50 931 läst ·
135 svar
51k läst
135 svar
Byggfirman gör elinstallationer utan behörighet i totalentreprenad
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Ja, jo, om jag skulle sammanfatta vad jag sagt i denna tråd så skulle jag ställa upp denna lista, i stigande ordning från värdelöst till värdefullt.C cpalm skrev:Det finns många faktorer som påverkar värdet av ett intyg. Att intygsgivaren är oberoende från utföraren smäller så klart extra högt. Men även faktorer som kontrollens omfattning, intervall, ackreditering, spårbarhet osv.
Skall kanske inte ge mig in på frågan om lämplig nivå i sammanhanget, men anser att det är naivt att avfärda ett självkontrollintyg som värdelöst och argumentera att det är bättre med ingenting alls.
Jag tycker nog att ett självkontrollintyg skulle varit mycket värdefullt för TS i detta fall. Det blir ju svårt för huvudentreprenören att utfärda ett intyg i eget namn då de inte är behöriga. Återstår alltså att övertala en behörig installatör att intyga deras obehöriga arbete eller utfärda intyget i falskt namn, vilket lätt kan avslöjas. Dvs. precis det TS är ute efter.
- Intyg från elfirman.
- Mätprotokoll enligt 6G från elfirman.
- Avbockat granskningsprotokoll/checklista enligt bilaga 6F från elfirman. 6E ska fyllas i också.
- Besiktning av oberoende part.
Det jag menar att det är lite atombombsalternativet för dig att polisanmäla den firma som du har avtal med. Efter det lär det blir svårt att få något för dig gynnande från denna. I den meningen ligger det inte i ditt intresse, alltså ditt intresse att få till en lösning i den praktiska världen.T ToT15 skrev:
AHH, ok, semantikforumet.TRJBerg skrev:
Så i praktiken finns det inget som heter godkänt arbete förutom det elarbete den enskilde elektrikern med egen behörighet som godkänner sitt eget arbete.
Allt annat elarbete är då per definition icke godkänt, för ingen kan godkänna någon annans arbete..
Det kan säkert vara så i detta landet, inget förvånar mig längre, grundläggande logik är försatt ur spel och ingen bryr sig.
Så, jag kopplar vidare för inget ansvar utkrävs ju ändå, det är helt riskfritt och man sparar massor med pengar.
Suck. Det är bara att gratulera elbranschlobbyn. Ansvaret att en anläggning är OK har vältrats över på kunderna och man slipper ha en auktoriserad elektriker på sin lönelista...P polaris78 skrev:Det svåra och tråkiga är att dagens auktorisation som är det som ersatte behörigheterna som fanns innan är att det såväl nu som förut myglas och fipplas och att upplägget ofta är att firman är behörig med en elektriker som sitter på kontoret eller till och med hyrs in för vissa jobb. förr var denne tvungen att vara anställd men även det har man tagit bort och det går att hyra in den personen för vissa jobb men inget tvingar egentligen den personen att ens besöka den byggarbetsplatsen där eljobbet nu utföres utan andra kan koppla så länge dom faller under firmans egenkontrollprogram.
Ganska vanligt upplägg... hyr man sen in en snickarfirma som i sin tur hyr in en elektrikerfirma så uppfylls kraven och det är ofta folk som då jobbat under detta egenkontrollprogram..
Nu verkar det som i ts fall att man missat målet helt och ingen ens vet vad dom ska svara för att det ska bli lagligt och ingen hänvisar till rätt firma som faktiskt har behörigheten / auktorisationen
Såhär är tyvärr mer regel än undantag att det funkar men folk brukar ha koll så dom svarar rätt och kan ge vilken firma som har auktorisationen inhyrd eller inte
Har själv gjort eljobb på en stor svensk industri där vi alla på repavdelningen kopplade på elchefens behörighet allt från folk som är elektriker till folk som nog inte borde röra en sladd alls så ja det är så systemet funkar och misbrukas
Hela dagens elsäkerhet handlar mer om att ge monopol på eljobb än om faktiskt elsäkerhet och det är idag mer fokuserat på vem dom kopplat än att det faktiskt är rätt gjort..
Så i slutändan så är det hela egenligen bara ett system som är rätt ruttet och skulle behöva omstruktureras rejält och det behövs lite annat än avdankade elektriker för att få ett system som faktiskt funkar och där nån som gör nåt faktiskt har ett ansvar att göra rätt
Alla papper man kan begära ut om egenkontroller brukar bara vara nonsens och saknar egentlig betydelse.. En oläslig kråka på ett papper i en pärm som ingen straffas hur mycket lögn det än är
Och risken är stor att tar man ut en annan firma så är det samma nonsens där med att den som står på plats är sällan auktoriserad utan den som är det sitter på kontoret och besöker inte ens adressen.
systemet har hål i staketet och det verkar inte finnas nån som vill täppa till hålen och tvinga igenom ett bätttre system , men man har bråttom att berätta att det viktigt att anlita nån med autorisation... suck korrupt system
Det handlar inte om sematik. Det handlar om juridik.D Dilato skrev:AHH, ok, semantikforumet.
Så i praktiken finns det inget som heter godkänt arbete förutom det elarbete den enskilde elektrikern med egen behörighet som godkänner sitt eget arbete.
Allt annat elarbete är då per definition icke godkänt, för ingen kan godkänna någon annans arbete..
Det kan säkert vara så i detta landet, inget förvånar mig längre, grundläggande logik är försatt ur spel och ingen bryr sig.
Så, jag kopplar vidare för inget ansvar utkrävs ju ändå, det är helt riskfritt och man sparar massor med pengar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Driv inte iväg nu. Ett elinstallationsarbete är godkänt om det utförs enligt lagen, mer konkret enligt de regler som elfirman följer och själva ställer upp för sina elektriker. Det ger förhoppningsvis en godkänd installation.
I tråden förekom påståenden typ "en behörig kan godkänna jobbet som byggaren gjort". Det finns helt enkelt inget formulär som på något sätt godkänner det felaktiga arbetet, inte heller för att godkänna den förhoppningsvis korrekta installationen.
Det enda sätt jag ser för en utomstående elfirma att "godkänna" en installation som en annan gjort är att de tar på sig installationen som om de själva hade utfört den. De tar då garantiansvar och får stå till svars vid ev olyckor. Vad skulle ni fakturera för det
I tråden förekom påståenden typ "en behörig kan godkänna jobbet som byggaren gjort". Det finns helt enkelt inget formulär som på något sätt godkänner det felaktiga arbetet, inte heller för att godkänna den förhoppningsvis korrekta installationen.
Det enda sätt jag ser för en utomstående elfirma att "godkänna" en installation som en annan gjort är att de tar på sig installationen som om de själva hade utfört den. De tar då garantiansvar och får stå till svars vid ev olyckor. Vad skulle ni fakturera för det
Det du ska göra är att ta deras org.nr. eller namn och gå in på Elsäkerhetsverkets hemsida och kontrollera om de har auktorisation. Har de inte det får de inte utföra elinstallationer. Gör de det iallafall begår de ett lagbrott och kan bli bötfälla för det.T ToT15 skrev:Hej
Jag behöver lite juridisk hjälp här.
Jag som villaägare tar in en byggfirma för totalrenovering där dom ska göra allt arbete, en helentreprenad, inklusive ny eldragning och byte av elcentral.
Om det under resans gång kommer fram att byggfirman själva utför elarbetet och inte har rätt behörighet att få göra de här elarbetena, är det då jag som har gjort fel eller är det byggfirman?
Vi litar ju på att dom tar in rätt kompetens för de jobb där vissa behörigheter krävs när dom tagit på sig att göra en totalrenovering.
(Dom har dessutom sagt att dom har folk att ta in för de jobben dom inte själva får göra).
Men vi har kollat upp det, och kan inte se att byggfirman har sitt företag registrerat för att få gör elarbetena.
Det är ju olagligt att göra elarbeten utan rätt behörigheter.
Så vem är det som gjort fel här rent juridiskt, vi eller byggfirman?
https://www.elsakerhetsverket.se/kollaelforetaget/foretag-organisation
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Det är väl redan utrett att byggfirman inte har auktorisation? Frågan är ju snarare att byggfirman inte anlitat en underentreprenör med auktorisation som utlovat, så vad ska TS göra nu?Sixten1970 skrev:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 390 inlägg
Detta är ju givet! Money talks!Bo.Siltberg skrev:
Att man tar över ansvar för att vara snäll existerar ju inte.
Under covid, hur många firmor hamnade inte i kläm på byggen?
Var nog en del som försvann men inte fan rev man gipsväggar och la om all kanalisation, iaf inte där jag arbetade.
Förstår hur du menar. Jo det är en jäkligt svår sits. Som du skriver så skulle vi inte få klart jobbet om vi anmäler det. Men samtidigt handlar det om mina barns säkerhet i sitt hem.Claes Sörmland skrev:
Arbetet är färdigt om en månad och kan då lämna in en anmälan i samband med besiktningen.
Tack, allt detta vet jag. Och vi har kollat upp.Sixten1970 skrev:
Jag tror gällande såna här situationer, där jag är säker på att elektrikern litar på sin släkting som är vår byggare, så räcker det nog med en liten slant för att ta på sig det.R Robin Lindberg skrev:
Är man släkt så kanske man gör detBo.Siltberg skrev:
Driv inte iväg nu. Ett elinstallationsarbete är godkänt om det utförs enligt lagen, mer konkret enligt de regler som elfirman följer och själva ställer upp för sina elektriker. Det ger förhoppningsvis en godkänd installation.
Det enda sätt jag ser för en utomstående elfirma att "godkänna" en installation som en annan gjort är att de tar på sig installationen som om de själva hade utfört den. De tar då garantiansvar och får stå till svars vid ev olyckor. Vad skulle ni fakturera för det![]()