Hej!
Jag är ute efter en bok där man kan lära sig om dimensionering/lasttryck/bärighet osv av enklare byggkonstruktioner som på bilden nedan, i första hand limträ.
Finns en hel drös men vilken är bäst enligt eran erfarenhet?
Egentligen skulle jag vilja gå en utbildning o lära mig detta...
Jag är ute efter en bok där man kan lära sig om dimensionering/lasttryck/bärighet osv av enklare byggkonstruktioner som på bilden nedan, i första hand limträ.
Finns en hel drös men vilken är bäst enligt eran erfarenhet?
Egentligen skulle jag vilja gå en utbildning o lära mig detta...
Tack för tipset! hittar inte limträappen i appstore?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ett problem är att man helst bör ha vissa förkunskaper i matte och mekanik. Har man det bör det finnas läroböcker för lägre ingenjörsutbildningar som är användbara. Någon superbra och enkel lärobok för personer utan förkunskaper tror jag inte finns, även om det borde göra det. Limträhandboken som finns på Svenskt Träs hemsida är användbar, men inte utan ganska goda baskunskaper.
Ja det förstår jag. Har inte läst längre än matte D men dom kunskaperna är ganska dammiga nu så kanske får börja i den änden 
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Matte D tror jag räcker gott. Mekaniken är nästan viktigare. Ta fram din gamla fysikbok. Du behöver mekanikkunskaperna för att räkna ut lasterna på de olika komponenterna. Först därefter kan du börja tillämpa hållfasthetsläran.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
En enkel formelsamling från fysiken räcker långt för att sparka igång förståelsen.
Som sagt krävs grundläggande kunskap i mekanik för att förstå kraftspelet. Nästa lektion är hållfasthetslära som behandlar interna krafterna/påkänningarna och responsen i materialet, typ.
Men jag har bestämt för mig att Spänning och brott av Jan Hult är ganska populärvetenskapligt och pedagogiskt skriven, dvs lätt att ta till sig.
Men jag har bestämt för mig att Spänning och brott av Jan Hult är ganska populärvetenskapligt och pedagogiskt skriven, dvs lätt att ta till sig.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Den boken tror jag på när det gäller hållfasthetslära! Jan Hult, som var professor på Chalmers, var mycket duktig på att förklara för en bredare krets. Dessutom väldigt teknikhistoriskt kunnig.
Hittar inte vart jag kan köpa den boken, någon som vet?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Pröva bokbörsen på nätet. De flesta antikvariat är anslutna till den. Jan Hult dog 2013 så den kanske inte finns kvar på förlaget.
Klicka här för att svara