P paralun skrev:
Jo nu är det då tre utredningar, polisens, haverikommissionens och arbetsmiljöverket.
Jag tror det redan är klart för åklagaren som få ta del av resultat fortlöpande om det finns grund för åtal.
Sen blir det då en mer komplicerad process om skadestånd och vilka försäkringar som finns, på en arbetsplats ska ju alla vara försäkrade.
Okej... Har jag uppfattat saken rätt att åklagaren är snart redo att eventuellt åtala någon för som jag antar vållande till annans död?
Då ska se, vi har en polisutredning. Kommer polisen att på 7dagar kunna fastställa vad som hände. Var det en olycka eller var det slarv.Tror du att polisen kan göra en rättssäker utredning på 7dagar?
Haverikommissionen behöver 1år på sig. Troligtvis kommer polisen invänta Haverikommissionen eftersom dessa sitter på en helt annan kompetens gällande sådana här saker.
Men om du vet att åklagaren snart är redo att åtala så visst Du har säkert redan hunnit göra klart utredningen på bara några dagar med vägledning av ett forum och några bilder från pressen. Självklart....

Resten det som du verkar tycka är det viktigaste att utreda det arbetsmiljöverket Där är medveten om vilken tid det tar. Det är faktiskt just nu ganska ointressant. För det kommer inte hjälpa polisen om tjatar om BAS.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Okej... Har jag uppfattat saken rätt att åklagaren är snart redo att eventuellt åtala någon för som jag antar vållande till annans död?
Då ska se, vi har en polisutredning. Kommer polisen att på 7dagar kunna fastställa vad som hände. Var det en olycka eller var det slarv.Tror du att polisen kan göra en rättssäker utredning på 7dagar?
Haverikommissionen behöver 1år på sig. Troligtvis kommer polisen invänta Haverikommissionen eftersom dessa sitter på en helt annan kompetens gällande sådana här saker.
Men om du vet att åklagaren snart är redo att åtala så visst Du har säkert redan hunnit göra klart utredningen på bara några dagar med vägledning av ett forum och några bilder från pressen. Självklart....

Resten det som du verkar tycka är det viktigaste att utreda det arbetsmiljöverket Där är medveten om vilken tid det tar. Det är faktiskt just nu ganska ointressant. För det kommer inte hjälpa polisen om tjatar om BAS.
Nej ett åtal kommer nog men tidigast nästa år. Åklagaren får ju fortlöpande information från utredningarna och man har nog kommit fram till viktiga fakta redan. Sen haverikommissionens viktigaste uppgift är att skriva en rapport så att det här aldrig inträffar igen.

Bananskalare Bananskalare skrev:

De bilder som finns på mastsektioner där det saknas de skruvar som ska hålla ihop sektionerna är väldigt tydliga. Tillverkaren har kommenterat detta faktum med att monteringsanvisningen inte har följts. Du kanske har en djupare insikt i sakernas tillstånd 🤣 Allt måste inte ta oändligt lång tid även om detta är det normala i det dysfunktionella landet Sverige.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Aldrig är att ta i. Men man ska förstå varför det hände, och då menar jag inte rent mekaniskt. Utan varför missades skruvarna, varför upptäcktes det inte att de glömts. Det handlar inte om att hitta någon att skylla på, det är juristerna bra på. Men det leder inte till ökad säkerhet. Även om många tycks tro det.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Varför tror du att skruvarna missades i Sundbyberg? Alimak har tillverkat liknande hissar sedan 1956. Jag hittar inget exempel på att en liknande olycka har inträffat tidigare. Kanske har jag fel?

Mats-S
D Daniel 109 skrev:
Utan varför missades skruvarna, varför upptäcktes det inte att de glömts.
Därför att egenkontroll INTE fungerar i praktiken. Den som gör det här jobbet dagligen gör det på slentrian till slut, och protokollet kryssas slentrianmässigt i när jobbet är klart.

Det enda som funkar på så här kritiska montagejobb är att 2 personer, typ ansvarig arbetsgivare samt montören, GEMENSAMT går igenom protokollet på plats EFTER att montören är helt klar. Då hade man garanterat upptäckt att hissen hade brister i monteringen.

• Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Därför att egenkontroll INTE fungerar i praktiken. Den som gör det här jobbet dagligen gör det på slentrian till slut, och protokollet kryssas slentrianmässigt i när jobbet är klart.

Det enda som funkar på så här kritiska montagejobb är att 2 personer, typ ansvarig arbetsgivare samt montören, GEMENSAMT går igenom protokollet på plats EFTER att montören är helt klar. Då hade man garanterat upptäckt att hissen hade brister i monteringen.
Hade ju vart väldigt lätt om det var så att montören var tvungen att fotodokumentera varje skarv som sedan klistras in i dokumentet.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Hade ju vart väldigt lätt om det var så att montören var tvungen att fotodokumentera varje skarv som sedan klistras in i dokumentet.
Tipsa dina polare att göra så i fortsättningen.

T TommyC skrev:
Varför tror du att skruvarna missades i Sundbyberg? Alimak har tillverkat liknande hissar sedan 1956. Jag hittar inget exempel på att en liknande olycka har inträffat tidigare. Kanske har jag fel?
Jag tror att en skarv lossades men inte demonterades när den plockades ner förra gången. Efter som de inte rörde den skarven kontrollerades den inte heller.
Eventuellt går det att ändra skarven så att den inte kan hålla ihop alls utan skruvar. Om det bedöms vara en risk som bör åtgärdas. De bitarna är haverikommissionen bra på.

Extra kontroller kan vara kontraproduktiva.

D Daniel 109 skrev:
Jag tror att en skarv lossades men inte demonterades när den plockades ner förra gången. Efter som de inte rörde den skarven kontrollerades den inte heller.
Eventuellt går det att ändra skarven så att den inte kan hålla ihop alls utan skruvar. Om det bedöms vara en risk som bör åtgärdas. De bitarna är haverikommissionen bra på.

Extra kontroller kan vara kontraproduktiva.
Äää, studera bilder på konstruktionen. Skruvarna är M24 och dras med 300 Nm.

Jag är som jag har nämnt tidigare sjukt förvånad över alla som föreslår att ändra en konstruktion som har fungerat sedan 1956 p g a att en montör hade en dålig dag och att hans företag inte har ett fungerande kontrollprogram.

Du brukar inte komma med så här dåliga förslag.

• Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Har jag kommit med ett förslag? Det missade jag helt.

D Daniel 109 skrev:
Har jag kommit med ett förslag? Det missade jag helt.
"Om det bedöms vara en risk som bör åtgärdas. "
Nej, du glömde att berätta hur som vanligt. Hur menar du?

Det är ju rena spekulationer, inte förslag. Men om man kommer fram till att det är ett problem av betydelse att sektioner kan hålla ihop utan skruvar kan en omdesign av skarven lämplig. Så att den inte kan hålla ihop utan skruvar. Andra förslag jag sett med tex snäpplås tror jag inte på.

Men jag föreslår inte en ny konstruktion.

D Daniel 109 skrev:
Det är ju rena spekulationer, inte förslag. Men om man kommer fram till att det är ett problem av betydelse att sektioner kan hålla ihop utan skruvar kan en omdesign av skarven lämplig. Så att den inte kan hålla ihop utan skruvar. Andra förslag jag sett med tex snäpplås tror jag inte på.

Men jag föreslår inte en ny konstruktion.
"Eventuellt går det att ändra skarven så att den inte kan hålla ihop alls utan skruvar. Om det bedöms vara en risk som bör åtgärdas. De bitarna är haverikommissionen bra på."

Intressant, hur menar du att den konstruktionen ska vara utförd? Dessutom utan att ändra den befintliga konstruktionen!? Hur ser du på det faktum att konstruktionen har fungerat sedan 1956 och att den nu behöver en "omdesign".

"Men jag föreslår inte en ny konstruktion."

Nu hänger jag inte alls med. "omdesign" är det samma som en "ny konstruktion".

T TommyC skrev:
Tipsa dina polare att göra så i fortsättningen.
Kan jag absolut göra..tack för kaffet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.