M Mattias Svederberg skrev:
Jag fick bygglov för min utbyggnad för ca 2 år sedan utan något som helst krångel.

Sedan när jag skulle få byggstartsgodkännande börja byggnadsnämnden dels krångla, bland annat påstod att jag inte skickat in detaljer som jag faktiskt skickat in, dels orealistiskt långa väntetider på svar, biland trots flertalet påminnelse.

Vid ett möte påstod bygghandläggaren att de var två månader till bygglovet togs lut och ville vid mötet ha in stora mängder ny dokumentation. 3 veckor senare lyckades jag skrapa ihop all dokumentationen, varvid jag fick svaret att bygglovet redan gått ut.

Vad kan man göra?
Va var det för kul kommun?

Jag fick bygglov för min utbyggnad för ca 2 år sedan utan något som helst krångel.

Sedan när jag skulle få byggstartsgodkännande börja byggnadsnämnden dels krångla, bland annat påstod att jag inte skickat in detaljer som jag faktiskt skickat in, dels orealistiskt långa väntetider på svar, biland trots flertalet påminnelse.

Vid ett möte påstod bygghandläggaren att de var två månader till bygglovet togs lut och ville vid mötet ha in stora mängder ny dokumentation. 3 veckor senare lyckades jag skrapa ihop all dokumentationen, varvid jag fick svaret att bygglovet redan gått ut.

Vad kan man göra?

Vad kan man göra?
Är det Uppsala då kan jag förstå, för byggnadslovs enheten har varit slarviga i två år Irak med att handlingar ligger huller om buller, papper dom har tappat bort på grund av allmän dålig attityd från ansvarig chef.

Funderat på att läsa inläggen i tråden?
Jag funderade på det... ungefär i 2 minuter.. tills jag insåg att jag bor i Katrineholms kommun och tidningen här.. den enda.. är en medgångare

• Gilla
mholm1 och 1 till
  • Laddar…
Jag funderade på det... ungefär i 2 minuter.. tills jag insåg att jag bor i Katrineholms kommun och tidningen här.. den enda.. är en medgångare
Som jag förstår det så är K-Holm sossestyrda och Katrineholms kuriren Liberal

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hur länge sedan är det du fick den informationen och hur räknar kommunen? Har alla som blivit delgiven beslutet hämtat ut sitt rekade brev så räknas ju kungörelsetiden från det att den sista hämtar ut beslutet.
Lovet vinner lagakraft när dennes överklagandetid har löpt ut.
Det är alltså inte 2år från beslutsdatumet som det ska räknas.

• Gilla
Grulk och 2 till
  • Laddar…

Vad kan man göra?
Lite svårt att hänga med här.
Du fick bygglov för 2 år sedan.
Menar du att kommunen har förhalat detta i 2 år?
Eller är det du som inte legat på med att få in alla papper?

Om du "skyndsamt" har lämnat in alla papper strax efter du fått bygglovet för att få startbesked så har kommunen felat, alla papper som lämnas in skall diareföras.

Om kommunen felat skulle i alla fall jag göra följande.
Ansök om nytt bygglov, se till att få ett startbesked, börja bygga, anmäl kommunen och kräv bygglovsavgiften tillbaka, samt om möjlig begär ersättning. (Inte troligt du får nån ersättning om det inte är alldeles uppenbart att kommunen gjort helt fel och särbehandlat dig gemtemot andra som blivit korrekt behandlade.

Att börja med anmälan är väl lite att binda ris runt egen rygg...

(Det är Länstyrelsen som man kan överklaga bygglov till, men är ej säker på om man kan få hjälp med detta. Jag har i alla fall lyckats få Länstyrelsen att smälla kommunen på fingrarna när kommunen gett bygglov som strider mot diverse planbestämmelser).

Heij83
Kontakta sahällbyggnadschefen i kommunen och be om ett möte och förklara hur det ligger till.
Med lite tur får du denne med dig.

P
M MetteKson skrev:
Nej, kommunens bygglovshantering betalar du inte skatt för. Den verksamheten ska finansieras av intäkter.
Har man betalt 12 000 till kommunen utan att få något så är det skatt!

• Gilla
BlackDragon och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
?

Sen undrar jag hur du menar när du skriver att byggnadsnämnden kan ”blocka vad som helst” även om man fått tillstånd?
Grejen är att de här egentligen bara var i knät på mig sista 3 veckorna. Tidigare så var kommunen otroligt seg och kunde ta flera månader att svara och när de väl svarade var de rena trams svar. Flera gånger i rad svarade att de inte fått in en viss ritning trots att jag skickats in de till dem och dokumentsnamnet var bokstavligen den ritningen de skulle vara med datum och allt.

Sedan på slutet här var precis före sommaren, och det var ett gäng andra myndigheter som vakna till samma vecka. Det är rätt typiskt. jag har två handikappade barn och försäkringskassan ville nödvändigtvis ha sina papper exakt samma månad.

Det är tyvärr rätt vanligt. Vi har att göra med ett stort antal myndigheter varje år och de vaknar alltid till precis i slutet på vårterminen och kommer på att de har jobba att göra. I princip alla.. Föru8tom Landstinget som gör tvärt om

• Wow
  • Gilla
  • Arg
BlackDragon och 2 till
  • Laddar…
C Chris52 skrev:
Va var det för kul kommun?
Jag bor en bra bit ut på landet, finns ingen som bor tillräckligt närma för att kunna lämna i protest, och då är de i princip bara uppfylla regalerna, vilket de är få av på landsbygden

F Freda skrev:
Lite svårt att hänga med här.
Du fick bygglov för 2 år sedan.
Menar du att kommunen har förhalat detta i 2 år?
Eller är det du som inte legat på med att få in alla papper?

Om du "skyndsamt" har lämnat in alla papper strax efter du fått bygglovet för att få startbesked så har kommunen felat, alla papper som lämnas in skall diareföras.

Om kommunen felat skulle i alla fall jag göra följande.
Ansök om nytt bygglov, se till att få ett startbesked, börja bygga, anmäl kommunen och kräv bygglovsavgiften tillbaka, samt om möjlig begär ersättning. (Inte troligt du får nån ersättning om det inte är alldeles uppenbart att kommunen gjort helt fel och särbehandlat dig gemtemot andra som blivit korrekt behandlade.

Att börja med anmälan är väl lite att binda ris runt egen rygg...

(Det är Länstyrelsen som man kan överklaga bygglov till, men är ej säker på om man kan få hjälp med detta. Jag har i alla fall lyckats få Länstyrelsen att smälla kommunen på fingrarna när kommunen gett bygglov som strider mot diverse planbestämmelser).
Skulle nog säga att kommunen har legat på papperna i 18 månader, och jag har legat på dem i 6 månader. Orsaken att jag tagit så långt tid på mig är att de bollat tebax det väldigt många gånger med väldigt luddiga krav.

De har flera gånger påstått att de inte fått in underlag som jag faktiskt skickat in.

I övrigt håller jag nog med dig. Få startbesked först och anmäl senare låter klokt.

S Srof472 skrev:
Hur länge sedan är det du fick den informationen och hur räknar kommunen? Har alla som blivit delgiven beslutet hämtat ut sitt rekade brev så räknas ju kungörelsetiden från det att den sista hämtar ut beslutet.
Lovet vinner lagakraft när dennes överklagandetid har löpt ut.
Det är alltså inte 2år från beslutsdatumet som det ska räknas.
Det är en väldigt bra poäng, dessvärre hjälper det inte mig då jag är helt ensam om att bli kundgjord eftersom jag inte har några grannar. Men väldigt bra poäng, de skulle definitivt hjälp om jag hade ett par grannar

Heij83 Heij83 skrev:
Kontakta sahällbyggnadschefen i kommunen och be om ett möte och förklara hur det ligger till.
Med lite tur får du denne med dig.
Dessvärre är samhällsbyggnadschefen och min handläggare samma person.. så jag tror inte de kommer att fugnera

mnils skrev:
Har man betalt 12 000 till kommunen utan att få något så är det skatt!
Dags att privatisera och konkurrensutsätta byggnadsnämnden.. jag ser ingen anledning att de ska vara offentliga.

• Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Dessvärre är samhällsbyggnadschefen och min handläggare samma person.. så jag tror inte de kommer att fugnera
Då får du testa med politikerna i nämnden, dessa är folkvalda och vill ofta hjälpa till.
Så kontakta ordförande i byggnadsnämnden.

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.