Hej alla, jag hjälper någon med bygglovssansökan för en renovering av ett gammalt hus. Huset ligger vid vattnet och tomten har strikta regler; nya byggnader måste byggas 25 meter från strandgränsen och 4 meter från tomtgränsen. Det befintliga huset fanns redan när reglerna utarbetades och ligger utanför gränsen för vad som bör byggas idag (20 meter från stranden).

Har någon erfarenhet av ett sådant uppdrag? Jag har ett möte med kommunen nästa vecka men jag undrar vad möjligheterna är;

Den byggbara marken enligt reglerna är alldeles för liten om jag river den gamla byggnaden och måste hålla mig vid gränserna för det nya huset.
Kan jag renovera den befintliga byggnaden och fästa en ny del på den? Med andra ord, kommer den befintliga byggnaden att omvärderas enligt de nya reglerna och avslås när en ansökan lämnas in? Jag är tacksam för alla slags svar.

Reglerna du nämner, finns de i en detaljplan? I så fall hur gammal är planen? Finns det någon skrivning i planen om strandskydd?

Skall förtydliga. Om det finns en detaljplan, så är den bef. byggnaden tydligen planstridig. Då har det betydelse om den redan prövats mot planen, eller om den byggdes innan planen kom till.

Tack för svaret. Huset byggdes innan planen kom till. Reglernar kommer från en detaljplan som kom till i 2014 (huset byggdes 1950) och det handlar om strandsskyd.

Jag har inte detaljkunskap om vad som gäller. Men jag tror att om du gör en bygglovspliktig ändring, ex. en utbyggnad. Så skall man bedöma planenligheten för den totala fastigheten, inte bara hur ändringen påverkar.
Du bör nog kolla med kommunen. Det kan vara så att du behöver söka strandskyddsdispens, iom att byggnaden strider mot detaljplanen. Dispens borde gå att få iom. att byggnaden redan fanns när lagen infördes (tidigt 70 tal).

Det verkar vara rätt väg för närvarande. Det blir ett pussel, men tack ändå!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.