Den där Kristina verkar inte ha en aning om vad ett skruvförband är. Det gör rapporteringen något rörig.

När man bygger en hissmast så sätter man ihop olika skruvar och muttrar med skruvförband och mellan varje sektion ska dessa finnas, säger Kristina Börjevik Kovaniemi.”

När de dessutom säger ”Därför går det inte ännu att med säkerhet säga att det endast var avsaknaden av skruvförbanden som orsakade olyckan.” Så blir det inte alls tydligt vad det handlar om.

Jag tycker definitivt att de är dåliga på att kommunicera.

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den där Kristina verkar inte ha en aning om vad ett skruvförband är. Det gör rapporteringen något rörig.

När man bygger en hissmast så sätter man ihop olika skruvar och muttrar med skruvförband och mellan varje sektion ska dessa finnas, säger Kristina Börjevik Kovaniemi.”

När de dessutom säger ”Därför går det inte ännu att med säkerhet säga att det endast var avsaknaden av skruvförbanden som orsakade olyckan.” Så blir det inte alls tydligt vad det handlar om.

Jo jag är säker på att hon vet det!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skruvförband
När man nu lägger "pusslet" så kan man ju upptäcka mer.

Läs vad hon sa!

Sätter man i hop skruvar och muttrar med skruvförband?
Är sammankoppling av två delar med skruvar fyra skruvförband?

D Daniel 109 skrev:

Men det är ju andrahandsuppgifter eftersom det är SVT som skrivit det.

I Havkoms pressmeddelande står det inte alls lika kladdigt som i intervjun,
"Fyra skruvförband saknades mellan de mastsektioner som föll och den del av masten som förblev stående. Ytterligare ett skruvförband saknades i den del av masten som följde med i raset.
Skruvförband har saknats, i vart fall, sedan den 9 november 2023. Bristen har inte noterats i samband med kontroller och serviceåtgärder."

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nej, den skrivna texten är inte lika illa som det hon sagt.
Men är ett förband verkligen en skruv? Jag tolkar det som summan av alla skruvar dom håller ihop två delar.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, den skrivna texten är inte lika illa som det hon sagt.
Men är ett förband verkligen en skruv? Jag tolkar det som summan av alla skruvar dom håller ihop två delar.
Jag skulle nog säga att det är 4 skruvförband, ett i varje hörn, mellan 2 sektioner i den hisstypen.

• Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Att förband handlar om kompletta fogar, oavsett metod. Det handlar inte om en skruv eller spik. Det är summan av den i skarven.
Om du menar att varje enskild skruv i en skruvad skarv är ett skruvförband så är även varje spik ett förband.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
men herregud vad spelar det för roll..........detta är kanske andratredjehands information. Kreti poch pleti har ingen aning om vad de pratar om ändå.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 4 till
  • Laddar…
Det är ju kommunikationen direkt från haverikommissionens talesperson. Att journalister sedan rör till det är inte ovanligt. Men här tycks de försöka använda fina ord utan att veta vad de betyder. Säg skruv om du menar skruv, inte något som låter finare men betyder något annat.

Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Läs vad hon sa!

Sätter man i hop skruvar och muttrar med skruvförband?
Är sammankoppling av två delar med skruvar fyra skruvförband?
Sa hon verkligen exakt det? Det är väl journalistens mening med talstreck som du refererar till? Dessa meningar med talstreck är inte citat utan journalistens tolkning av vad som sas i ett samtal. Typ:

- Kristina har uttalat sig på ett oklart sätt, säger Daniel.

Ja, jag tror hon sa det i radion i alla fall. Om det nu har någon betydelse överhuvudtaget.

Intressant att de också misstänker att avsaknad av skruvar och muttrar inte var den enda anledningen till haveriet.

Det var vad det lät som. Men det var nog inte vad de menade. Orsaken till olyckan var de saknade skruvarna. Men frågan om varför det hände just när det hände har någon ytterligare orsak.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Jag såg också ett uttalande om att avsaknaden av skruvförbandet inte upptäckts vid inspektion, det är ju också en orsak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.