Även Alimak (och andra) kan få en del att göra även om de går fria juridiskt.
Från haverikommissionen kan det komma uppmaningar om att förbättra konstruktionen så att t.ex. hissen inte går att köra (förbi eller alls) ett icke färdigt segment.
Så brukar det vara i flygbranschen i alla fall, där det kommer påpekanden för tillverkare att ändra på vissa saker så att de skall bli säkrare. Även om det inte hänt något liknande så länge man kan minnas.

P
A Arne_Planka skrev:
Även Alimak (och andra) kan få en del att göra även om de går fria juridiskt.
Från haverikommissionen kan det komma uppmaningar om att förbättra konstruktionen så att t.ex. hissen inte går att köra (förbi eller alls) ett icke färdigt segment.
Så brukar det vara i flygbranschen i alla fall, där det kommer påpekanden för tillverkare att ändra på vissa saker så att de skall bli säkrare. Även om det inte hänt något liknande så länge man kan minnas.
Men om det är så som de flesta tror att montören utav hissen har missat alla fyra bultarna som håller ihop masten så tror inte jag att hisstillverkaren får någon skuld..
Däremot kanske det ska vara besiktnings av tredjepart även vi höjningar av hissar som inte är ett krav idag, samt en översyn av egenkontrollerna så att dessa blir tydliga och mera träffsäkra på sina punkter..

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Men om det är så som de flesta tror att montören utav hissen har missat alla fyra bultarna som håller ihop masten så tror inte jag att hisstillverkaren får någon skuld..
Däremot kanske det ska vara besiktnings av tredjepart även vi höjningar av hissar som inte är ett krav idag, samt en översyn av egenkontrollerna så att dessa blir tydliga och mera träffsäkra på sina punkter..
Om 4 bultar saknas kan man nästan misstänka sabotage. Och de kan ju inte ha fattats från början för hissen har väl varit i drift ett tag?

P
K karlmb skrev:
Om 4 bultar saknas kan man nästan misstänka sabotage. Och de kan ju inte ha fattats från början för hissen har väl varit i drift ett tag?
Det är hisstillverkaren som har sagt att det saknas 4 bultar, mycket osannolikt med sabotage men kan givetvis inte uteslutas i detta skedet..
Hade inte höjningen gjorts på fredagen och det är möjligt att detta var första dagen den kördes till det nya översta planet med så mycket last…

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...yberg-besiktigad-och-ratt-konstruerad--2znryk

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/768XGv/hissolyckan-bilden-som-kan-forklara-raset

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Nej, den höjdes tisdagen veckan innan.
Tydligen kan delar sitta ihop ganska hårt utan skruv.

Besiktningsbranschen vill naturligtvis ha mer besiktningskrav.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Nej, den höjdes tisdagen veckan innan.
Tydligen kan delar sitta ihop ganska hårt utan skruv.

Besiktningsbranschen vill naturligtvis ha mer besiktningskrav.
Men det vill väl alla efter en sådanhär tragisk olycka som visar hur illa det kan gå då ansvaret ligger på en montör och hans kontroller på sitt egna arbete.. håller du inte med?

Nej, inte nödvändigtvis de som måste ta kostnaden. Det blir väldigt dyrt att eliminera de absolut sista riskerna.

• Gilla
  • Ledsen
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, inte nödvändigtvis de som måste ta kostnaden. Det blir väldigt dyrt att eliminera de absolut sista riskerna.
Att tillverkaren gör en mast som inte kilar fast sig och en ordentlig kontrollplan/egenkontroll är ju inget som måste kosta speciellt mycket.

P
A atomlab skrev:
Att tillverkaren gör en mast som inte kilar fast sig och en ordentlig kontrollplan/egenkontroll är ju inget som måste kosta speciellt mycket.
Meningen är någ inte att faskilningen ska vara någon hålfastighets grej utan mer bara ett underlättande vid montage att få nästkommande mastdel i en annan del…sedan hjälper den till i samband med bultningen..

Egenkontrollerna är bra som jag förstår, problemet uppstår när en o samma person gör allt själv då finns en stor risk med att man missar som i detta fallet..

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
I mitt jobb (ej hissar) händer ofta att andra hyrs in för att göra monteringen, sen kommer jag och gör finliret, elkoppling, programmering och driftsättning.
Sen skriker de efter egenkontrollen. Jag vägrar att skriva på nått jag inte gjort själv, utan säger att jag kryssar i det jag gjort, vill inte vara ansvarig om sakerna rasar ner.

• Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
P
Egenkontrollen ska kryssas i av den som har gjort det, inte av någon annan det säger ju sig självt. det som är nu är att en ensam montör som höjer hissen, hen är den enda som kontrollerar och säkerhetsställer alla funktioner vid höjning av hissen. Detta borde kontrolleras av en tredjepart, om man vill undvika missar av enskilda personer..

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
Rejäl skrev:
Detta borde kontrolleras av en tredjepart, om man vill undvika missar av enskilda personer..
Det här är precis vad det handlar om, egenkontroll går det slentrian i, man gör jobbet, sedan kryssar man i alla kryssen efteråt på typ 10 sekunder.

TOTALT VÄRDELÖST ur kvalitetssynpunkt, men givetvis kan man hänga någon efteråt när det gått åt hel...te och ett antal gubbar är döda.

Checklista som gemensamt fylls i EFTER arbete är klart är det enda som fungerar om man vill slippa tragedier typ som här.

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
C
Mats-S Mats-S skrev:
TOTALT VÄRDELÖST ur kvalitetssynpunkt
Håller verkligen med. Det är ett grundläggande misstag som görs hela tiden inom alla möjliga sammanhang och nivåer att tro att självkontroll och självreglering skall leda till ett objektivt tillförlitligt resultat. Givetvis är självkontroll ett utmärkt verktyg för den organisation/individ som vill försäkra sig om att de lämnar i från sig en bra leverans, men som beställare/mottagare eller någon annan som är beroende av resultatet borde det egentligen vara självklart att leverantörens egna kvalitetskontroller inte nödvändigtvis är tillförlitliga.

Tänk t.ex. om försäkringskassan eller skatteverket blint skulle lita på den där kryssrutan där uppgiftslämnaren försäkrar att uppgifterna är korrekta?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Snubben som i sista stund backade ur hissen men lämnade kvar skottkärran måste må lite dåligt idag

F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Snubben som i sista stund backade ur hissen men lämnade kvar skottkärran måste må lite dåligt idag
Ja antagligen men det är säkert väldigt blandade känslor. Han har ju ingen skuld öht till det som hände.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.