pacman42 pacman42 skrev:
Jag såg också ett uttalande om att avsaknaden av skruvförbandet inte upptäckts vid inspektion, det är ju också en orsak.
Om det sitter en skruv på plats uppeifrån men muttern saknas!
Så är det avsaknad av ett skruvförband.

Kolla i inlägg #584 hur det skall vara.

Om jag fattar allt rätt så har skruvarna fattats en längre tid men inte uppmärksammats på grund av att mastsektionerna håll ihop av styrpinnarna i rören. Det i kombination med att man aldrig tar isär alla sektioner, utan bara delar upp masten i hanterbara bitar, har gjort att ingen reagerat och delarna har (troligen) använts på fler byggen innan utan incidenter.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
delarna har (troligen) använts på fler byggen innan utan incidenter.
Var det något som konstaterades i rapporten, eller var det din egen slutsats?
Det skulle ju i så fall betyda att slarvet med kontrollen är systematisk. Rätt anmärkningsvärt.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det skulle ju i så fall betyda att slarvet med kontrollen är systematisk. Rätt anmärkningsvärt.
Här är pressmeddelandet utan att någon journalist gjort några tolkningar.

"Skruvförband har saknats, i vart fall, sedan den 9 november 2023. Bristen har inte
noterats i samband med kontroller och serviceåtgärder."

https://www.havkom.se/assets/reports/O-10_23-Pressmeddelande-2024-03-21.pdf

https://www.havkom.se/utredningar/vaegtrafik-oevrigt/mycket-allvarligt-personolycka-med-bygghiss

C cpalm skrev:
Det är min slutsats. Dels utifrån att havkom har kommit fram till att skruvarna saknats minst en månad och dels utifrån vittnesmål från de som jobbar med prylarna att sektionerna ibland kan vara väldigt svåra att få isär vid nedmontering.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
Här är pressmeddelandet utan att någon journalist gjort några tolkningar.
Jo, jag skummade igenom det tidigare.
Men den 9:e november var ju bara ett par dagar innan olyckan och de aktuella sektionerna var monterade i Sundbyberg åtminstone 5:e december om jag förstått det rätt. Men jag har inte sett någon officiell spekulation i att sektionerna saknat de aktuella skruvarna redan tidigare när de varit monterade på andra byggen.

Tycker också det är lite mystiskt hur de med säkerhet verkar kunna konstatera att skruvarna saknades redan den 9:e?? Men det kanske var senaste tillfället någon pillrade med masten(?)

C cpalm skrev:
Men den 9:e november var ju bara ett par dagar innan olyckan
Det var väl en dryg månad innan?

C
useless useless skrev:
Det var väl en dryg månad innan?
Duh, så klart! Visst är det så!
Hmm. Undrar om det är haverikommissionen som också blandar ihop november eller december?
Låter som sagt konstigt att det är känt att skruvarna saknats hela tiden sedan den 9/11.

Det var väl det datumet sektionen som saknade skruvförbandet monterades. Det var ju ingen som kände till att det saknades under den perioden.

Eftersom så många redan har gissat i tråden så kommer jag med en egen spekulation:

Vid något tidigare tillfälle när hissen skulle monteras ned tog man bort skruvarna och försökte få isär sektionerna. På grund av att de kärvat ihop med varandra gav man upp och delade vid nästa skarv istället. Sen lyfte man ner biten med några sektioner, glömde att det fattades skruvar och lastade den tillsammans med övriga delar och körde hem till depån.
Hur många gånger den biten sen använts innan den hamnade på det aktuella bygget kan man bara spekulera i...

C
D Daniel 109 skrev:
Det var väl det datumet sektionen som saknade skruvförbandet monterades. Det var ju ingen som kände till att det saknades under den perioden.
Ja, de kanske uttrycker sig slarvigt, men uttalandet "Skruvförband har saknats, i vart fall, sedan den 9 november 2023" tolkar jag som att det nu med säkerhet fastställts att skruvarna inte fanns där 9/11.

C cpalm skrev:
Ja, de kanske uttrycker sig slarvigt, men uttalandet "Skruvförband har saknats, i vart fall, sedan den 9 november 2023" tolkar jag som att det nu med säkerhet fastställts att skruvarna inte fanns där 9/11.
förmodligen var det då hissen packades ihop senast.

C cpalm skrev:
Jo, jag skummade igenom det tidigare.
Men den 9:e november var ju bara ett par dagar innan olyckan och de aktuella sektionerna var monterade i Sundbyberg åtminstone 5:e december om jag förstått det rätt. Men jag har inte sett någon officiell spekulation i att sektionerna saknat de aktuella skruvarna redan tidigare när de varit monterade på andra byggen.

Tycker också det är lite mystiskt hur de med säkerhet verkar kunna konstatera att skruvarna saknades redan den 9:e?? Men det kanske var senaste tillfället någon pillrade med masten(?)
Vet ej hur datumen konstaterats och det ska ju vara dokumenterade egenkontroller av hissmontörerna inkl de som besiktar enligt föreskrifterna.

D Daniel 109 skrev:
Fast rent hypotetiskt skulle det ju kunna vara sabotage, så att skruvarna plockat bort precis innan olyckan.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast rent hypotetiskt skulle det ju kunna vara sabotage, så att skruvarna plockat bort precis innan olyckan.
Hypotetiskt, men inte sannolikt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.