Hej gott folk!
Nu behöver jag lite tankehjälp här!

Vi fick efter 5vs nyfiken väntan nu se bygglovsarkitektens utlåtande om vår ansökan om förhandsbesked. Till vår förvåning rekommenderas avslag!

Tanken var att vi skulle stycka av från sambons föräldrars gård, gårdsmarken markeras med grått i bilden nedan. Vår tilltänkta tomt är den röda cirkeln. Den blå cirkeln är en busshållplats och det rödmarkerade området till vänster är ett område som håller på och bebyggas sedan 2005. Området är ej detaljplanerat men finns med i översiktsplanen som "möjligt bostadsområde".
FörhandsbeskedkartaBH.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Följande formuleringar finns att skåda i "tjänsteskrivelsen":
Den föreslagna platsen är vackert belägen norr om kustvägen. Området har ett havsnära och attraktivt läge med utsikt över havet. Att tillåta ett nytt enbostadshus uppförs medförs sannolikt fler önskemål om att få bygga i området. En sådan utveckling kan på sikt innebära påtaglig skada på riksintresset för kustzonen.

Den förslagna tomtplatsen ligger inom ett område där bostads och rekreationsintressen ska prioriteras framför jordbruksintresset. En sådan bostadsutveckling bör dock föregås av ett helhetsgrepp i syfte att klargöra hur en fortsatt utveckling av området norr om kustvägen ska ske avseende prioriteringen mellan bostadsutveckling och bevarandet av jordbruksmarken och skyddandet av riksintresset.

Ovanstående innebär att det finns ett stort behov av att hushålla med mark, samordna fysiska förhållanden och prioritera mellan motstående markanvändningsintressen. Denna sammanvägning ske lämpligast genom detaljplaneläggning.

Det är en kommunal angelägenhet att planlägga användningen av mark och vatten och den nu föreslagna åtgärden riskerar att försvåra en sådan planerat utveckling.
Jag tolkar detta som att de vill detaljplanera området, och att de då inte vill ha vårt bygge "i vägen".
Vi har två veckor att inkomma med ett eget yttrande till samhällsbyggnadsnämndens sammanträde.
Trots att de ger oss förslaget att "dra tillbaka ansökan nu så kostar det bara 2500kr" så vill jag inte riktigt kasta in handduken än. Har ni några förslag på vad jag kan använda för att argumentera för våran sak?

Detta verkar helt koko. Ett förhandsbesked anger om du överhuvudtaget får bygga eller inte på platsen, och ska utgå från lagar och riktlinjer, inte en massa kansken och tyckanden, som verkar vara fallet här.

Argumentationen ovan talar dessutom emot sig själv. Du vill bygga hus på jordbruksmark, i ett område där husbygge ska prioriteras före jordbruk. Ett positivt förhandsbesked borde komma som ett brev på posten. Det du vill göra är precis det som kommunen vill ska hända. Förhandsbesked ska inte gå in på detaljer, vilket verkar vara fallet här. De nekar dig därför att de inte har koll på detaljerna. Och det är ju inte så konstigt att de inte har koll på detaljerna, eftersom det inte finns någon detaljplan. Hade det funnits beslut om att en detaljplan ska tas fram, kan jag förstå om man kan komma lite i kläm i mellanperioden, men de lagar och riktlinjer som finns ska trots allt följas. I erat område är husbygge prioriterat, era möjligheter att få bygga hus ska alltså prioriteras, inte hindras.

Det bästa är nog att åka ner och träffa bygglovsarkitekten personligen och prata med denne. I bästa fall gjorde ni det redan innan ni sökte förhandsbesked, och har redan en personlig kontakt med denna. Det är alltid bra att ha.

Hur gärna man än skulle vilja ifrågasätta den udda och motsägelsefulla argumentationen har ni ingenting alls att vinna på en konflikt här, det kommer bara att slå tillbaka, hur rätt ni än har.

Förhandsbesked kan dock överklagas till länsstyrelsen. Om det kommer dit, skulle ju jag rekommendera er att ta hjälp av någon arkitekt med lämplig erfarenhet, som vet hur man ska skriva en överklagan, vilka argument som biter osv. Det är antagligen väl spenderade pengar. Kanske har ni redan någon ni samarbetar med för att rita huset osv.

Trist med tjänstemän som måste utöva sin makt på så udda vis som detta.
Ursäkta, men jag blir f-n i mig upprörd över allt detta överförmynderi!

• Gilla
PeeWee och 7 till
  • Laddar…
Tack thomasx, bra ord som jag ska ta med mig!
Just poängen att de inte har en detaljplan, och i dagsläget inte heller planerar en detaljplan borde definitivt väga till vår fördel.

Vi har nu efter beskedet även pratat med markägaren (min blivande svärfar) och han påpekade att vi inte skrivit in i ansökan att det är han som markägare som tänkt stycka av till sin dotter (såsom han gjort till de andra två) och att det inte är tänkt att bli fler.

Just att inte hamna i konflikt låter som en bra idé (eftersom jag själv gärna undviker konflikter ska det nog gå bra), så min plan nu är att ringa handläggaren imorgon och förklara situationen och försöka få bättre förståelse för dess argument. Och kanske även diskutera andra placeringar.

Om inte jag ser helt i kors så är det redan fullt med hus byggda på små tomter alldeles nere vid strandkanten.
Kustlinjen verkar vara helt bebyggd.

Så vad vill de göra med er mark, ännu en fotbollsplan, som det för övrigt tycks vara fullt av redan?
Jo, ni skall få betala för att alla andra redan har byggt sjönära.

Sicken s**tstövel till bygglovshandläggare, rent ut sagt :mad:

PS
Vad lätt det är att spåra en plats på kartan nu med Google och Hitta.

I Sverige äger man inget, det är bara till låns på obestämd tid.

• Gilla
FG
  • Laddar…
Husen längs med kusten är i stora drag byggda på 70-talet.

Vad jag kan utläsa från handläggarens text så tycker de att marken har sådant värde att någon med bättre kompetens än markägaren ska bestämma hur området ska planeras. Så troligtvis vill de bygga bostäder, fast på deras premisser.

Detektivarbete är alltid skoj =)

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
13th Marine skrev:
så min plan nu är att ringa handläggaren imorgon och förklara situationen och försöka få bättre förståelse för dess argument. Och kanske även diskutera andra placeringar.
Åk dit och träffa dem öga mot öga, det är värt mycket, jag lovar ;)

Jag får nog ringa dem ifall jag vill boka ett möte också, så min tanke nu är att ringa handläggaren och försöka få lite mer kött på benen och känna av eventuell samarbetsvillighet. Kolla upp om det är möjligt att få till ett möte i nästa vecka. Och göra som du skrev, inte försöka skapa någon konflikt utan kanske på sin höjd förståelse på båda sidor.

Kan det inte vara så att kommunen på sikt vill lösa in hela jordbruksfastigheten för att bygga bostäder och innan dess inte vill tillåta privat avstyckning?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
harry73
Detektivarbete är alltid kul, men det behövdes knappast här :)

Ta med blivande svärfadern och frun till bygglovsarkitekten så att de kan förklara läget med att stycka av till barnen, som han om jag förstår det rätt redan tidigare fick göra. Sen kan ni också diskutera vad arkitekten skulle anser är lämplig bebyggelse + hur tidsplanen för en detaljplanering ser ut.

ZipLock: Fullt möjligt, kan det vara så angeläget att expropriation är möjligt?

harry73: OK, jag lyckades själv hitta det väldigt snabbt med marginell info! =)
Borde nog få till ett stånd ett möte ja, det knepiga är att min fästmö jobbar normala kontorstider och har väldigt svårt att rucka på detta, men jag ska se vad vi kan göra.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
De brukar ha öppet kvällstid med jämna mellanrum, just för att ge allmänheten möjlighet att träffa dem, kolla det.

harry73
Vad står den streckade linjen för? Gräns för detaljplan eller nedgrävt ledning?

Sådan tur har jag tyvärr inte :confused:

Bygglovshandläggaren tar emot oanmälda besök måndagar och onsdagar mellan 10.00 till 12.00.

Boka in en tid hos bygglovsenheten och ingen är nog så bunden till sitt arbete att man inte kan ta ut ledighet/semester för en viktig angelägenhet;)
Det gäller ju ert framtida hem det borde få hög prioritet :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.