Jag sökte bygglov och har nu fått nedan text. Betyder det att jag måste vänta 4 veckor innan jag börjar bygga och var "kunggjordes" detta? Bor i Göteborg.
Hur får man startbesked?
Ditt lovbeslut kan verkställas, det vill säga du kan börja bygga, först fyra veckor efter den dag då beslutet kungjordes (annonseras) i Post- och Inrikes Tidningar (PoIT) och du fått ett startbesked. Ditt beslut kungörs två arbetsdagar efter det att du mottagit detta meddelande. Du bygger på egen risk om du startar innan lovbeslutet har vunnit laga kraft. Läs mer om laga kraft på boverket.se . Har du inte fått startbesked i samband med bygglovsbeslutet kan du komplettera inför startbesked i e-tjänsten goteborg.se/komplettera. Det framgår i ditt beslut vilka handlingar som krävs för att du ska få startbesked.
Stadsbyggnadsförvaltningen kan ta ut en byggsanktionsavgift från den som bygger utan startbesked och innan kungörelsetiden löpt ut.
Hur får man startbesked?
Ditt lovbeslut kan verkställas, det vill säga du kan börja bygga, först fyra veckor efter den dag då beslutet kungjordes (annonseras) i Post- och Inrikes Tidningar (PoIT) och du fått ett startbesked. Ditt beslut kungörs två arbetsdagar efter det att du mottagit detta meddelande. Du bygger på egen risk om du startar innan lovbeslutet har vunnit laga kraft. Läs mer om laga kraft på boverket.se . Har du inte fått startbesked i samband med bygglovsbeslutet kan du komplettera inför startbesked i e-tjänsten goteborg.se/komplettera. Det framgår i ditt beslut vilka handlingar som krävs för att du ska få startbesked.
Stadsbyggnadsförvaltningen kan ta ut en byggsanktionsavgift från den som bygger utan startbesked och innan kungörelsetiden löpt ut.
Det står ju i första meningen i texten du själv la in?R Rolle85 skrev:
https://poit.bolagsverket.se/poit-app/
Vissa saker kan man börja direkt med, t.ex. ta bort eventuella växter, gjuta plattan för huset, om en sådan ingår.R Rolle85 skrev:Jag sökte bygglov och har nu fått nedan text. Betyder det att jag måste vänta 4 veckor innan jag börjar bygga och var "kunggjordes" detta? Bor i Göteborg.
Hur får man startbesked?
Växtligheten, reservation för skyddade träd i vissa områden är inga problem.
Plattan kan kallas altan om någon invänder...
Du kan ju börja med enklare reverserbara förberedelser så som att gräva bort gräs och liknande. Är du säker på att ingen kommer att överklaga eller nån sur granne anmäler dig så kan du börja med lite tyngre saker... Det värsta som kan hända är att kommunen ber dig återställa.