Nu har vi förhandlat på banken och fått ner räntorna ganska mycket. Kontraktsräntan är helt borta och disposiotionsräntan ligger på 3,40%. Det verkar alltså finnas en del att spela på...

Jag fick idag utan vidare 2,45% byggkreditivränta på Nordea Bank.

Jag tror dock det bör gå få ännu lägre räntesats...

2,43% hos FSB, ingen kontraktsränta etc. Bor i Skåne/Hässleholm

2.95 FSB

Dum fråga... men vad ær kontraktsränta??

Har fattat det som om man får en kreditivränta på ex 2,5 % och det är den räntan man betalar när man nyttjar sin kreditivränta, eller har jag fel?

Ja, nu svara jag mig sjælv... haha var lite før snabb men ser ju att kontraktsräntan är en kostnad banken tar ut för att lägga upp lånet eller hur?? ;)

2,65% hos FSB, ingen kontraktsränta.

2,5% i byggkreditivränta, 2000kr i avgifter
Handelsbanken

Hej Samba!
Vilken Handelsbank har du, alltså i vilken stad?

Mvh Iram

Göteborg,

har precis börjat kolla med olika banker, detta var första budet ifrån HB. Tänkte köra 5-6 banker ett par loopar och se vem som mest vill ha mig som kund.

//samba

Någon som nyligen tagit byggkreditiv med SEB i Stockholm? Vi har 3,45%, men tycker det ser ut att vara ganska högt jämfört med de flesta i den här tråden.

2,56 Nordea, 2000kr i avgifter om man byter bank efter bygget är klart, 0kr i avgifter om man lägger lånen hos dom. Hade dock en väldigt konstig kalkyl jämfört med andra banker och räknade inte alls på samma sätt. Ej att rekomendera för blivande husbyggare med lite tajtare ekonomi.

jakten fortsätter ;)

Nu har vi fått bud på byggkreditivsräntan från vår bank 2,95 % + 0,25 kontraktsränta, samt att vi får med en försäkring som innebär om jag eller min sambo avlider så löses automatiskt halva lånet. Den ska vara värd 0,22 % enligt HB.

Blev faktiskt lite missnöjd. Vi har haft banken länge, min sambo är även företagskund där, vi lägger in en större summa kontant etc

De säger att det är det bästa de kan göra. Vi ska dit i dag. Hur mycket har man att säga till om i detta läge, är det kört eller sitter vi i ett förhandlingsläge.

linsko skrev:
Nu har vi fått bud på byggkreditivsräntan från vår bank 2,95 % + 0,25 kontraktsränta, samt att vi får med en försäkring som innebär om jag eller min sambo avlider så löses automatiskt halva lånet. Den ska vara värd 0,22 % enligt HB.

Blev faktiskt lite missnöjd. Vi har haft banken länge, min sambo är även företagskund där, vi lägger in en större summa kontant etc

De säger att det är det bästa de kan göra. Vi ska dit i dag. Hur mycket har man att säga till om i detta läge, är det kört eller sitter vi i ett förhandlingsläge.
Vi fick ju 3,0 och 0,25. Och längre än så ville de inte gå. Vi är också kunder båda två samt lägger in 500.000 kontant.
Vad har de lovat för ränterabatter tills det är dags att sätta om kreditivet i huslån?
Vi får 0,3 % rabatt plus samma dödsfallsförsäkring som ni.

birgi skrev:
Vi fick ju 3,0 och 0,25. Och längre än så ville de inte gå. Vi är också kunder båda två samt lägger in 500.000 kontant.
Vad har de lovat för ränterabatter tills det är dags att sätta om kreditivet i huslån?
Vi får 0,3 % rabatt plus samma dödsfallsförsäkring som ni.
Vad innebär ränterabatter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.