17 912 läst ·
95 svar
18k läst
95 svar
Bygglov bebyggd lantbruksfastighet
Måste man rita ut infartsvägen och vändplan på situationsplanen? Vår hustillverkare har inte frågat om vart vägen ska gå men såg på en exempelplan att det var utritat eller gäller det bara när man söker om strandskydd och bygger inom detaljplan sammanhållen bebyggelse?
Svaret är ja, den informationen vill kommunen ha. Hustillverkaren däremot bryr sig inte om var vägen ska gå så länge de kan leverera huset till byggplatsen.Sra220 skrev:
Har du bestämt dig för vilken placering av huset du ska söka lov för?
Jag bifogar exempel på vad som ska ingå i en ansökan om bygglov.
https://www.lansstyrelsen.se/downlo...2aca1/1528458527190/pbl-nybyggnad-ritning.pdf[/QUOTE]
[/QUOTE]M MetteKson skrev:
Nej, det är klart. Fast deras arkitekter ritar ju upp alla bygglovshandlingar och det borde ju ligga i deras intresse att de är kompletta?
Vi kommer söka för placering på åkermarken först och får den avslag så söker vi för skogsmarken. Enligt handläggaren så förlorar vi en månad på det sättet och det känns som att det är värt att prova eftersom huset skulle placera sig mycket bättre där av flera anledningar.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Nej, det är klart. Fast deras arkitekter ritar ju upp alla bygglovshandlingar och det borde ju ligga i deras intresse att de är kompletta?
Vi kommer söka för placering på åkermarken först och får den avslag så söker vi för skogsmarken. Enligt handläggaren så förlorar vi en månad på det sättet och det känns som att det är värt att prova eftersom huset skulle placera sig mycket bättre där av flera anledningar.[/QUOTE]
Jag skulle säga att ni riskerar att tappa mer än 1 månad. Om ni får beviljat och länstyrelsen avslår under överklagansmånaden måste ni söka nytt och då börjar nya handläggning. Är det ett fall som även nästa gång måste upp i nämnden så måste ni pricka in när de har möte och det brukar vara en gång i månaden.
Ni måste även få nya underlag till ansökan.
Jag skulle säga minst 2 månader, kanske 3 extra om ni åker på någon form av avslag på det första förslaget.
Vi kommer söka för placering på åkermarken först och får den avslag så söker vi för skogsmarken. Enligt handläggaren så förlorar vi en månad på det sättet och det känns som att det är värt att prova eftersom huset skulle placera sig mycket bättre där av flera anledningar.[/QUOTE]
Jag skulle säga att ni riskerar att tappa mer än 1 månad. Om ni får beviljat och länstyrelsen avslår under överklagansmånaden måste ni söka nytt och då börjar nya handläggning. Är det ett fall som även nästa gång måste upp i nämnden så måste ni pricka in när de har möte och det brukar vara en gång i månaden.
Ni måste även få nya underlag till ansökan.
Jag skulle säga minst 2 månader, kanske 3 extra om ni åker på någon form av avslag på det första förslaget.
Jag skulle säga att ni riskerar att tappa mer än 1 månad. Om ni får beviljat och länstyrelsen avslår under överklagansmånaden måste ni söka nytt och då börjar nya handläggning. Är det ett fall som även nästa gång måste upp i nämnden så måste ni pricka in när de har möte och det brukar vara en gång i månaden.R Robert-san01 skrev:Nej, det är klart. Fast deras arkitekter ritar ju upp alla bygglovshandlingar och det borde ju ligga i deras intresse att de är kompletta?
Vi kommer söka för placering på åkermarken först och får den avslag så söker vi för skogsmarken. Enligt handläggaren så förlorar vi en månad på det sättet och det känns som att det är värt att prova eftersom huset skulle placera sig mycket bättre där av flera anledningar.
Ni måste även få nya underlag till ansökan.
Jag skulle säga minst 2 månader, kanske 3 extra om ni åker på någon form av avslag på det första förslaget.[/QUOTE]
Hustillverkare kommer skicka ut underlag för båda förslagen på en och samma gång.
Men vid godkännande så skickas beslutet ut till länsstyrelsen automatiskt eller är det miljökontoret som överklagar? Eller är det typ grannar?
Länsstyrelsen tror jag godkänner då dom hintat om det på telefon (men muntligt betyder ju nada egentligen) däremot om det går till MÖD så är det 100% avslag.
Även 3 månader skulle kännas värt för ett försök, kanske även 30 000kr i bygglovskostnader då placeringen är så mycket bättre. Men det är väldigt svårt att se det på en karta, man måste vara där
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Kommer inte ihåg om det går per automatik till länstyrelsen om det är odlingsmark. För flygzoner finns någon bevakning hos Swedavia.
Ledsen, jag hade gärna haft fel om tidsaspekten...
Vad gäller era bygglovshandlingar så måste de först granskas av kommunens bygglovshandläggare. De har upp till 10 veckor på sig under förutsättning att alla underlag är medskickade. Saknas något kan det bli ytterligare 10 veckors försening.
Bedömer handläggarna att detta är/borde handläggas av nämnden, ska de skriva ett underlag och yttrande. Detta kommer ni få tillfälle att svara på inom t.ex. tre veckor. Då har det gått ytterligare många veckor. Och efter det ska handläggaren ha tid/ta sig tid att formulera en skrivelse till nämnden. Eftersom det kommer att gå till nämnden kommer det dessutom bli ett möte mellan alla bygglovshandläggare.
Alla handlingar till byggnadsnämndens politiker och de närvarande tjänstemännen måste skickas i god tid innan mötet för att politikerna ska hinna läsa igenom och ta upp ärendet med sina egna partigrupper.
Ert ärende kommer innan dess gå till nämndens arbetsutskott (AU) som består av en liten del av nämndens ledamöter, vanligtvis ordförande, vice och andre vice ordförande. AU ger ett förslag till beslut som skickas ut nämndens ledamöter i tid innan nämndmötet.
Som du förstår av beskrivningen ovan så går det inte att skicka in sitt ärende veckan innan ett nämndmöte och tro att det kommer upp.
En byggnadsnämnd har inte möte varje månad. Beroende på kommunstorlek och mängden ärenden kanske de har möten 7-10 gånger per år.
Alla kommunens kallelser, ärendelista, AUs förslag till beslut och själva protokollet finns upplagda på kommunens hemsida.
Vad gäller era bygglovshandlingar så måste de först granskas av kommunens bygglovshandläggare. De har upp till 10 veckor på sig under förutsättning att alla underlag är medskickade. Saknas något kan det bli ytterligare 10 veckors försening.
Bedömer handläggarna att detta är/borde handläggas av nämnden, ska de skriva ett underlag och yttrande. Detta kommer ni få tillfälle att svara på inom t.ex. tre veckor. Då har det gått ytterligare många veckor. Och efter det ska handläggaren ha tid/ta sig tid att formulera en skrivelse till nämnden. Eftersom det kommer att gå till nämnden kommer det dessutom bli ett möte mellan alla bygglovshandläggare.
Alla handlingar till byggnadsnämndens politiker och de närvarande tjänstemännen måste skickas i god tid innan mötet för att politikerna ska hinna läsa igenom och ta upp ärendet med sina egna partigrupper.
Ert ärende kommer innan dess gå till nämndens arbetsutskott (AU) som består av en liten del av nämndens ledamöter, vanligtvis ordförande, vice och andre vice ordförande. AU ger ett förslag till beslut som skickas ut nämndens ledamöter i tid innan nämndmötet.
Som du förstår av beskrivningen ovan så går det inte att skicka in sitt ärende veckan innan ett nämndmöte och tro att det kommer upp.
En byggnadsnämnd har inte möte varje månad. Beroende på kommunstorlek och mängden ärenden kanske de har möten 7-10 gånger per år.
Alla kommunens kallelser, ärendelista, AUs förslag till beslut och själva protokollet finns upplagda på kommunens hemsida.
Redigerat:
Vår kommun har nämnd en gång i månaden och när jag pratade med bygglovshandläggaren måste jag ha skickat in handlingarna ungefär 1 månad innan nämnden för att AU ska hinna kika på det. Vet inte om det är snabbare handläggning här eftersom det är en mindre kommun men jag är ju även informerad och medveten om att dom har tillåtelse att ta 10+10v på sigHemmakatten skrev:
Ledsen, jag hade gärna haft fel om tidsaspekten...
Vad gäller era bygglovshandlingar så måste de först granskas av kommunens bygglovshandläggare. De har upp till 10 veckor på sig under förutsättning att alla underlag är medskickade. Saknas något kan det bli ytterligare 10 veckors försening.
Bedömer handläggarna att detta är/borde handläggas av nämnden, ska de skriva ett underlag och yttrande. Detta kommer ni få tillfälle att svara på inom t.ex. tre veckor. Då har det gått ytterligare många veckor. Och efter det ska handläggaren ha tid/ta sig tid att formulera en skrivelse till nämnden. Eftersom det kommer att gå till nämnden kommer det dessutom bli ett möte mellan alla bygglovshandläggare.
Alla handlingar till byggnadsnämndens politiker och de närvarande tjänstemännen måste skickas i god tid innan mötet för att politikerna ska hinna läsa igenom och ta upp ärendet med sina egna partigrupper.
Ert ärende kommer innan dess gå till nämndens arbetsutskott (AU) som består av en liten del av nämndens ledamöter, vanligtvis ordförande, vice och andre vice ordförande. AU ger ett förslag till beslut som skickas ut nämndens ledamöter i tid innan nämndmötet.
Som du förstår av beskrivningen ovan så går det inte att skicka in sitt ärende veckan innan ett nämndmöte och tro att det kommer upp.
En byggnadsnämnd har inte möte varje månad. Beroende på kommunstorlek och mängden ärenden kanske de har möten 7-10 gånger per år.
Alla kommunens kallelser, ärendelista, AUs förslag till beslut och själva protokollet finns upplagda på kommunens hemsida.
Får vänta och se om det blir något beslut som kommer i år. Bygglovshandlingarna är på väg till oss nu iaf och det är alltid något
Fyra veckor låter snabbt för ett ärende som ska upp i byggnadsnämnden. I min kommun är AU två veckor innan nämnd. Innan ärendet tas upp för diskussion ska remisser till andra instanser samt grannehörande skickas ut och svar inväntas. De brukar ha tre veckor på sig. Redan där har tiden för AU passerat och det är en vecka kvar till nämnd. Sen ska ärendet sammanställas, beslutsförslag skrivas mm mm. Åtta veckor skulle jag säga att det tar här (vid normal arbetsbelastning) där mycket tid går åt till ”brevväxling” och kommunicering fram och tillbaka samt väntan på sammanträde i BN.
Kommunen kan ta mer än 10+10 veckor på sig, men då ska sökanden få reducerad avgift för bygglovet. Håll koll på det!
Tiden börjar räknas från dagen då ärendet är komplett, vilket inte alltid (eller sällan) är samma dag som ärendet lämnades in.[/QUOTE]
Kommunen kan ta mer än 10+10 veckor på sig, men då ska sökanden få reducerad avgift för bygglovet. Håll koll på det!
[/QUOTE]M MetteKson skrev:Fyra veckor låter snabbt för ett ärende som ska upp i byggnadsnämnden. I min kommun är AU två veckor innan nämnd. Innan ärendet tas upp för diskussion ska remisser till andra instanser samt grannehörande skickas ut och svar inväntas. De brukar ha tre veckor på sig. Redan där har tiden för AU passerat och det är en vecka kvar till nämnd. Sen ska ärendet sammanställas, beslutsförslag skrivas mm mm. Åtta veckor skulle jag säga att det tar här (vid normal arbetsbelastning) där mycket tid går åt till ”brevväxling” och kommunicering fram och tillbaka samt väntan på sammanträde i BN.
Kommunen kan ta mer än 10+10 veckor på sig, men då ska sökanden få reducerad avgift för bygglovet. Håll koll på det!Tiden börjar räknas från dagen då ärendet är komplett, vilket inte alltid (eller sällan) är samma dag som ärendet lämnades in.
Kollade mina anteckningar från telefonsamtalet nu, 2 veckor. Undrar hur bygglovshandläggaren kunde ge mig svaret att handlingarna måste vara inne i mitten av september för att tas upp i nämnden i oktober
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Kan redan vara fullt till nämnden i september.