50 093 läst ·
135 svar
50k läst
135 svar
Byggfirman gör elinstallationer utan behörighet i totalentreprenad
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Elinstallationsarbetet är som sagt olagligt i det här fallet, med ett tänkbart straffvärde på 1 års fängelse har jag för mig. Nu är detta inget som polisen prioriterar eller verkar ha kompetens att utreda. Så en sådan förundersökning läggs troligen ned inom minuter efter anmälan. Men observera att detta är bara brottlsigt om arbetet är helt korrekt utfört, och inga skador uppstår.
Skulle arbetet vara felaktigt och någon går och dör, så är det märkligt nog plötsligt inte längre straffbart som sådant. Utan då blir det istället något i stil med framkallande av fara, upp till vållade till annans död beroende på hur illa det är. Lagen är formlulerad så att den gäller bara gentemot helt korrekt ofarlig icke auktoriserad elinstallation.
Som hempulare borde man kanske stoppa in någon liten regelvidrig lösning, men som är ofarlig, så bryter man inte mot lagen.
Skulle arbetet vara felaktigt och någon går och dör, så är det märkligt nog plötsligt inte längre straffbart som sådant. Utan då blir det istället något i stil med framkallande av fara, upp till vållade till annans död beroende på hur illa det är. Lagen är formlulerad så att den gäller bara gentemot helt korrekt ofarlig icke auktoriserad elinstallation.
Som hempulare borde man kanske stoppa in någon liten regelvidrig lösning, men som är ofarlig, så bryter man inte mot lagen.
Får väl göra som alla som är auktoriserade eller jobbar i branshen, följa standarden.C cpalm skrev:
Det är ju inte många som på egen hand kan bedöma en sådan sak utan man lutar sig mot standarder, erfarenhet och sunt förnuft.
På din beskrivning så finns det ingen möjlighet att i efterhand få ett intyg som gör arbetet lagligt.T ToT15 skrev:Men det är ju det som är grejen. Byggaren hade vi kommit överens med om att det skulle tas in en behörig elektriker, men det visade sig nu att byggaren själv stått och utfört arbetet trots att hans firma varken är registrerade hos elsäkerhetsverket eller har någon svensk utbildning.
Därför krävde vi att han skulle avbryta och ta in en behörig firma som är registrerade.
Men det jag var osäker på var hur vi skulle kunna säkerställa att någon sån firma har gjort jobbet eftersom han använder sin släkting till att täcka upp på papper men han gör sen själv jobbet.
Vi vill att det går rätt till. Vi har betalat för att byggaren ska ha helentreprenad och sköta det här korrekt.
Vi har inte råd att anlita massa hantverkare vid sidan om då.
Och jag undrar såklart på vilket sätt vi kan få garantier på att jobbet är utfört av en behörig. Typ något intyg eller liknande.
Skulle det visa sig att han ändå gjort jobbet själv så ska det självklart anmälas.
Du kommer nog behöva stämma utföraren för avtalsbrott iom att denna utfört ett elarbete den inte har tillstånd att utföra enligt lag.
Om inte du som kund stämmer företaget så kommer du att automatiskt bli ansvarig för installationen då du äger elanläggning.
I värsta fall om något skulle hända som följd av en olaglig installation så kan ditt försäkringsbolag bråka med dig om ersättning.
Jag hade börjat med att samtala med byggföretaget och be att få se egenkontrollsprogrammet eller likvärdig dokumentation som styrker att installationen är utförd av ett auktoriserat elföretag.
Nekas du detta bör du påtala för byggaren att denna kan ha brytit mot lagstiftningen och därför kan bli polisanmäld samt rapporterad till elsäkerhetverket för utredning.
Ta reda på hur rättskyddet i din hemförsäkring kan hjälpa dig om du tvingas tvista i domstol mot företaget.
Du har sannolikt rätt att kräva skadestånd och rättelse utifrån din beskrivning av situationen.
Eftersom jag förmodar att du köpt arbetet i egenskap som konsument kan konsumentverket förmodligen hjälpa dig i frågan.
Ur installatörens perspektiv - givetvis. Men nu pratar jag om anläggningsägarens perspektiv.Tomtom79 skrev:
Hur förmedlar installatören till anläggningsägaren att utförandet är enligt standard? Presumtivt? Muntligt? Med en faktura?
En lekman som inte kan bedöma utförandet ska enligt lag anlita ett företag som kan hjälpa hen med detta.C cpalm skrev:
Äger du en elanläggning så är det ditt ansvar att den inte biter någon, dödar någon eller eldar upp någons egendom. Hur du löser detta är upp till dig men anläggningen ska vara säker.
I verkligheten struntar många i att följa detta och andra är helt enkelt omedvetna om vad som gäller då få normala människor har intresse av att följa upp alla beslut som riksdagen tar.
Nu blev det ett konstigt cirkelresonemang här. Det är ju precis det jag far efter.L lars80 skrev:
Om lekmannen anlitar ett företag som hjälper hen och företaget inte lämnar någon annan dokumentation efter sig än en faktura, hur f-n skall lekmannen då kunna visa för tredje person att anläggningen uppfyller kraven?
Tredje person i detta fall t.ex. en köpare, försäkringsbolag eller tingsrätten.
Det blir väl minst två olika åtalspunkter med grund i elsäkerhetslagen i det här fallet:Rejäl skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/elsakerhetslag-2016732_sfs-2016-732/
Eftersom lagen kräver att du anlitar ett autoriserat företag så är det inte konstigare än att du gör så.C cpalm skrev:Nu blev det ett konstigt cirkelresonemang här. Det är ju precis det jag far efter.
Om lekmannen anlitar ett företag som hjälper hen och företaget inte lämnar någon annan dokumentation efter sig än en faktura, hur f-n skall lekmannen då kunna visa för tredje person att anläggningen uppfyller kraven?
Tredje person i detta fall t.ex. en köpare, försäkringsbolag eller tingsrätten.
Är du osäker på ifall företaget är auktoriserat så har elsäkerhetsverket tjänsten "kolla elföretaget".
Finns inte företaget registrerat där så är dom inte godkända.
I det fall en huvudentreprenör fått delegering att sköta elentreprenaden så är det dennes uppgift att följa lagen. Som konsument får du stämma företaget för avtalsbrott om dom i sin tur anlitat obehöriga.
Försäkringsbolag kräver vanligtvis inte något bevisande dokument på elinstallationen såvida dom inte har anledning att misstänka fusk och finns inget dolument så avgör en skadetekniker om installationen uppfyllt kraven.
Någon formellt krav på "bevisintyg" finns inte utan kravet är att anläggningsägaren håller sin anläggning i elsäkert skick.
Försäkringsbolagens tekniker är enligt min erfarenhet skickliga på att upptäcka fusk.
Tycker du detta känns krångligt föreslår jag att du tar upp detta med vår demokratiskt folkvalda riksdag som stiftar lagarna i detta land.
Jag har själv en del synpunkter på deras lagstiftande arbete men jag orkar inte riktigt bry mig längre.
Där blev det ju lite fel, hela systemet bygger ju på att (minst) en elektriker (auktoriserad) godkänner andra installatörers arbete (egenkontrollprogram) inom elinstallationsföretaget.L lars80 skrev:
Man behöver inte vara elektriker för att installera el, men man ska ha nödig kunskap.
https://www.elinstallatoren.se/2021/08/far-vem-som-helst-utfora-elinstallationer/
Jag argumenterar inte för att det är något fel på lagstiftningen i detta avseende.L lars80 skrev:
Vad jag sade är att jag tycker det är konstigt att det inte finns någon praxis inom branschen i Sverige att dokumentera/intyga utförandet i ett bostadskontext. Givet då inte minst att anläggningsägaren ändå har ett lagstadgat ansvar.