Hej

Planerar en friggebod som skall isoleras med 95 glasull i väggar och 145 mm i tak och golv. En del av boden skall användas som gästrum, främst sommartid men vid behov även höst/vinter och då värmas till ca 20 C. Dessemellan kommer innertemperatur hållas till min ca 10 grader.

Försöker ta reda på om det är lämpligt att sätta ångspärr eller inte - tar tacksamt emot råd, erfarenhet etc.
Har läst någonstans att en byggnad där yttertemp i perioder överstiger innertemp riskerar att få en omvänd fuktvandring så att folie låser fast utifrån kommande fukt i i stommen. Någon som vet om detta är ett vanligt problem eller om riskerna med att inte sätta folie är större?

Med vänlig hälsning, Hannes

Bygger fritidshus och har nyss satt ångspärr. Tumregeln är att om huset har mindre än 200mm isolering, så hamnar daggpunkten utanför fasaden och ångspärr är inte nödvändig. I ditt fall kommer stugan som jag förstår delvis vara ouppvärmd. Då finns risk att temperaturen är kallare inne än ute ibland. Då kan ånga istället röra sig inåt i väggen, och en ångspärr kan orsaka skada. Jag föreslår att du använder ångbroms istället. Då kan fukten ventileras in i huset istället för att orsaka skada inne i väggen.

• Gilla
HannesG
  • Laddar…
Hur skulle daggpunkten kunna hamna utanför fasaden? Det händer väl bara om det är varmt och 100% fuktighet på utsidan?
I normalfallet hamnar alltid daggpunkten någonstans i väggkonstruktionen, men med lite isolering hamnar den så långt ut att eventuell kondens lätt ventileras bort.

useless useless skrev:
Hur skulle daggpunkten kunna hamna utanför fasaden? Det händer väl bara om det är varmt och 100% fuktighet på utsidan?
I normalfallet hamnar alltid daggpunkten någonstans i väggkonstruktionen, men med lite isolering hamnar den så långt ut att eventuell kondens lätt ventileras bort.
Du har rätt, slarvigt skrivet. Jag menade att daggpunkten ligger så nära ytterväggen att ingen fukt stannar i väggen, utan enkelt kommer ut i det fria istället.

I sak menar jag dock att ångbroms istället för ångspärr är att föredra i fallet med gäststugan.

• Gilla
HannesG
  • Laddar…
Tack En apelsin för ditt svar

Ångbroms får det bli.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.