19 478 läst ·
11 svar
19k läst
11 svar
Bygglov för garageuppfart närmare grannen än 4,5 m?
Vi ska bygga nytt hus och bygger vår carport enligt detaljplanen d v s 4,5 meter från tomtgränsen. Har försökt läsa på men vad gäller egentligen för själva uppfarten till carporten? Hur nära tomtgränsen får den anläggas? Beror det på vilken typ av uppfart det är också? Vi hade tänkt oss en enkel grusad uppfart med enkel kantsten.
/Krille
/Krille
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Med marken gör du i princip hur du vill, så länge du inte ändrar nivån mer än 0,5 meter.
Så uppfarten kan du ha direkt vid tomtgränsen om du vill.
Och materialet på marken bestämmer du själv också.
Så uppfarten kan du ha direkt vid tomtgränsen om du vill.
Och materialet på marken bestämmer du själv också.
Som KnockOnWood sa, är det på backen får du göra precis vad du vill. Det skadar väl däremot aldrig att ha en dialog med sin granne.
Någon annan på forumet hade ett annat exempel om att ta hänsyn men kan ju t.ex. vara att du inte skall köra med padda just den dagen dom har likvaka för farmor.
Om man asfalterar kan en del kommuner bråka om att man inte får tvätta bilar på dom (eftersom det belastar kommunens dagvatten-nät). Kan vara värt att kolla regler i din kommun för sånt, en del kan ge böter på 10.000kr om du "Fultvättar bilen" på garageuppfarten. Tror man slipper det med grusuppfart t.ex. eller med oljeavskiljare.
Någon annan på forumet hade ett annat exempel om att ta hänsyn men kan ju t.ex. vara att du inte skall köra med padda just den dagen dom har likvaka för farmor.
Om man asfalterar kan en del kommuner bråka om att man inte får tvätta bilar på dom (eftersom det belastar kommunens dagvatten-nät). Kan vara värt att kolla regler i din kommun för sånt, en del kan ge böter på 10.000kr om du "Fultvättar bilen" på garageuppfarten. Tror man slipper det med grusuppfart t.ex. eller med oljeavskiljare.
Redigerat:
Självklart ska jag ha en dialog med grannen men den fastigheten är inte såld ännu så jag får nog vänta ett tag.
En altan i markplan får ju inte vara närmare grannen än 4,5 meter men jag får alltså anlägga en gång med grus, asfalt eller marksten närmare grannen än 4,5 meter?
/Krille
En altan i markplan får ju inte vara närmare grannen än 4,5 meter men jag får alltså anlägga en gång med grus, asfalt eller marksten närmare grannen än 4,5 meter?
/Krille
Ett trädäck i markplan kräver INTE bygglov, oavsett storlek . En altan som är upphöjd mer än 0,5 meter och/eller har tak kan däremot behöva det. Över en viss höjd krävs dessutom räcke som är minst 110 cm högt.
Får jag bygga ett trädäck i markplan närmare tomtgränsen än 4,5 meter?Anna_H skrev:
/Krille
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du får lägga trä på hela din tomt, från ena sidan till den andra, om du vill.
Men om du vill sitta och mysa på uteplatsen, så hör och ser ju grannarna dig lika bra som du hör och ser dem.
Det kanske vore skönt med lite privatliv i stället.
Men bilen lider ju inte av att det är nära till grannen.
Men om du vill sitta och mysa på uteplatsen, så hör och ser ju grannarna dig lika bra som du hör och ser dem.
Det kanske vore skönt med lite privatliv i stället.
Men bilen lider ju inte av att det är nära till grannen.
Jag funderar också på att bygga ytterligare en "uppfart" till tomten, skulle vilja ha en släpkärra men vill inte ha den "i vägen" på vanliga infarten framför huset, och efterssom det finns ett perfekt ställe i ena kanten på tomten så vore det bra att göra det där, hade bara tänkt lägga ut grus som yta.
MEN, min fundering är då snarare hur jag ansluter till vägen, att fixa på min egen tomt är väl en sak, men mellan väg och tomt är det ca 2m, och en nedsänkning i stil med ett grunt dike, det är nog inte ett riktigt dike dock då både min och grannens uppfarter saknar genomgående rör, så det finns ingenstans för vattnet att ta vägen.
Ska jag använda min nya infart till tomten måste jag ju fylla grus där med, då antar jag att jag måste ha lov ? av vem ? vägföreningen ?
MEN, min fundering är då snarare hur jag ansluter till vägen, att fixa på min egen tomt är väl en sak, men mellan väg och tomt är det ca 2m, och en nedsänkning i stil med ett grunt dike, det är nog inte ett riktigt dike dock då både min och grannens uppfarter saknar genomgående rör, så det finns ingenstans för vattnet att ta vägen.
Ska jag använda min nya infart till tomten måste jag ju fylla grus där med, då antar jag att jag måste ha lov ? av vem ? vägföreningen ?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Som sagts i tråden så får du bygga "vägar" som du vill på tomten. Men anslutning till väg/gata kräver tillstånd från väghållaren. Detta är väl oftast inget problem på vanliga villagator, men utefter ex. en landsväg kan vägverket vara ganskla griniga. Det handlar då främst om trafiksäkerhet.
Klicka här för att svara