50 098 läst ·
135 svar
50k läst
135 svar
Byggfirman gör elinstallationer utan behörighet i totalentreprenad
Medlem
· Västra Finlands län
· 12 inlägg
Helt av nyfikenhet, finns det inget krav på mätprotokoll över utfört arbete? Jag bor i Finland och levde i tron att europeiska elföreskrifter är rätt så harmoniserade. Jag är auktoriserad elektriker och har även rätt att fungera som ansvarig ledare för elarbeten i ett företag.Bo.Siltberg skrev:
Det elsäkerhetsverket skriver där är korrekt 😮
Du uppfyller första punkten genom att anlita en elfirma. Hur det juridiska ser ut om elfirman anlitas via byggfirman är en annan fråga som jag inte sett svar på i tråden.
Den enda dokumentation du i efterhand kan kräva är en gruppförteckning. Elfirman bör dock även ha gjort en kontroll som är dokumenterad, men troligen ganska värdelös om det inte är en visuell kontroll med avbockade kontrollpunkter. "Elsäkerhetsintyg" är ett fjantpapper helt utan värde, glöm det.
Det "behövs" inget kvitto på att elinstallationen är korrekt utförd eftersom en elfirma är skyldig att utföra den korrekt! Felaktigt utfört arbete av en elfirma "finns inte" 🙄
Så det bottnar i att du anlitar en elfirma som du litar på.
Är du osäker så låt kontrollera installationen, av en elfirma som du litar på.
Jag antar att du egentligen inte vill veta vad som händer om huset brinner ned, utan att du vill känna dig trygg med att det inte brinner ned? Om huset trots allt brinner och orsaken kan härledas till elinstallationen så bör brandutredaren titta på hur elinstallationen är utförd, inte vem som utfört den. Om den är felaktigt utförd så vill nog försäkringsbolaget söka någon att lägga anspråk på, och då är fakturan från elfirman bra att ha.
Vid en färdigställd installation bör jag upprätta ett s.k. ibruktagningsprotokoll med mätningar över kortslutningsströmmar, skyddsjordens kontinuitet, utlösningstid och -ström för jordfelsbrytare mm. Varje grupp skall mätas men endast de sämsta/ogynnsammaste värdena bokförs. Jag brukar bifoga alla gruppers mätvärden.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Nu är jag inte elektriker. Men såvitt jag förstår så upprättas liknande protokoll här i landet också, eller skall upprättas. Men de skickas normalt inte till kunden.
Dom är duktiga. Men har ingen svensk utbildning och rätt behörighet. Och där är vi mycket noga att det ska vara för de jobben.Bo.Siltberg skrev:
Dom har tagit in en elektrikers firma som är registrerad hos elsäkerhetsverket som enligt dom ska göra jobbet. Vi kommer att göra någon typ av besiktning.
Dom har gjort många såna jobb tidigare, och har utbildning i hemlandet, så jobbet kan dom, om man ska tro på tidigare betyg. Byggaren hade redan dragit all el när det här kom fram.Rejäl skrev:
Är inte så kunnig på det här, men det du skriver låter ju jättebra. Hoppas jag får någon sån kontroll sen.O onkelrolle skrev:Helt av nyfikenhet, finns det inget krav på mätprotokoll över utfört arbete? Jag bor i Finland och levde i tron att europeiska elföreskrifter är rätt så harmoniserade. Jag är auktoriserad elektriker och har även rätt att fungera som ansvarig ledare för elarbeten i ett företag.
Vid en färdigställd installation bör jag upprätta ett s.k. ibruktagningsprotokoll med mätningar över kortslutningsströmmar, skyddsjordens kontinuitet, utlösningstid och -ström för jordfelsbrytare mm. Varje grupp skall mätas men endast de sämsta/ogynnsammaste värdena bokförs. Jag brukar bifoga alla gruppers mätvärden.
Dom hade gjort större delen av arbetet vad jag förstått. Men vi har krävt att byggaren skulle ta in behörig elektriker.Bo.Siltberg skrev:
Du litar alltså inte på byggfirman, det är förståeligt. Som jag ser det bör du då förbjuda dem helt från att göra elinstallationsarbeten och själv anlita en elfirma. Det finns inga moment som är behörighetsfria här.
Men det har kanske redan gått för långt? Då behöver du i vilket fall ta in en elfirma som inspekterar vad de har gjort. Eller så fotar du en massa och postar här. De kanske vet vad de gör, dvs hur vi gör i Sverige, det vet vi ingenting om.
Det är utförandet som du blir är ansvarig för när det lämnas över. Om det är gjort obehörigt är sekundärt, bara det är rätt utfört.
Tyvärr saknas domar i dylika mål i sådan omfattning att det går att säga hur rätten resonerar. Det finns grader av allting. Men som sagt, punkt A är att känna sig trygg med att anläggningen inte kommer att orsaka några försäkringsärenden eller brottmål.
Det är klart vi har.Rajonbhw skrev:
Har du ens pratat med byggaren om det?
Vet du säkert att han inte har delegerad behörighet eller att någon från en listad elfirma som sköter besiktning/provmätning och driftstagande av anläggningen?
Byggaren kan göra i stort sett allt när det gäller installationer så länge strömmen inte är påkopplad. Dock har de flesta seriösa elfirmor egenkontrollen för i stort sett allt som ska fyllas i under installationen
Byggare sa att de skulle göra allt själva för det var för dyrt att ta in någon. Och byggarens företag är inte registrerade hos elsäkerhetsverket. Så dom får inte dra ny el och sätta in elcentraler. En behörig firma kommer att ta över det.
Det är byggaren själv som är ansvarig enligt vårt kontrakt, att hitta en elfirma som fixar det här. Och byggaren har en släkting han ska ta in som gör klart jobbet.H hempularen skrev:Fast det är nog tveksamt om om du hittar en elektriker accepterar att godkänna något som en annan gjort. Det är omöjligt att veta hur det ser ut inne i väggen där rören går. I den mån det går att besiktiga, kontropllmäta osv. Så kan man troligen få kontroller gjorda och dokumenterade. Men det är inte en garanti för att det ärt rätt utfört.
Tag som exempel en tråd vi hade här på forumet för en del år sedan. Myresjöhus hade anlitat en elfirma som systematiskt hade dragit Fk trådar helt oskyddade under parkettgolven, alltså i kläm mellan golvet och betongplattan. Det uppdagades när en tråd dessutom blivit klämd mellan ett uppstickande armeringsjärn och parketten. Elfirman och Myresjöhus hävdade att allt var korrekt, inget behövde åtgärdas, mer än att putta bort tråden från armeringsjärnet. Medlemmen höll på att bli tvångsevakuerad efter anmälan till elsäkerhetsverket. Att sedan samma elfirma gjorde liknande katastrofinstallationer i andra Myresjöhus ett par år senare (en annan tråd), blir ju lite spännande.
Det felet skulle aldrig ha upptäckts av en ny elfirma (innan järnet skavde igenom isoleringen).
Vi betalar för helentreprenad där dom skulle sätta in rätt kompetenser på rätt plats.
Nej tilliten har fallerat. De lovade från början att det hade den här behörigheten. Men så visar det sig att han meddelar att han har utbildning ifrån Albanien. Han är svensk medborgare och bor här.S sinuslinus skrev:Har de gjort ett bra jobb i övrigt? Litar du på dem?
Jag skulle nog häva avtalet med hänvisning till avtalsbrott och lagbrott. I minsta fall bestrida kostnaden för elinstallationen och göra en elbesiktning.
Om de sagt till dig att de ska ta in andra firmor för att göra jobb de inte får göra så är det enda man inte får göra i Sverige utan certifikat är eljobb. Så då blir man ju lite fundersam.
Har den albanska hantverkaren arbetstillstånd i Sverige? Vad mer har du fuskat med?
Vi har krävt att de tar in en behörig och hänvisat till vår överenskommelse och lagen. Det gjorde hela situationen infekterad. Och de har nu börjat frångå andra överenskommelser (några som va muntliga) där får vi skylla oss själva.
Jag har ingen aning om vad som kan ha fuskat med mer. Men det görs mycket enligt hur man gör därifrån han kommer. Och går inte riktigt efter vad vi sagt.
Sen har dom gjort jättebra jobb också.
Jo det är klart att en elfirma kan ta på sig det byggaren gjort. Men då får det stå för den elfirman. Men då ska dom ha gjort en noggrann kontroll.B BETONGrobban skrev:
Byggaren förklarade nu i veckan att han ansåg att han kunde jobbet och därmed räckte det för att göra jobbet. Han hade ljugit för oss under dom här 8 månaderna. Det är ett enormt självförtroende han har, och byggaren är bäst i allt. Men han har ingen koll på några lagar eller regler. Han har sin egen byggfirma utan anställda och gör allt arbete själv har det framkommit. Han sa att han hade massor av folk han samarbetade med när vi skrev kontrakt, men han har varit typ helt ensam och gjort renoveringen. Han hade även tänkt göra VVS arbete där man behöver vara VVS tekniker.Tomtom79 skrev:
Det är mycket gissningar av folk som inte har auktorisation eller någon kunskap hur lagar och regler kring elinstallationsarbete ska utföras i den här tråden.
Det som är steg 1, som även Bo är inne på, är att ta reda på hur det ligger till. Prata med byggaren och fråga hur det kan komma sig att inte en elfirma utför elinstallationerna. Någon i ledande position bör kunna svara på om de arbetar under Elfirman ABs egenkontrollprogram exempelvis. Då kan du kontrollera att denna är anmäld att utföra denna typ av installationer och om Byggfirman ABs personal Pelle & Nisse ingår i deras egenkontrollprogram. Om så är allt frid och fröjd.
Kan de däremot inte svara på frågorna och det verkligen ligger en hund begraven så kan man dra det vidare, dels genom att kräva rätt installationer och möjligen med en anmälan till elsäkerhetsverket.
Äntligen en som kan regelverket.Tomtom79 skrev:
Det är mycket gissningar av folk som inte har auktorisation eller någon kunskap hur lagar och regler kring elinstallationsarbete ska utföras i den här tråden.
Det som är steg 1, som även Bo är inne på, är att ta reda på hur det ligger till. Prata med byggaren och fråga hur det kan komma sig att inte en elfirma utför elinstallationerna. Någon i ledande position bör kunna svara på om de arbetar under Elfirman ABs egenkontrollprogram exempelvis. Då kan du kontrollera att denna är anmäld att utföra denna typ av installationer och om Byggfirman ABs personal Pelle & Nisse ingår i deras egenkontrollprogram. Om så är allt frid och fröjd.
Kan de däremot inte svara på frågorna och det verkligen ligger en hund begraven så kan man dra det vidare, dels genom att kräva rätt installationer och möjligen med en anmälan till elsäkerhetsverket.
/ Auktoriserad elinstallatör
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
VVS arbete får vem som helst utföra, till skillnad från elarbete. Om ni har ett avtal som säger något annat så är det en sak, men man måste inte vara VVS tekniker (vad nu det är) för att utföra VVS jobb. Du kanske är medveten om detta, ville bara förtydliga.T ToT15 skrev: