4 186 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Kontraktsränta byggkreditiv
Hej
Någon som har ett nyupplagt byggnadskreditiv?
Vad betalar ni så fall för kontraktsränta på den outnyttjade delen?
Är det någon som har lyckats förhandla ner/bort den?
Någon som har ett nyupplagt byggnadskreditiv?
Vad betalar ni så fall för kontraktsränta på den outnyttjade delen?
Är det någon som har lyckats förhandla ner/bort den?
Hej!
Jag har ett kreditiv från Swedbank och betalar bara för den del jag utnyttjar.
Inget för den outnyttjade delen på kreditivet.
Jag har ett kreditiv från Swedbank och betalar bara för den del jag utnyttjar.
Inget för den outnyttjade delen på kreditivet.
Okej, men beror ju lite i övrigt hur ränte upplägget ser ut och hur ens byggtid är.S Småbruket skrev:
Så får räkna in de bitarna också, ett tips kan vara om man väljer någon av de större hustillverkarna och se vilken bank de samarbetar med ibland kan det underlätta.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag har ingen aktuell information. Men jag har uppfattat att de flesta banker idag kör byggkreditiv utan kontraktsränta, att du alltså bara betala ränta på den utnyttjade krediten. 0,5% på ett lån man inte har, låter lite orimligt när man kan bara betalar lite drygt 1% på pengar man faktiskt lånar.
En snabb googling bekräftar min uppfattning.
Sedan kanske det är så att handelsbanken erbjuder väldigt bra ränta på det du faktiskt lånar, det kan vara vettigt att jämföra. Totalkostnaden kanske ändå blir ungefär densamma.
En snabb googling bekräftar min uppfattning.
Sedan kanske det är så att handelsbanken erbjuder väldigt bra ränta på det du faktiskt lånar, det kan vara vettigt att jämföra. Totalkostnaden kanske ändå blir ungefär densamma.
När vi kollade på byggkreditiv, dock för nybyggnad så var det bara handelsbanken som ens nämnde kontraktsränta. Övriga banker som vi kollde med var SEB, Nordea och Swedbank. Hos dessa var det bara ränta på det nyttjade beloppet som gällde.
Vi påpekade detta hos handelsbanken som då snabbt och lätt kunde ta bort kontraktsräntan utan konstigheter, då vi nämnde att konkurenter inte hade sagt samma sak. Så det är som vanligt ofta en förhandlingsfråga och hur sugna de är på att ta hand om just ditt kreditiv. I vårt fall landade det i slutänden på att vi gick med en annan bank än handelsbanken då det blev en bättre ränta.
Men som andra är inne på, jämför mellan banker vad det landar på i den totalakostnaden. För är det en bra ränta på den nyttjade delen eller att den kommer gå åt snabbt i början av bygget, kanske det ändå kan bli billigare eller ungefär samma som om man får ett kreditiv med högre ränta.
Vi påpekade detta hos handelsbanken som då snabbt och lätt kunde ta bort kontraktsräntan utan konstigheter, då vi nämnde att konkurenter inte hade sagt samma sak. Så det är som vanligt ofta en förhandlingsfråga och hur sugna de är på att ta hand om just ditt kreditiv. I vårt fall landade det i slutänden på att vi gick med en annan bank än handelsbanken då det blev en bättre ränta.
Men som andra är inne på, jämför mellan banker vad det landar på i den totalakostnaden. För är det en bra ränta på den nyttjade delen eller att den kommer gå åt snabbt i början av bygget, kanske det ändå kan bli billigare eller ungefär samma som om man får ett kreditiv med högre ränta.
Håller med. Vet inte vad som påverkar, men det är slutrenovering inför försäljning, tror dom redan har sånt där förbehåll så garanterad vinst.
Kan det vara skälet?
Jag blev bara så chockad av Appendix inlägg eftersom jag som du redan var förvånad. Inte sett under 1.47 innan.
Nån med Större nylagt kreditiv som kan flika in?
Kan det vara skälet?
Jag blev bara så chockad av Appendix inlägg eftersom jag som du redan var förvånad. Inte sett under 1.47 innan.
Nån med Större nylagt kreditiv som kan flika in?
Klicka här för att svara
