Hrm.... Har lusläst mitt kontrakt (har också SEB) och kan inte heller där hitta något krav på att lånet sedemera skall förläggas till dem. Är det någon som vet hur SEB hanterar en sådan situation; dvs att byggnadskreditivet löses av ett annat lån i en annan bank?ulan skrev:
Så här står det i mitt kontrakt, under "Kredittagarens åtagande":
Kredittagaren skall iaktta bestämmelserna i detta kontrakt, varav vissa finns i "Allmänna villkor" på sid 3 till 6. Vid den avtalade kredittidens utgång skall kredittagaren, om krediten inte löses genom avlyft till annan kreditgivare eller banken medgivit förlängning av kredittiden enligt punkt 12 i "Allmänna villkor", omedelbart betala sin skuld enligt kontraktet.
I den allmänna villkoren, som sannolikt biläggs alla kontrakt, finns inget att läsa om denna situation heller.
Nu är det för sent att ringa banken, men jag tolkar detta som att det står oss fritt att välja och vraka när det är dags att lägga lånen.....
Kredittagaren skall iaktta bestämmelserna i detta kontrakt, varav vissa finns i "Allmänna villkor" på sid 3 till 6. Vid den avtalade kredittidens utgång skall kredittagaren, om krediten inte löses genom avlyft till annan kreditgivare eller banken medgivit förlängning av kredittiden enligt punkt 12 i "Allmänna villkor", omedelbart betala sin skuld enligt kontraktet.
I den allmänna villkoren, som sannolikt biläggs alla kontrakt, finns inget att läsa om denna situation heller.
Nu är det för sent att ringa banken, men jag tolkar detta som att det står oss fritt att välja och vraka när det är dags att lägga lånen.....
Precis så tolkar jag det med!!Don Tom skrev:Så här står det i mitt kontrakt, under "Kredittagarens åtagande":
Hallu,
Detta är senaste budet vi fått från:
[Handelsbanken]
Uppläggningskostnad: 2500:-
Kontraktsränta: 0,5%
Dispositionsränta: 3,15%
Avg. per faktura: 0:-
Låneskydd: Ingår
Slutplacering i annan bank: Ingen kostnad
[SEB]
Uppläggningskostnad: 3000:-
Kontraktsränta: ? (väntar på svar)
Dispositionsränta: 3,75%
Avg. per faktura: ? (väntar på svar)
Låneskydd: Ingår ej
Slutplacering i annan bank: 0,75%
Detta är bankkontor i Stockholm... bläää vilka uschhhhla erbjudanden om man jämför med er andra :-/
Kan bara säga GRATTIS till er som hittat en bra bank och lyckats få bra erbjudanden - tips om trevliga kontor önskas
Detta är senaste budet vi fått från:
[Handelsbanken]
Uppläggningskostnad: 2500:-
Kontraktsränta: 0,5%
Dispositionsränta: 3,15%
Avg. per faktura: 0:-
Låneskydd: Ingår
Slutplacering i annan bank: Ingen kostnad
[SEB]
Uppläggningskostnad: 3000:-
Kontraktsränta: ? (väntar på svar)
Dispositionsränta: 3,75%
Avg. per faktura: ? (väntar på svar)
Låneskydd: Ingår ej
Slutplacering i annan bank: 0,75%
Detta är bankkontor i Stockholm... bläää vilka uschhhhla erbjudanden om man jämför med er andra :-/
Kan bara säga GRATTIS till er som hittat en bra bank och lyckats få bra erbjudanden - tips om trevliga kontor önskas
Andwig: Jag fick precis samma villkor som du från SEB, dom var inte intresserade att matcha bud från andra banker. Allting sköts centralt från Stockholm för deras byggkredtiv. Gå till FSB, Nordea eller Handelsbanken istället för att nämna några, hos dessa fick jag 2,5% direkt utan någon förhandling. Mitt slutval föll på FSB 2,39%
//Samba
//Samba