86 671 läst ·
763 svar
87k läst
763 svar
Bygghissolyckan i Sundbyberg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag vet inte om jag missade något men jag pratar om att inget är klart ännu. att Haverikommissionen behöver 1år på sig.T TommyC skrev:De bilder som finns på mastsektioner där det saknas de skruvar som ska hålla ihop sektionerna är väldigt tydliga. Tillverkaren har kommenterat detta faktum med att monteringsanvisningen inte har följts. Du kanske har en djupare insikt i sakernas tillstånd 🤣 Allt måste inte ta oändligt lång tid även om detta är det normala i det dysfunktionella landet Sverige.
Dysfunktionellt land? För att vi vill ha ordentliga utredningar.
Eftersom jag inte tillskillnad från de flesta i den här tråden killgissar så kan jag inte säga något om orsaken till olyckan..
.Vill du ha en bra utredd olycka eller vill du ha en snabb olycka
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Till skillnad från dig ställer jag mig frågan Det kanske kan finnas ett annat alternativ? Jag förstår att det inte slagit digT TommyC skrev:De bilder som finns på mastsektioner där det saknas de skruvar som ska hålla ihop sektionerna är väldigt tydliga. Tillverkaren har kommenterat detta faktum med att monteringsanvisningen inte har följts. Du kanske har en djupare insikt i sakernas tillstånd 🤣 Allt måste inte ta oändligt lång tid även om detta är det normala i det dysfunktionella landet Sverige.
Du måste förstå att den här tråden innehåller mestadels killgissningar.
Tillverkaren är inte direkt trovärdigt.
När Haverikommissionen säger att de inte kan göra en gissning. Då litar jag på dessa. De tjänar inget på att hitta på
Alimak har tillverkad denna typ av hissar i närmare 70 år utan särskilt många allvarliga olyckor och där denna typ av olycka (så vitt som det är känt) aldrig har inträffat. Dessutom så är man väldigt tydliga i manualen med vad som händer om man inte skruvar ihop sektionerna. Alimak kan inte på något sätt lastas för detta, vad jag kan se.Bananskalare skrev:
Till skillnad från dig ställer jag mig frågan Det kanske kan finnas ett annat alternativ? Jag förstår att det inte slagit dig
När Haverikommissionen säger att de inte kan göra en gissning. Då litar jag på dessa. De tjänar inget på att hitta på
Normalt sett kommer de med en preliminär rapport inom en månad som beskriver händelse förloppet. Sedan tar de tid på sig att utreda bakomliggande orsaker. Där säkerhetskulturer och liknande är en vital del.T TommyC skrev:
Jag vill påstå att det redan nu finns en bra bild av vad som hänt.
Jovisst och en åklagare gör ju en egen åtalsframställan och hur han grundar sitt/sina åtal och kan fritt välja från de tre utredningar som pågår. Så utredningar måste inte vara färdiga och det är ju olika fokus på de tre som pågår.D Daniel 109 skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Var någonstans har jag lastat Alimak för olyckan? Jag har sagt att de är partiska. Men inte att det är deras fel.pacman42 skrev:
Alimak har tillverkad denna typ av hissar i närmare 70 år utan särskilt många allvarliga olyckor och där denna typ av olycka (så vitt som det är känt) aldrig har inträffat. Dessutom så är man väldigt tydliga i manualen med vad som händer om man inte skruvar ihop sektionerna. Alimak kan inte på något sätt lastas för detta, vad jag kan se.
Du får gärna berätta var jag sagt att det är tillverkarens fel? Även om de inte haft en tydlig manual så hade jag inte skyllt på tillverkaren.
Jag är däremot inte helt säker på att man glömt bultarna. Men jag kan ha fel. Det är därför jag väntar in Haverikommissionens rapport Då vet vad som hänt
Varför skulle inte hisstillverkaren vara trovärdig. Exakt det de sa var det många som kom fram till redan baserat på medias bilder. Att de inte skulle kunna dra den slutsatsen på plats är bara dumheter.Bananskalare skrev:
Till skillnad från dig ställer jag mig frågan Det kanske kan finnas ett annat alternativ? Jag förstår att det inte slagit dig
Att haverikommissionen inte säger något innan det färdiga med sin preliminära rapport betyder inte att de inte vet vad som hänt. Det insåg de säkerligen samtidigt som de var där med tillverkaren.
Jag refererade bara till att du sade att tillverkaren inte var trovärdig, vilket också var det som jag bemötte.Bananskalare skrev:
Var någonstans har jag lastat Alimak för olyckan? Jag har sagt att de är partiska. Men inte att det är deras fel.
Du får gärna berätta var jag sagt att det är tillverkarens fel? Även om de inte haft en tydlig manual så hade jag inte skyllt på tillverkaren.
Jag är däremot inte helt säker på att man glömt bultarna. Men jag kan ha fel. Det är därför jag väntar in Haverikommissionens rapport Då vet vad som hänt
Jo men nu pågår det då tre utredningar och åklagaren får då hela tiden fakta från utredningarna och avgör själv vad han grundar sina eventuella åtal på. Utredningarna sker sedan under sekretess men åklagaren har rätt till att ta del av utredningsresultat. Sen är det då sannolikt en åklagare som är är erfaren med arbetsmiljöbrottslagstiftningen, har inte sett vem som är utsedd.D Daniel 109 skrev:Varför skulle inte hisstillverkaren vara trovärdig. Exakt det de sa var det många som kom fram till redan baserat på medias bilder. Att de inte skulle kunna dra den slutsatsen på plats är bara dumheter.
Att haverikommissionen inte säger något innan det färdiga med sin preliminära rapport betyder inte att de inte vet vad som hänt. Det insåg de säkerligen samtidigt som de var där med tillverkaren.
Inte för att du har rätt. Men jag undrar vad har det med mitt inlägg att göra?
Det var mer ett förtydligande angående flera pågående utredningar, polisen, arbetsmiljöverket samt haverikommissionen samt att en åklagare fritt bedömer grunder för åtal av det som fortlöpande kommer fram och kan styrkas.D Daniel 109 skrev:
Varför tror du haverikommissionen löpande rapporterar till åklagaren? De har en helt annan roll.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Åtal väcks när förundersökningen är klar. samt att åklagaren tror att det hållet i rätten.P paralun skrev:
Polisen kommer garanterat vänta in sakkunnig i den här förundersökningen
Nej utredningarna behöver inte vara färdigställda. Sen har de tre pågående utredningarna olika tidslinjer.Bananskalare skrev:
Så ser en åklagare att nu har det ju kommit fram tillräckligt med fakta som bedöms som åtalbart så skrivs det ihop en åtalsframställan. I det fallet är det nog mycket viktigt att man relativt tidigt väcker eventuella åtal.
Avlider fem personer så är det mycket viktigt att komma till ett åtal. Sen blir det sannolikt flera långdragna processer om ersättning-skadestånd mm och där kan ju åklagaren då komplettera sin åtalsframställan eller skapa nya åtal. Jag tror man kommer att gå hårt fram och det behövs!