R Rolle85 skrev:
Men hur vet jag vad startbeskedet kräver? Har inte fått något
Vad står det i kommunens besked? Är det enklare åtgärder så ingår startbeskedet i beslutet från kommunen. Är det mer avancerade saker så får man det efter det tekniska samrådet.

Själva startbeskedet kräver inget. Det som krävs är att du uppfyller det beviljade bygglovet och inte börjar förr än det har vunnit laga kraft.
 
Har inte fått nått, bara ett mail att se är bifallet och ska vänta 4 veckor
 
Nu vet jag inte vad du ska bygga, men generellt gäller för större saker: efter fyra veckor vinner bygglovet laga kraft. Du och kontrollansvarig kan först efter det kalla till tekniskt samråd med handläggare på kommunen. På det mötet gås kontrollplanen igenom och även tekniska lösningar med VVS, ventilation, dagvatten etc. Och så koll av konstruktionsberäkningar. Om allt är i sin ordning så ges startbesked. Om något saknas får man komplettera. Om du har ett enkelt bygglov som inte kräver KA så tror jag att du slipper tekniskt samråd. Då får du nog startbesked efter fyra veckor om det är nåt enkelt. Glöm inte att du måste söka slutbesked sen när du är klar. (I de fall det krävs)
 
  • Gilla
Crushouse
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Jag sökte bygglov och har nu fått nedan text. Betyder det att jag måste vänta 4 veckor innan jag börjar bygga och var "kunggjordes" detta? Bor i Göteborg.

Hur får man startbesked?


Ditt lovbeslut kan verkställas, det vill säga du kan börja bygga, först fyra veckor efter den dag då beslutet kungjordes (annonseras) i Post- och Inrikes Tidningar (PoIT) och du fått ett startbesked. Ditt beslut kungörs två arbetsdagar efter det att du mottagit detta meddelande. Du bygger på egen risk om du startar innan lovbeslutet har vunnit laga kraft. Läs mer om laga kraft på boverket.se . Har du inte fått startbesked i samband med bygglovsbeslutet kan du komplettera inför startbesked i e-tjänsten goteborg.se/komplettera. Det framgår i ditt beslut vilka handlingar som krävs för att du ska få startbesked.

Stadsbyggnadsförvaltningen kan ta ut en byggsanktionsavgift från den som bygger utan startbesked och innan kungörelsetiden löpt ut.
Mitt förslag är att vända dig till kommunen med dina frågor så ingenting missas.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Som Bozz skrev i inlägg # 18 så ska kommunen ha en kontrollplan från dig innan du får börja nåt byggjobb oavsett om det gått 4 veckor. Ring den handläggare på byggnadskontoret som skrivit under meddelandet till dig och få klarhet i vad som ska göras. Det här är inte superenkelt och allt du gör kan vändas emot dig.
 
Pellegnillot71
R Rolle85 skrev:
Jag sökte bygglov och har nu fått nedan text. Betyder det att jag måste vänta 4 veckor innan jag börjar bygga och var "kunggjordes" detta? Bor i Göteborg.

Hur får man startbesked?


Ditt lovbeslut kan verkställas, det vill säga du kan börja bygga, först fyra veckor efter den dag då beslutet kungjordes (annonseras) i Post- och Inrikes Tidningar (PoIT) och du fått ett startbesked. Ditt beslut kungörs två arbetsdagar efter det att du mottagit detta meddelande. Du bygger på egen risk om du startar innan lovbeslutet har vunnit laga kraft. Läs mer om laga kraft på boverket.se . Har du inte fått startbesked i samband med bygglovsbeslutet kan du komplettera inför startbesked i e-tjänsten goteborg.se/komplettera. Det framgår i ditt beslut vilka handlingar som krävs för att du ska få startbesked.

Stadsbyggnadsförvaltningen kan ta ut en byggsanktionsavgift från den som bygger utan startbesked och innan kungörelsetiden löpt ut.
Varför kontaktar du inte kommunen ned alla dina frågor? Det är väl första instansen att fråga om de har frågat grannar mm. Det vet ju inte vi som håller till här!
 
Absolut. Trodde bara man följde ett standardförfarande men så var nog unte fallet.
Tack alla
 
Om du sökt genom e-tjänsten kan du logga in där och se hela ditt beslut. Där framgår om startbesked ingår eller inte och vilka handlingar du i så fall ska skicka in.
Om din åtgärd är i strid med detaljplanen hörs grannar innan beslut. Om den är planenlig får grannarna nu besked om att du fått bygglov och de har 4 veckor på sig att överklaga från det datum beslutet kungjordes i Poit.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.