Hej!
Jag bor i ett radhus. I tomtgränsen har vi en 2m bred öppning som ligger mellan vårt förråd och grannens. Öppningen leder ut till ett område med grus och en parkeringsplats. I öppningen skulle vi vilja bygga en hög grind tillsammans med en spaljé för insynsskydd och avgränsning. Jag undrar om någon kan svara på om det behövs bygglov för grinden.

Bilder på platsen och en ungefärlig ritning på hur grinden skulle se ut:

Öppning mellan två radhus med grusområde, förråd och parkeringsplats som potentiell plats för ny grind och spaljé.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en tänkt grind och spaljé mellan två byggnader för insynsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
Boverket säger
"Du behöver inte bygglov för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från ett en- eller tvåbostadshus. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter. Om uteplatsen, planket eller muren placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs medgivande från berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt. Ger grannarna inte sitt medgivande måste du söka bygglov. Då får byggnadsnämnden avgöra om du får bygga så nära tomtgränsen.
 
  • Gilla
PointyEars
  • Laddar…
Finns det någon förening som fastigheten tillhör bör man kontrollera med dem att det är godkänd förändring och vad man får bygga.
 
  • Gilla
PointyEars
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Boverket säger
"Du behöver inte bygglov för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från ett en- eller tvåbostadshus. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter. Om uteplatsen, planket eller muren placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs medgivande från berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt. Ger grannarna inte sitt medgivande måste du söka bygglov. Då får byggnadsnämnden avgöra om du får bygga så nära tomtgränsen.

Det ser dock ut att vara mer än 3.6m från huvudbyggnaden.

Vidare kan tilläggas att infästning i grannens förråd,

Så det korta svaret är, ja der krävs troligen bygglov (y)
Enklast är att kontakta bygglovsenheten i din kommun med konkret och tydlig info om vad ni vill göra.

Dvs en måttsatt situationsplan där man ser tydligt var plank/grind ska placeras samt ett ungefärligt utseende likt den bilden du la upp här :)
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar!
Det är längre än 3,5 m från huset, så då får vi nog ansöka om bygglov. Väntar på svar från föreningen också.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.