Som jag förstått det krävs det tillstånd för att anlägga sjöar...

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Som jag förstått det krävs det tillstånd för att anlägga sjöar...

/ATW
Jag pratade självklart med Länsstyrelsen innan vi grävde och enligt dem var det helt okej. Definitionen av sjö är även lite svårdefinierad, denna är 200m2 vilket jag även angav till länsstyrelsen.
 
M mrZnake skrev:
Snyggt, ge det där 1-3 år så är det strandskyddat enligt nuvarande lag(om inte öst i ditt län undantag it små sjöar och vattendrag)
Man får alltså passa på att göra allt arbete inom 1 år då för att inte behöva söka strandskyddsdispens. Behövdes dock verkligen göras för åkern var så jäkla blöt där så gick inte att använda.
 
Kom ihåg att markavvattning kan vara tillståndspliktigt hos antingen Länsstyrelsen eller skogsstyrelsens beroende på vad åtgärden är kopplad till.
 
M mrZnake skrev:
Kom ihåg att markavvattning kan vara tillståndspliktigt hos antingen Länsstyrelsen eller skogsstyrelsens beroende på vad åtgärden är kopplad till.
Det räknades inte som markavvattning enligt länsstyrelsen eftersom jag inte leder vattnet någonstans utanför åkern och det krävdes inget tillstånd eftersom att ingen annan kommer att påverkas negativt. Däremot finns det positiva aspekter som vatten för olika slags djur vilket jag hade kunnat söka bidrag för men ville inte vänta på den processen. Skogsstyrelsen kräver väl bara tillstånd om man dikar ur skogsmark? Vilket detta inte är :)
 
  • Gilla
sijo 50 och 1 till
  • Laddar…
Sra220 Sra220 skrev:
Det räknades inte som markavvattning enligt länsstyrelsen eftersom jag inte leder vattnet någonstans utanför åkern och det krävdes inget tillstånd eftersom att ingen annan kommer att påverkas negativt. Däremot finns det positiva aspekter som vatten för olika slags djur vilket jag hade kunnat söka bidrag för men ville inte vänta på den processen. Skogsstyrelsen kräver väl bara tillstånd om man dikar ur skogsmark? Vilket detta inte är :)
Va bra, tänkte bara som en propå så du inte hamnar i klameri med LST. Jag ville bara informera om lite olika instanser i övrigt(skogsstyrelsen).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.