Undrar om någon har koll på detta med bygglån trots att jag har betalningsanmärkning?

Vi bor idag i hyresrätt som är helt nybyggd men betalar en hel del för detta.(ca 13000:-/månad med el och allt)

Har kommit fram till att för den månadspengen skulle vi nog faktiskt kunna bygga eget vilket är det vi allra helst vill.

Har hittat en tomt för 295000:-

Har ni några tips på hur jag ska gå tillväga med bank mm.
Kanske några tips om bra hustillverkare som fixar rubbet?

Jag tror att det beror rätt mycket på vad det är för betalningsanmärkning det handlar om. Är det en struntsak så tror jag inte att en seriös bank säger nej. Om det gäller en "riktig" betalningsmiss är det nog värre. Förbered er med dokumentation om vad anmärkningen handlar om. Bevisa att den inte är tecken på ekonomiska propblem eller ekonomisk "lättja".

Jag tror att en anmärkning ligger kvar i 3 år, så om den inte är purfärsk så kanske det också påverkar banken, om den så att säga kommer att hinna försvinna innan ni är färdigbyggda.

Har du svårt att få lån kan det vara värt att kontakta Bank2 eller Bluestep. Oftast måste du ha en säkerhet för att få lån hos dom, men det kan funka ändå om du har en i övrigt god ekonomi (förutom betalninhgsanmärkningen...)

Om du på goda grunder anser att tomten är värd sitt pris: Köp den bums kontant!

Betalningsanmärkningarna är en glömd historia om några år. Då lägger du tillsammans med bank upp en byggbudget, där tomtvärdet utgör en viktig del av din kontantinsats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.