn från den nyfikna allmänheten? Eller allmänt: Varför skall kommunen ha betalt för att du gör något över huvudet taget?

För mig är det en stor gåta varför vi tolererar de här dumheterna och varför vi inte bränt ned riksdagen för länge sedan. Det enda svaret jag kan komma på är att de allra flesta antingen inte känner till lagen eller högaktningsfullt skiter i den samtidigt som byggnadsnämnderna inte aktiv jagar avvikelser utan bara griper in när någon avundsjuk och präktig granne anmäler något. Alternativt när någon nitisk tjänsteman ger sig ut på personlig korståg eller politikerna får någon tokig idé som krockar med verkligheten. Prova ta en promenad genom godtyckligt villaområde med detaljplanen i ena handen, och beviljade bygglov i andra handen. Jag är övertygad om att 99% av alla fastigheter har minst en åtgärd som är olagligt.

Redigerat:
  • Gilla
Ockupanten och 6 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag trodde det var ett krav att ta mutor om man jobbar för Göteborg??
Muteborg

P
B b8q skrev:
Det drabbar dock inte skattebetalarna på samma sätt. Ett dåligt skött bolag är mest ägarnas problem.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
O Oldfart skrev:
Så i slutänden har vi nästan ett tjänstemannastyre utan tjänstemannaansvar och utan faktiska lagar som styr detaljerna.
Tjänstemannaansvar finns dock. Se brottsbalken 20 kap.
Tjänstemannaansvaret är dock begränsat efter ämbetsansvarsreformen 1976.
O Oldfart skrev:
Jag kontaktade en gång bygglovsavdelningen och bad dem redogöra för vilka kriterier och faktorer de tog hänsyn till när de skulle avgöra om en mindre tillbyggnad utanför detaljplanerat område kunde göras utan bygglov.
När jag ansökte om bygglov får några år sen trodde jag i min enfald att det fanns en checklista på vilka slags handlingar som jag behövde lämna in. Det fanns en sorts checklista men den visade sig vara allt annat än komplett. Flera gångar begärde bygglovshandläggaren in kompletteringar. Till slut blev jag arg och skällde ut honom, vilket resulterade i en kallelse till ett möte på bygglovskontoret. Ingen ändring av rutinerna, dock.

En rimlig process vore att bygglovskontoret talar om vilka slags handlingar som krävs för ett bygglov med referens till tillämpliga delar av PBL Hur handlingarna ska utformas ska också vara ordentligt dokumenterat så att man inte behöver anlita dyra konsulter för att utforma vissa handlingar.

Skrota PBL helt och gör en ny!

• Gilla
maria01 och 3 till
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Det svenska folket borde fråga sig är: Vill vi ge upp en så stor del av vårt självbestämmande? Vill vi att tjänstemän skall sitta och diktera färg, byggmaterial och utseende på våra hus? Är det rimligt att någon annan avgör hur stor del av din fastighet du vill bebygga, och då tvingar dig att välja mellan att ha ett för litet förråd, gäststuga, snickarverkstad, garage eller växthus eftersom du bara tillåts ta plats för en i anspråk? Varför skall du behöva fråga om lov och dessutom betala för att få hägna in din tomt och hindra insyn från den nyfikna allmänheten? Eller allmänt: Varför skall kommunen ha betalt för att du gör något över huvudet taget?

För mig är det en stor gåta varför vi tolererar de här dumheterna och varför vi inte bränt ned riksdagen för länge sedan. Det enda svaret jag kan komma på är att de allra flesta antingen inte känner till lagen eller högaktningsfullt skiter i den samtidigt som byggnadsnämnderna inte aktiv jagar avvikelser utan bara griper in när någon avundsjuk och präktig granne anmäler något. Alternativt när någon nitisk tjänsteman ger sig ut på personlig korståg eller politikerna får någon tokig idé som krockar med verkligheten. Prova ta en promenad genom godtyckligt villaområde med detaljplanen i ena handen, och beviljade bygglov i andra handen. Jag är övertygad om att 99% av alla fastigheter har minst en åtgärd som är olagligt.
Ja, det är fullt rimligt att vi ger uppen del sv vårt självbestämmande mot att det finns någon typ av styrning av vad grannarna kan hitta på. Du kan inte råka ut gör en 10m hög vägg i tomtgränsen. Sådant är värt en del.

Majoriteten håller helt enkelt inte med dig.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Tjänstemannaansvar finns dock. Se brottsbalken 20 kap.
Tjänstemannaansvaret är dock begränsat efter ämbetsansvarsreformen 1976.

När jag ansökte om bygglov får några år sen trodde jag i min enfald att det fanns en checklista på vilka slags handlingar som jag behövde lämna in. Det fanns en sorts checklista men den visade sig vara allt annat än komplett. Flera gångar begärde bygglovshandläggaren in kompletteringar. Till slut blev jag arg och skällde ut honom, vilket resulterade i en kallelse till ett möte på bygglovskontoret. Ingen ändring av rutinerna, dock.

En rimlig process vore att bygglovskontoret talar om vilka slags handlingar som krävs för ett bygglov med referens till tillämpliga delar av PBL Hur handlingarna ska utformas ska också vara ordentligt dokumenterat så att man inte behöver anlita dyra konsulter för att utforma vissa handlingar.

Skrota PBL helt och gör en ny!
Spännande, fick du en utskällning tillbaka på mötet ;)? Snart kommer robotar och AI sköta många av våra ansökningar och roliga handläggare får flyttas tilll parkförvaltningen

P
Man äger inte sin utsikt är ett välkänt mantra här i detta forum …

P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spännande, fick du en utskällning tillbaka på mötet ;)? Snart kommer robotar och AI sköta många av våra ansökningar och roliga handläggare får flyttas tilll parkförvaltningen
Nej, det gick lugnt till. Bygglovshandläggaren kände sig dock förolämpad så jag bad om ursäkt för mitt ordval men påpekade att kritiken i sakfrågan stod fast.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är fullt rimligt att vi ger uppen del sv vårt självbestämmande mot att det finns någon typ av styrning av vad grannarna kan hitta på. Du kan inte råka ut gör en 10m hög vägg i tomtgränsen. Sådant är värt en del.

Majoriteten håller helt enkelt inte med dig.
Jag kan hålla med om att det detaljstyrs för mycket och det har vi diskuterat i flera trådar genom åren. Tex bör det räcka med att begränsa bygghöjd, 4,5 m till tomtgräns för bostadshus samt var man lägger ev avloppsanläggningar och borrar brunnar och bergvärmehöl.

I stora delar av världen är det självklart att du får skydda dig mot insyn med en mur, 3 meter hög är vanligt.

Dessutom med ett elstängsel eller taggtråd på toppen mot inkräktare.

I Sverige blir det rättssak om du bygger ett för högt (typiskt 110 cm) eller för tätt staket utan myndighetstillstånd!

Det finns en fördel med "korruption" om man vill få saker gjort snabbt!

Jag har, genom att betala "chai" (pengar till te) fått lantmätare att jobba lördag/söndag på plats med utsättning av fastighetsgränser och kartritning.

I fattigare länder där statlig lön är låg "måste" man smörja systemet annars händer ingenting i ditt ärende, så är det bara.

Jag företar den Svenska varianten. Jag vill helst inte bo i ett fängelse.

• Gilla
Rallarros
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.