linsko skrev:
Vad innebär ränterabatter?
Rabatt på deras "officiella" ränta.
Exvis är 3-månadersräntan 2,57 så får vi 2,27 osv...

Försäkringen om någon avlider har ingått i de banker jag skrivit om tidigare utan någon extra avgift. Har varit standard både hos HB och Nordea.

Nordea har nu kommit med ett nytt bud, 2,46% och inga avgifter.

//Samba

Kollade på byggkreditivet och såg nu att jag ju fick dispositionsräntan sänkt till 2,5 % den 1 juli!!! Det är vad som gäller sedan dess ...

SEB Göteborg, 2,35% ingen kontraktsränta eller övriga avgifter... Inte ens krav att ta bolånet på banken när huset är färdigt. Det var dock en miss från bankens sida, de glömde att skriva in det ;)

ulan skrev:
... Inte ens krav att ta bolånet på banken när huset är färdigt. Det var dock en miss från bankens sida, de glömde att skriva in det ;)
Hrm.... Har lusläst mitt kontrakt (har också SEB) och kan inte heller där hitta något krav på att lånet sedemera skall förläggas till dem. Är det någon som vet hur SEB hanterar en sådan situation; dvs att byggnadskreditivet löses av ett annat lån i en annan bank?

Så här står det i mitt kontrakt, under "Kredittagarens åtagande":

Kredittagaren skall iaktta bestämmelserna i detta kontrakt, varav vissa finns i "Allmänna villkor" på sid 3 till 6. Vid den avtalade kredittidens utgång skall kredittagaren, om krediten inte löses genom avlyft till annan kreditgivare eller banken medgivit förlängning av kredittiden enligt punkt 12 i "Allmänna villkor", omedelbart betala sin skuld enligt kontraktet.

I den allmänna villkoren, som sannolikt biläggs alla kontrakt, finns inget att läsa om denna situation heller.

Nu är det för sent att ringa banken, men jag tolkar detta som att det står oss fritt att välja och vraka när det är dags att lägga lånen.....

Don Tom skrev:
Så här står det i mitt kontrakt, under "Kredittagarens åtagande":

Kredittagaren skall iaktta bestämmelserna i detta kontrakt, varav vissa finns i "Allmänna villkor" på sid 3 till 6. Vid den avtalade kredittidens utgång skall kredittagaren, om krediten inte löses genom avlyft till annan kreditgivare eller banken medgivit förlängning av kredittiden enligt punkt 12 i "Allmänna villkor", omedelbart betala sin skuld enligt kontraktet.

I den allmänna villkoren, som sannolikt biläggs alla kontrakt, finns inget att läsa om denna situation heller.

Nu är det för sent att ringa banken, men jag tolkar detta som att det står oss fritt att välja och vraka när det är dags att lägga lånen.....
Precis så tolkar jag det med!!

SEB Göteborg, allting sköts iofs centralt från Sthlm.

4,1% 6000kr i avgifter, högsta budet än så länge.

fanns inte en chans för dom att matcha tidigare bud sa dom ??? ??? ???

vill tydligen inte ha nya kunder.

//Samba

Hallu,

Detta är senaste budet vi fått från:

[Handelsbanken]
Uppläggningskostnad: 2500:-
Kontraktsränta: 0,5%
Dispositionsränta: 3,15%
Avg. per faktura: 0:-
Låneskydd: Ingår
Slutplacering i annan bank: Ingen kostnad

[SEB]
Uppläggningskostnad: 3000:-
Kontraktsränta: ? (väntar på svar)
Dispositionsränta: 3,75%
Avg. per faktura: ? (väntar på svar)
Låneskydd: Ingår ej
Slutplacering i annan bank: 0,75%

Detta är bankkontor i Stockholm... bläää vilka uschhhhla erbjudanden om man jämför med er andra :-/

Kan bara säga GRATTIS till er som hittat en bra bank och lyckats få bra erbjudanden - tips om trevliga kontor önskas :D

Jag har nu valt bank för byggkredtiv.

Det blev Föreningssparbanken, 2,39% och inga avgifter. Dessutom trevligaste och proffsigaste bemötandet.

;D ;D ;DSamba

Senaste budet är SEB i Huskvarna som erbjuder byggkreditivränta på 1,95%. (Det är kanske psykologiskt viktigt att hamna under 2%..)

Inga andra avgifter tillkommer!

Det känns som att det är dags att knyta ihop säcken här.

:D

Oj oj oj!!!

Dags att kolla med SEB med andra ord!!!

Jag fick mitt beskd från SEb idag och kreditivräntan är 3,75% och kredtivavgiften 0,75% samt en uppläggningsavgift på 3000 kr.
Är detta rimligt eller ska man bråka?

AndWig: Det är absolut läge att bråka och att kolla upp andra banker. Vi fick 2,5% utan att överhuvudtaget göra någonting. Inga andra avgifter eller kostnader. De avstod t o m från aviagiften på 25kr per faktura. Banken är Nordea.

Andwig: Jag fick precis samma villkor som du från SEB, dom var inte intresserade att matcha bud från andra banker. Allting sköts centralt från Stockholm för deras byggkredtiv. Gå till FSB, Nordea eller Handelsbanken istället för att nämna några, hos dessa fick jag 2,5% direkt utan någon förhandling. Mitt slutval föll på FSB 2,39%

//Samba

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.