Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
1. Det är inte deras uppgift att granska och förstå beräkningarna utan de ska se till att handlingarna följer de lagar, regler och riktlinjer som finns. Att be om en dimensioneringskontroll ingår absolut i detta arbete då det står i normen EKS, dvs lagen.O Steamboy skrev:
2. De följer lagen, inte för att kunna skylla på någon annan. Är inte dimensioneringskontrollen gjord ligger felet på konstruktören som då inte följer EKS.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det står tydligt i EKS:en så att man kan inte skylla på kommunen för att man inte själv följer norm.M Mattias Svederberg skrev:
Det står tydligt i förvaltningslagen att en myndighet ska hjälpa den enskilde att ta tillvara sina intressen.
Ett minimum tycker jag är att redovisa för den som vill söka bygglov vilka dokument som krävs och hänvisa till lagar och regler som talar om hur dessa dokument ska vara utformade.
Ett minimum tycker jag är att redovisa för den som vill söka bygglov vilka dokument som krävs och hänvisa till lagar och regler som talar om hur dessa dokument ska vara utformade.
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
Sorry de argumentet håller inte. Jag har aldrig jobbat på ett projekt tidigare där de uppgifterna har lämnats in. I flera projekt jag varit involverad i har konstruktionsdelar upprättats efter byggstart.B bossespecial skrev:
Om de vill ha in några specifika dokument måste de säga det, inte upp till medborgare att gissa.
Och nej, allting är enligt norm. Det rör sig enbart om dokumenterings förfarande. Det finns alltså inget konstruktionsfel eller liknade i byggnaden
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Eftersom du aldrig gjort det tidigare är väl inget argument att inte göra det? Granskningsförfarandet är ett kontinuerligt arbete från start och sköter man detta är det inga problem att leverera det som efterfrågas utan besvär. I dimensioneringskontrollen anger man ju även vad kontrollen omfattar. Det som inte är färdigprojekterat fattar ju kommunen också att det inte går att göra en dimensioneringskontroll på. Sen beror omfattningen på dimensioneringskontrollen på uppdragets komplexitet, vilket självklart då bestäms under uppdragsplaneringen.M Mattias Svederberg skrev:Sorry de argumentet håller inte. Jag har aldrig jobbat på ett projekt tidigare där de uppgifterna har lämnats in. I flera projekt jag varit involverad i har konstruktionsdelar upprättats efter byggstart.
Om de vill ha in några specifika dokument måste de säga det, inte upp till medborgare att gissa.
Och nej, allting är enligt norm. Det rör sig enbart om dokumenterings förfarande. Det finns alltså inget konstruktionsfel eller liknade i byggnaden
Konstruktörer är inga ”vanliga medborgare” och ska behöva påminnas att följa den norm som är grunden i konstruktörens arbete.
Dimensioneringskontrollen ska göras för att undvika grova fel. Om inte denna görs så har man ju inte uppfyllt normen.
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
"Eftersom du aldrig gjort det tidigare är väl inget argument att inte göra det? "
Jag har dimensionerat dussintals byggnader. Vad jag aldrig gjort tidigare är att lämna in dimentioneringskontroll INNAN byggstart.
"Konstruktörer är inga ”vanliga medborgare” "
Fel och fel. Konstruktör är ingen skyddad titel, även om jag nu råkar ha utbildning som en. Dessutom är konstruktörer inte jurister.
I övrigt finns det en byggkontrolant inhyrd just för att ta hand om alla dokument. Så nej, du har fel på i princip samtliga punkter.
Börjar tro att du inte vet vad du pratar om
Jag har dimensionerat dussintals byggnader. Vad jag aldrig gjort tidigare är att lämna in dimentioneringskontroll INNAN byggstart.
Fel och fel. Konstruktör är ingen skyddad titel, även om jag nu råkar ha utbildning som en. Dessutom är konstruktörer inte jurister.
I övrigt finns det en byggkontrolant inhyrd just för att ta hand om alla dokument. Så nej, du har fel på i princip samtliga punkter.
Redigerat:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Då borde du vara väl insatt i EKS när du konstruerat så många byggnader. Prefab?M Mattias Svederberg skrev:"Eftersom du aldrig gjort det tidigare är väl inget argument att inte göra det? "
Förstår inte vad det har med saken att göra att det inte är en skyddad titel eller att man måste vara jurist. Kallar man sig konstruktör hör det till yrkesrollen att ha koll på normen.
Jag förstår att det är frustrerande att börja dra i sådana tråkiga saker när man egentligen inte har tid. Men med bra planering och kontinuerliga inarbetade granskningsrutiner så blir det inte mycket mer än att signera några papper när som frågan dyker upp.
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden