86 671 läst ·
763 svar
87k läst
763 svar
Bygghissolyckan i Sundbyberg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Haverikommissionens uppgift är att ta reda på vad som hänt och varförP paralun skrev:
Inte vem.
Sen har vi förundersökningen den gör polisen. Eventuellt övriga utredningar ligger helt utanför och handlar om andra saker.
Bara för att BH redan vet vad som har hänt innebär det inte att polisen är helt säker
Vad som det spekuleras kring i sociala media har nog mycket liten betydelse när en åklagare skriver sin åtalsframställan, tre pågående utredningar som mycket väl redan har alla viktiga fakta på hur det här gick till. Sen bevisföringen under en rättegång är ju det viktiga om någon är skyldig eller ej som i det här fallet arbetsmiljöbrott samt då vållande till död.Bananskalare skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Åklagaren gör en stämning.P paralun skrev:Nej utredningarna behöver inte vara färdigställda. Sen har de tre pågående utredningarna olika tidslinjer.
Så ser en åklagare att nu har det ju kommit fram tillräckligt med fakta som bedöms som åtalbart så skrivs det ihop en åtalsframställan. I det fallet är det nog mycket viktigt att man relativt tidigt väcker eventuella åtal.
Avlider fem personer så är det mycket viktigt att komma till ett åtal. Sen blir det sannolikt flera långdragna processer om ersättning-skadestånd mm och där kan ju åklagaren då komplettera sin åtalsframställan eller skapa nya åtal. Jag tror man kommer att gå hårt fram och det behövs!
Att väcka åtal innan förundersökning är klar görs nog ytterst sällan. Framförallt när det handlar om så pass allvarligt brott. Åklagaren måste ha bevis för att kunna lämna in en stämning. Inga bevis så kommer inte rätten godkänna åtalet.
Åklagaren måste kunna bevisa sin teori. Jag vet inte vad som har hänt. Jag har valt att inte göra några slutsatser baserat på killgissningar på några bilder.
ersättning och skadestånd, det tar man när allt är klart.
Inte alls. Jag kan "killgissa" att åtal väcks någon gång under Januari och att en åklagare redan nu skriver på en åtalsframställan.Bananskalare skrev:
Åklagaren gör en stämning.
Att väcka åtal innan förundersökning är klar görs nog ytterst sällan. Framförallt när det handlar om så pass allvarligt brott. Åklagaren måste ha bevis för att kunna lämna in en stämning. Inga bevis så kommer inte rätten godkänna åtalet.
Åklagaren måste kunna bevisa sin teori. Jag vet inte vad som har hänt. Jag har valt att inte göra några slutsatser baserat på killgissningar på några bilder.
ersättning och skadestånd, det tar man när allt är klart.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag är helt säker på att han inte skriver någon åtalasframställan Kommer inte ske. Däremot kommer han lämna in en stämning.P paralun skrev:
Jag är helt säker på att ett åtal kommer om det finns bevis som stödjer det. Det kommer ske när är klart.
Jag vet inte riktigt vad som får dig och tro att åklagaren är så när ett åtal? I dina tidigare inlägg så skriver du som att det kommer att ske väldigt snart? Vad vet du?
Jag betvivlar starkt att polisutredningen redan börjar bli klar.
För att kunna åtala någon krävs bevis. Det räcker alltså inte med att hissen rasade. Man måste kunna visa exakt varför den rasade man måste bevisa väldigt mycket sen måste du binda det hela till en specifik person. Det är inte så lätt.
För polisen räcker det inte med läsa på sociala media. Polisen har mycket mer fakta än vad vi har. En sak de har att göra det är hitta alla bultar. Sen har de massa vittnesmål.
Det tar tid.
Jag vet de alla andra vet. Hissen rasar och det ska inte finnas några muttrar. Det vet vi baserat på bilder och uppgifter från tillverkaren. Men vi vet inte mycket mer.
På den informationen kan jag dra en säker slutsats. Det har hänt en olycka där folk dessutom har omkommit.
Det lär bli svårt att hitta delar som inte finns.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det är troligen meningslöst att återigen nämna skillnaden mellan skruv och bult men ni som förespråkar omkonstruktion av bygghissen som har fungerat bra i 60 år borde fördjupa er i ämnet mekanisk konstruktionslära. 😂
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Inte omkonstrurera men kanske förfina och uppdatera? Är ju betydligt lättare att göra saker med bättre precision idag än för 60 år sedan.T TommyC skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
så länge vi vet vad den andra menar så spelar det egentligen ingen större roll.T TommyC skrev:
Det är egentligen bara att titta på Oris uppfinning, fånget. Den har inte förändrats speciellt mycket. Om man tänker till så har inte linhissen förändrats speciellt mycket. Varför ändra något som fungerar. Kugghjulsdriften är perfekt. Varför ändra? Däremot kan man uppdatera saker och ting.