P
P paralun skrev:
Jo men om du funderar på saken så har då Havkom en domare som ordförande dvs en juridiskt kunnig.
Havkom har inget med skuld att göra utan de lägger fram alla fakta och föreslår åtgärder, ofta tar det en längre tid innan de är klara.

Nu är jag ganska säker på att det framkommit fakta som gör att det här är åtalbart, främst utifrån AMV's föreskrifter och konkret tror jag att den "dokumenterade egenkontrollen" totalt falerat, vidare hur beställningen gjorts på bygghissen från underentreprenör.

Så just nu har med mycket stor sannolikhet åklagaren via polisutredningen "bollen".
Du rör ihop olika utredningar, ja det kan leda till åtal efter polisens utredning men inte efter eller enligt Haverikommissionens utredning..

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Du rör ihop olika utredningar, ja det kan leda till åtal efter polisens utredning men inte efter eller enligt Haverikommissionens utredning..
Njau jag tror inte du förstår att utredningarna har helt olika tidsperspektiv samt mycket viktigt för Havkom att inte bedöma någon juridisk skuld, om Havkom ser fakta som är åtalbart så ska det då direkt hanteras i en polisutredning som en åklagare direkt tar del av.

I det här fallet är jag säker på att tillräckligt framkommit att åtal ska väckas och det får vi nog se den närmaste tiden.

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
Havkom sitter inne med alla fakta för hela tidslinjen och avvaktar mycket sannolikt nu polisutredningen samt om utsedd åklagare väcker åtal.
Är inte riktigt med på vad du far efter, men menar du att haverikommissionen omfattas av någon sorts förundersökningssekretess som förhindrar dem att i nuläget berätta vad de vet?

C cpalm skrev:
Är inte riktigt med på vad du far efter, men menar du att haverikommissionen omfattas av någon sorts förundersökningssekretess som förhindrar dem att i nuläget berätta vad de vet?
Nej men det sitter en domare som ordförande och huvudskälet till det är att Havkom inte ska bli någon domstol. Är något åtalbart ska det ske via en polisutredning inkl åklagare.

Du kan enkelt själv studera alla deras ärenden och hur lång tid det tar. De måste avvakta om något är åtalbart.

C
P paralun skrev:
De måste avvakta om något är åtalbart.
Okej, så de presenterar slutsatserna nu men måste avvakta med att ta fram belägg för dem?

• Haha
kashieda
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Okej, så de presenterar slutsatserna nu men måste avvakta med att ta fram belägg för dem?
Havkom samt polisutredningen har mycket sannolikt nu samlat på sig så all viktig fakta.
Havkom valde då att presentera att skruvförbanden saknades, att de saknades och varför är mycket sannolikt en sak för en åklagare att bedöma och det är ju ganska enkelt att läsa föreskrifterna.. som även en 90-talist måste lära sig att fatta.

Haverikommissionen fortsätter sitt arbete oberoende av eventuella brottsutredningar. Om det förekommer eller inte påverkar inte haverikommissionens arbete.

Havkom gör en utredning över vad som har hänt. utredningen ska bara neutral. Den presenterar vad som hänt, varför samt det viktigaste, hur Undviker man att det händer igen. Men ingenstans säger den vem som är skyldig. Det är upp till åklagaren att berätta Åklagaren skulle naturligtvis kunna tycka att jag kan åtala nu eftersom alla på bh helt säkert vad som har hänt. Men troligtvis skulle inte bevisen räcka till. Troligtvis för att bh inte räknas som tillräckligt bra bevis. Men det är min gissning. Sen är det polisen som gör utredningen. Den kommer med största säkerhet invänta Havkom.

Men havkom dömer ingen, säger inget om skyldiga. Dessa berättar bara fakta.

Sen tror jag att det är ganska vanligt att de släpper lite fakta mitt i utredningen. Den fakta som släppts säger egentligen ingenting direkt nytt. Men utredningen är inte klar ännu. Det är en komplex utredning.
Hur kan man glömma skruva fast samtliga bultar? Eller har man bara skruvat åt dessa löst förhand?
Det finns frågor kvar att besvara vi vet bara vad som hände.
Det är viktiga saker, varför och hur kunde det ske?
Det är lika bra att ni lugnar er. Hur mycket nytt har de presenterat? Egentligen ingenting.
Det finns många frågor kvar att ställa innan man egentligen vet vad som hände

Säkerligen kommer flera här ha helt eller nästan helt rätt.

De brukar komma med en preliminär rapport efter någon månad. Den brukar berätta vad som hänt, men inte analysera varför.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Havkom gör en utredning över vad som har hänt. utredningen ska bara neutral. Den presenterar vad som hänt, varför samt det viktigaste, hur Undviker man att det händer igen. Men ingenstans säger den vem som är skyldig. Det är upp till åklagaren att berätta Åklagaren skulle naturligtvis kunna tycka att jag kan åtala nu eftersom alla på bh helt säkert vad som har hänt. Men troligtvis skulle inte bevisen räcka till. Troligtvis för att bh inte räknas som tillräckligt bra bevis. Men det är min gissning. Sen är det polisen som gör utredningen. Den kommer med största säkerhet invänta Havkom.

Men havkom dömer ingen, säger inget om skyldiga. Dessa berättar bara fakta.

Sen tror jag att det är ganska vanligt att de släpper lite fakta mitt i utredningen. Den fakta som släppts säger egentligen ingenting direkt nytt. Men utredningen är inte klar ännu. Det är en komplex utredning.
Hur kan man glömma skruva fast samtliga bultar? Eller har man bara skruvat åt dessa löst förhand?
Det finns frågor kvar att besvara vi vet bara vad som hände.
Det är viktiga saker, varför och hur kunde det ske?
Det är lika bra att ni lugnar er. Hur mycket nytt har de presenterat? Egentligen ingenting.
Det finns många frågor kvar att ställa innan man egentligen vet vad som hände

Säkerligen kommer flera här ha helt eller nästan helt rätt.
Jo och Havkoms utredning tar en längre tid eftersom det inte ska påverka det juridiska.

D Daniel 109 skrev:
De brukar komma med en preliminär rapport efter någon månad. Den brukar berätta vad som hänt, men inte analysera varför.
Nej de brukar inte alls komma med någon preliminär rapport utan enabart en slutrapport och den analyserar då mycket detaljrikt varför något hände.

Kolla på flera flygkrascher.
https://www.havkom.se/

P paralun skrev:
Havkom samt polisutredningen har mycket sannolikt nu samlat på sig så all viktig fakta.
Havkom valde då att presentera att skruvförbanden saknades, att de saknades och varför är mycket sannolikt en sak för en åklagare att bedöma och det är ju ganska enkelt att läsa föreskrifterna.. som även en 90-talist måste lära sig att fatta.
Det är så här havkom gör sin egen utredning. Den riktar in sig på varför.
Sen finns det en polisutredning den ska ta reda på vem. Åklagaren skulle Just nu känns det som att skruvförbanden eller bultarna är skyldiga. Åklagaren kommer därför vänta till polisutredningen klar.
Så alla som kan läsa kan kan räkna ut att man kommer inte försöka åtala massa bultar.
Jag misstänker att man samlade in all all viktig information i samband med att olyckan skedde.

P paralun skrev:
Nej de brukar inte alls komma med någon preliminär rapport utan enabart en slutrapport och den analyserar då mycket detaljrikt varför något hände.

Kolla på flera flygkrascher.
[länk]
Men hur kan du dra så stora slutsatser på ett pressmeddelande?

Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är så här havkom gör sin egen utredning. Den riktar in sig på varför.
Sen finns det en polisutredning den ska ta reda på vem. Åklagaren skulle Just nu känns det som att skruvförbanden eller bultarna är skyldiga. Åklagaren kommer därför vänta till polisutredningen klar.
Så alla som kan läsa kan kan räkna ut att man kommer inte försöka åtala massa bultar.
Jag misstänker att man samlade in all all viktig information i samband med att olyckan skedde.
Njau det har nog tagit sin tid att samla alla fakta.... men givetvist har en åklagare företräde.

Jag hoppas att en åklagare hårt åtalar de som inte fattar eller inte vill fatta föreskrifter.

• Wow
kashieda
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo och Havkoms utredning tar en längre tid eftersom det inte ska påverka det juridiska.
Nej, det är inte därför de tar tid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.