Plan o Bygglagen skärpte 2010 relationen mellan bygglov o detaljplan. Förslaget som ej uttryckligen strider mot detaljplan skall ges bygglov. Och omvänt, förslag som avviker från detaljplan, skall ej ges bygglov. Begreppet "minde avvikelse" finns kvar, men med mindre marginal. Alltså, det krävs starkare skäl och de 10 % är inget givet undantag. Ett skäl kan vara en gammal detaljplan. Är den ganska ny, finns ingen anledning till avvikelse alls. Kommunen måste följa lagen i sin prövning.

• Gilla
Adde2010 och 3 till
  • Laddar…
Har du kollat OPA? och räknat av den från nettobyggytan?

• Gilla
Adde2010
  • Laddar…
Det är ju tydligt att formuleringen mer riktar in sig på nybyggnationer än tillbyggnader.[/QUOTE]

Det var också någon tidigare i tråden som menade att det nog var enklare att få igenom avvikelser vid nybyggnation än som tillbyggnad. Hur resonerar överheten egentligen? Vid nybyggnation borde det väl finnas större anledning att hålla sig till reglerna men med tiden ändras förhållanden och behov och då finns det större anledning att medge undantag!

• Gilla
Adde2010 och 1 till
  • Laddar…
Det finns rättspraxis numera som säger att man inte kan ge 10% avvikelse bara sådär, utan det ska bedömas i varje enskilt fall och då både utifrån procent och faktiska kvm. Så man kan inte bara hävda att man har rätt till 10% avvikelse, det är nog inte värt att strida för. Bättre då att se vad andra inom samma plan fått igenom för avvikelser och utgå från det.

• Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Ok, men då är din fastighet inte ens planenlig?

Jag tror du får svårt att få igenom detta, personligen har jag mycket svårt att se det som en liten avvikelse att tillåta 18 kvm utbyggnad när byggrätten redan är maxad. Det är det attefallstillbyggnaden är till för. I syftet framgår att de strävar efter en låg och småskalig utformning. Om din fastighet dessutom avviker från plankravet med ca 300 kvm så ser jag inte varför det skulle gå igenom, det skulle knappast kunna ses som em mindre avvikelse.
Jag kan inte heller se det som en liten avvikelse. Även om avvikelsen inte skulle överstiga 10% av den tillåtna byggnadsarean, som är maxad, så är tillbyggnaden i sig 100% avvikelse från DP. Ingen del av den tillförda arean ligger inom byggrätten.

Här kommer ett exempel på vad jag skulle bedömas som liten avvikelse.
Låt säga att TS nyttjat 185 kvm av byggrätten och vill bygga till 18 kvm = 203 kvm. I och med att det är ett ”glapp” som ska fyllas i befintlig byggnadskropp så kan det motiveras med att det estetiskt och byggnadstekniskt skulle kunna vara lämpligare med tillbyggnad på 18 kvm, istället för att minska arean med 3 kvm, bara för att klämma in det i byggrätten. En sådan avvikelse skulle inte heller påverka omgivningen på ett negativt sätt.

Någon praxis som säger att liten avvikelse får vara 10% har mig veterligen aldrig funnits. Kommuner kan ha haft det som någon form av riktmärke, och vissa har varit frikostigare än andra. Kravet på den sökanden att motivera varför en avvikelse ska tillåtas har ökat, både vad gäller storlek, byggnadshöjd och placering av byggnaden på fastigheten och placering på prickad mark. Det framgår av flera rättsfall.

TS kan inte hänvisa till att planens syfte är att fyra rum ska kunna byggas, det står inget om det i planbeskrivningen. Att planlösningen blir bättre tar inte byggnadsnämnden (BN) någon större hänsyn till, det är upp till sökanden att disponera ytan på ett vettigt sätt så länge tillgänglighetskraven och kraven i BBR är uppfyllda. ”Förmildrande omständigheter” är inget som förekommer i bygglovsvärlden så det är svårt att använda som argument.

Av de argument som TS hänvisar till är det möjligen det estetiska jag kan instämma i. Tillbyggnaden påverkar inte omgivningen eller den befintliga byggnaden på ett negativt sätt, men det anser inte jag vara skäl nog i detta ärende.

Redigerat:
  • Gilla
Patmark och 13 till
  • Laddar…
B Beckborg skrev:
Plan o Bygglagen skärpte 2010 relationen mellan bygglov o detaljplan. Förslaget som ej uttryckligen strider mot detaljplan skall ges bygglov. Och omvänt, förslag som avviker från detaljplan, skall ej ges bygglov. Begreppet "minde avvikelse" finns kvar, men med mindre marginal. Alltså, det krävs starkare skäl och de 10 % är inget givet undantag. Ett skäl kan vara en gammal detaljplan. Är den ganska ny, finns ingen anledning till avvikelse alls. Kommunen måste följa lagen i sin prövning.
Nu ska jag vara lite irriterande petig. :)
Det som i dagens PBL kallas ”liten avvikelse” kallades i ÄPBL ”mindre avvikelse”. Begreppet betyder inget i sak, vilket du beskriver i ditt inlägg.

Redigerat:
  • Gilla
Adde2010 och 1 till
  • Laddar…
T
Jag vet ett nybygge i Saltsjö-Boo, Nacka, där kommunen precis sa ok till ett garage som var tänkt att vara 40 kvm men som blev 44 kvm. SÅ att Nacka Kommun skulle vara petiga på det verkar ju vara väldigt beroende på situation, om det är olika handläggare eller vad det är.

T TreeView skrev:
Jag vet ett nybygge i Saltsjö-Boo, Nacka, där kommunen precis sa ok till ett garage som var tänkt att vara 40 kvm men som blev 44 kvm. SÅ att Nacka Kommun skulle vara petiga på det verkar ju vara väldigt beroende på situation, om det är olika handläggare eller vad det är.
Men det säger ju ingenting om planenligheten i just det fallet?

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
T
M Manfreds skrev:
Men det säger ju ingenting om planenligheten i just det fallet?
Detaljplanen sa max 40 kvm.

T
T TreeView skrev:
Detaljplanen sa max 40 kvm.
Eller så här, "Sammanlagda byggnadsarean för uthus på en tomt får ej överstiga 40 kvadratmeter."

Ingår friggebod i det då? För det finns ju också på tomten sen innan,

T TreeView skrev:
Eller så här, "Sammanlagda byggnadsarean för uthus på en tomt får ej överstiga 40 kvadratmeter."

Ingår friggebod i det då? För det finns ju också på tomten sen innan,
Friggebod och attefallare räknas inte in i det!

• Gilla
Adde2010 och 1 till
  • Laddar…
T
J Johanx skrev:
Friggebod och attefallare räknas inte in i det!
Ok. Ja då är det ju en avvikelse på 10% som tydligen inte var några problem.

A Adde2010 skrev:
Befintlig huvudbyggnad upptar drygt 12% av totala tomtarean på 1620kvm, med föreslagen tillbyggnad inräknad upptar ny huvudbyggnad totalt drygt 13% av totala tomtarean, dvs en ökning med drygt 1%
Utan att tillföra något till sakfrågan vill jag bara lägga in en kommentar om det här. Ökningen är 1 procentenhet, vilket i det här fallet är drygt 8%, dvs betydligt mycket mer än vad som framställs. Kanske ses av vissa som en petitess, men hade jag tagit suttit som tjänsteman och tagit ställning till detta hade jag börjat fundera på om personen medvetet skrivit på detta sätt för att vilseleda.

• Gilla
RLig och 1 till
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Du skriver att garaget ”var tänkt att vara 40 kvm” men blev 44 kvm. Beviljades de 4 extra kvm i efterhand eller var de inräknade den ursprungliga prövningen?

T
M MetteKson skrev:
Du skriver att garaget ”var tänkt att vara 40 kvm” men blev 44 kvm. Beviljades de 4 extra kvm i efterhand eller var de inräknade den ursprungliga prövningen?
I efterhand

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.