Jag sökte bygglov och har nu fått nedan text. Betyder det att jag måste vänta 4 veckor innan jag börjar bygga och var "kunggjordes" detta? Bor i Göteborg.

Hur får man startbesked?

Ditt lovbeslut kan verkställas, det vill säga du kan börja bygga, först fyra veckor efter den dag då beslutet kungjordes (annonseras) i Post- och Inrikes Tidningar (PoIT) och du fått ett startbesked. Ditt beslut kungörs två arbetsdagar efter det att du mottagit detta meddelande. Du bygger på egen risk om du startar innan lovbeslutet har vunnit laga kraft. Läs mer om laga kraft på boverket.se . Har du inte fått startbesked i samband med bygglovsbeslutet kan du komplettera inför startbesked i e-tjänsten goteborg.se/komplettera. Det framgår i ditt beslut vilka handlingar som krävs för att du ska få startbesked.

Stadsbyggnadsförvaltningen kan ta ut en byggsanktionsavgift från den som bygger utan startbesked och innan kungörelsetiden löpt ut.

• Gilla
Husovan och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
va, var fann du den texten? Men oavsett, vad klickar man på här?

Webbplatsen Post- och Inrikes Tidningar med menyer för kungörelser, registreringar och information från Bolagsverket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av forumdiskussion om bygglov och startbesked. Text och kommentarer från användare, där viss text markeras med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ok men fann inget på länken

R Rolle85 skrev:
vad klickar man på här?
Prova "Sök kungörelse"...

ok, ja jag sökte på mitt fastighetsnummer och fann den. Fattar inte hur andra människor ska hitta detta men aja, då är de väl bara att vänta 4 veckor...

Hur vet man om ett grannhörande har gjorts? Jag skickade in om bygglov och sen några dagar senare stog de "bifall".
Gör man grannhörande efteråt?

Redigerat:
  • Gilla
Mats48
  • Laddar…
P
R Rolle85 skrev:
Jag sökte bygglov och har nu fått nedan text. Betyder det att jag måste vänta 4 veckor innan jag börjar bygga och var "kunggjordes" detta? Bor i Göteborg.

Hur får man startbesked?

Ditt lovbeslut kan verkställas, det vill säga du kan börja bygga, först fyra veckor efter den dag då beslutet kungjordes (annonseras) i Post- och Inrikes Tidningar (PoIT) och du fått ett startbesked. Ditt beslut kungörs två arbetsdagar efter det att du mottagit detta meddelande. Du bygger på egen risk om du startar innan lovbeslutet har vunnit laga kraft. Läs mer om laga kraft på boverket.se . Har du inte fått startbesked i samband med bygglovsbeslutet kan du komplettera inför startbesked i e-tjänsten goteborg.se/komplettera. Det framgår i ditt beslut vilka handlingar som krävs för att du ska få startbesked.

Stadsbyggnadsförvaltningen kan ta ut en byggsanktionsavgift från den som bygger utan startbesked och innan kungörelsetiden löpt ut.
Vissa saker kan man börja direkt med, t.ex. ta bort eventuella växter, gjuta plattan för huset, om en sådan ingår.
Växtligheten, reservation för skyddade träd i vissa områden är inga problem.
Plattan kan kallas altan om någon invänder...

Okej men när görs ett grannhörande? Under tiden man söker bygglov eller efter man fått bifall?
Hur vet jag om grannar blivit informerade?

• Gilla
Anders Johansson7
  • Laddar…
BirgitS
Grannarnas åsikter är en del av underlaget som kommunen fattar beslut på så det görs innan det blir bygglov/avslag.

• Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
Okej så då sitter jag still och väntar 4 veckor nu då..

• Gilla
leifberggren
  • Laddar…
Du kan ju börja med enklare reverserbara förberedelser så som att gräva bort gräs och liknande. Är du säker på att ingen kommer att överklaga eller nån sur granne anmäler dig så kan du börja med lite tyngre saker... Det värsta som kan hända är att kommunen ber dig återställa.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ok

Men hur vet jag vad startbeskedet kräver? Har inte fått något

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.