T ToT15 skrev:
Och jag undrar såklart på vilket sätt vi kan få garantier på att jobbet är utfört av en behörig.
Jag vill bara säga att det enda jag kommenterat i denna tråd är hur du kan ta reda på ifall installationen är korrekt och säker och inte får huset att brinna. Det är det enda som verkligen gäller IMHO. Om det är utfört av en "behörig" eller inte är sekundärt.

Men du skriver ju i juridikforumet och vill kanske hellre tvåla dit byggfirman? Det säger jag ingenting om.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
D Dilato skrev:
Där blev det ju lite fel, hela systemet bygger ju på att (minst) en elektriker (auktoriserad) godkänner andra installatörers arbete (egenkontrollprogram) inom elinstallationsföretaget.

Man behöver inte vara elektriker för att installera el, men man ska ha nödig kunskap.
[länk]
Din länk stödjer inte ditt påstående. Dvs var står det exakt att elektrikern GODKÄNNER någons arbete? I länken eller någon annanstans?
Det ska då vara i lag.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Där blev det ju lite fel, hela systemet bygger ju på att (minst) en elektriker (auktoriserad) godkänner andra installatörers arbete (egenkontrollprogram) inom elinstallationsföretaget.

Man behöver inte vara elektriker för att installera el, men man ska ha nödig kunskap.
[länk]
Du får nog be någon hjälpa dig att reda ut vad som gäller för det du skriver är inte korrekt.

Elinstallatören godkänner inte andras arbeten utan han kontrollerar att företaget följer sitt egenkontrollsprogram, hen är dock sällan ansvarig för fel som företaget begår då hen mest fungerar som rådgivande part i att upprättshålla lagkraven.
Varje enskild elektriker är ansvarig för sina egna installationer och deras arbeten blir godkända iom att dom arbetar utifrån företagets rutiner i dess egenkontrollsprogram.
Det är ingen lätt sak att försöka förklara hur detta fungerar i praktiken då få människor enligt min erfarenhet begriper hur det fungerar.
Du baserar troligtvis din felaktiga uppfattning på äldre föreskrifter då elinstallatören hade ett större ansvar, dvs före 2017.

Vem som helst kan kalla sig elektriker, det är ingen skyddad titel i den bemärkelsen men saknar du formell utbildning så kan företaget heller inte validera dina kunskaper och sätta dig på självständigt arbete vilket innebär att någon som är elektriker på riktigt i princip får hålla dig i handen medans ni arbetar tillsammans.
Han har då blivit delegerad uppgiften att hålla koll på att det du gör blir riktigt ifrån företagsledningen som har ansvaret för att verksamheten följer dom bestämda rutinerna i egenkontrollsprogrammet.
Det ska också finnas ett anställningsförhållande i kombination till detta.
Exakt hur detta sköts med praktikanter vågar jag inte svara för men rutinerna bör finnas inskrivna i EKP.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Håller inte riktigt med. Hur kan en lekman bedöma utförandet? Att det t.ex uppfyller lagens krav på "betryggande skydd mot person- och sakskada"?
Genom att anlita en elfirma som man litar på, om man mot förmodan inte själv kan bedöma utförandet. En seriös aktör lämnar endast korrekt utförda arbeten efter sig, inte minst pga att de är skyldiga till det. Det är ingenting man ska behöva ifrågasätta. Om de bryter mot paragraferna kring behörighet är ju ett lagbrott som inte sdka förekomma, men sekundärt i jämförelse IMHO.
C cpalm skrev:
Om lekmannen anlitar ett företag som hjälper hen och företaget inte lämnar någon annan dokumentation efter sig än en faktura, hur f-n skall lekmannen då kunna visa för tredje person att anläggningen uppfyller kraven?
Se föregående svar. Jag vet att det inte alltid funkar så i verkligheten. Man kan inte lita 100% på att elfirma med alla behörigheter på plats gör ett bra jobb. Men hur skulle ett intyg förbättra situationen? Det skulle i så fall vara en besiktning av en tredje part.
C cpalm skrev:
Vad jag sade är att jag tycker det är konstigt att det inte finns någon praxis inom branschen i Sverige att dokumentera/intyga utförandet i ett bostadskontext.
Fakturan. Får du nåt intyg från bilverkstaden om att bromsarna är bytta enligt alla regler? Tror du bilbesiktningen låter sig imponeras av detta intyg när de provar bromsarna?

Jag är rädd för sådana intyg. Jag tycker denna tråd visar exempel på hur det kan gå fel då TS verkar hellre vara ute efter ett intyg än en besiktning på faktiskt status på installationen(?) men jag kan ha uppfattat det fel.

• Gilla
Byggaren Bengt och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Den auktoriserade i firman godkänner inga arbeten (i efterhand). Firman är skyldig att via egenkontrollprogrammet se till att firmans elektriker har de kunskaper som krävs för varje jobb, gör att korrekt och bra jobb och kontrollerar det efter ordning. Den auktoriserade hjälper till att ta fram rutiner och regler men har annars ett luddigt ansvar. Verkligheten kan dock se lite annorlunda ut...

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
L lars80 skrev:
Det ska också finnas ett anställningsförhållande i kombination till detta.
Du förklarade en elfirmas rutiner bättre än mig. Det där med anställningsförhållande är egentligen irrelevant för tråden, men det finns numera inga krav på anställningsförhållande. En elfirma kan låta tant Greta på hemmet göra elinstallationer i deras regi bara Greta finns med i egenkontrollprogrammet i någon form. Jag tror inte ens hon behöver nämnas med namn, utan elfirman kan skriva att de tar in det folk de vill typ. Detta som motvikt till uppfattningen att "behörigt" alltid innebär korrekt utfört arbete.

• Gilla
Byggaren Bengt och 3 till
  • Laddar…
T ToT15 skrev:
Nej tilliten har fallerat. De lovade från början att det hade den här behörigheten. Men så visar det sig att han meddelar att han har utbildning ifrån Albanien. Han är svensk medborgare och bor här.

Vi har krävt att de tar in en behörig och hänvisat till vår överenskommelse och lagen. Det gjorde hela situationen infekterad. Och de har nu börjat frångå andra överenskommelser (några som va muntliga) där får vi skylla oss själva.
Jag har ingen aning om vad som kan ha fuskat med mer. Men det görs mycket enligt hur man gör därifrån han kommer. Och går inte riktigt efter vad vi sagt.
Sen har dom gjort jättebra jobb också.
Albanien,,, de använder väll bara sprängtråd,, lite klen area.

• Gilla
ToT15
  • Laddar…
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Fakturan. Får du nåt intyg från bilverkstaden om att bromsarna är bytta enligt alla regler? Tror du bilbesiktningen låter sig imponeras av detta intyg när de provar bromsarna?
Om vi skall jämföra med bilar skulle jag nog vilja påstå att ett godkänt besiktningsprotokoll är av avgörande betydelse i en bilaffär. Försäkringen gäller inte heller om fordonet har körförbud. Trots att någon kan ha fipplat med t.ex. bromsarna efter senaste besiktningstillfället.

Så jag vet inte vad du vill säga med den jämförelsen? Att systemet med besiktning av bilar är meningslöst då det räcker bra med en faktura från verkstaden?

• Gilla
ToT15 och 1 till
  • Laddar…
Du förklarade en elfirmas rutiner bättre än mig. Det där med anställningsförhållande är egentligen irrelevant för tråden, men det finns numera inga krav på anställningsförhållande. En elfirma kan låta tant Greta på hemmet göra elinstallationer i deras regi bara Greta finns med i egenkontrollprogrammet i någon form. Jag tror inte ens hon behöver nämnas med namn, utan elfirman kan skriva att de tar in det folk de vill typ. Detta som motvikt till uppfattningen att "behörigt" alltid innebär korrekt utfört arbete.
Ett anställningsförhållande är det som vanligtvis gäller för kollektivanslutna företag och det är detta som brukar anges som krav, sen kan det säkert finnas luckor i lagen.
Visst, i princip kan du ha personal som du inte avlönar men det skulle sannolikt bryta mot kollektivavtalet som de flesta elfirmor är anslutna till (om dom jobbar åt större kunder) och jag inbillar mig att det kan bli problem med ansvarsförsäkringen då denna normalt endast omfattar företagets egen personal men detta är en annan fråga.
Det skulle nog även kunna bli intressant för skattemyndigheterna att granska då dom skulle kunna misstänka skattefusk då företagets verksamhet ska vara vinstdrivande och inte ideell som det nog hade kunnat ses som om man skriver in sina vänner i EKP.
Inlånad personal har ett anställningsförhållande via sin arbetsgivare.
Att man skulle kunna införa personer utan namn eller specificerad erfarenhet är något som jag inte känner till och därför ställer mig skeptisk till.
Du ska inte, så som jag tolkat reglerna, kunna ha personal i EKP som ej är "aktiva" i företaget.
Det skulle ju motverka hela syftet med att föra register över godkända montörer men jag har heller inte varit med och tagit fram reglerna så jag vet bara det jag själv har erfarenhet av.

Det finns ju andra enklare sätt att trix sig runt reglerna för den som kan systemet och vill ägna sig åt sånt.
Det som kan bli lurigt är hur försäkringsbolagen gör om dom kommer på dig för dom är proffs på avtal och regler.

• Gilla
ToT15
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om vi skall jämföra med bilar skulle jag nog vilja påstå att ett godkänt besiktningsprotokoll är av avgörande betydelse i en bilaffär.
Jo, en besiktning av elanläggningen/utfört arbete av en opartisk besiktningsman skulle ha ett värde. Jag trodde du menade ett intyg från elfirman som gjorde jobbet.

• Gilla
Byggaren Bengt och 2 till
  • Laddar…
C
Jo, en besiktning av elanläggningen/utfört arbete av en opartisk besiktningsman skulle ha ett värde. Jag trodde du menade ett intyg från elfirman som gjorde jobbet.
Det finns många faktorer som påverkar värdet av ett intyg. Att intygsgivaren är oberoende från utföraren smäller så klart extra högt. Men även faktorer som kontrollens omfattning, intervall, ackreditering, spårbarhet osv.

Skall kanske inte ge mig in på frågan om lämplig nivå i sammanhanget, men anser att det är naivt att avfärda ett självkontrollintyg som värdelöst och argumentera att det är bättre med ingenting alls.

Jag tycker nog att ett självkontrollintyg skulle varit mycket värdefullt för TS i detta fall. Det blir ju svårt för huvudentreprenören att utfärda ett intyg i eget namn då de inte är behöriga. Återstår alltså att övertala en behörig installatör att intyga deras obehöriga arbete eller utfärda intyget i falskt namn, vilket lätt kan avslöjas. Dvs. precis det TS är ute efter.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kanske lämpligt med en polisanmälan av den här skurken till egenföretagare?

Tyvärr ligger det inte i TS intresse antar jag. Men vi andra konsumenter som senare kan råka ut för denna fipplare tackar!
Varför skriver du så? Det är väll klart att det ligger i mitt intresse att varken vi eller andra ska råka ut för sånt här.
Men innan vi agerar så vill vi ta reda på fakta gällande rättigheter/skyldigheter och hur man bäst går tillväga k situationen .

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det finns många faktorer som påverkar värdet av ett intyg. Att intygsgivaren är oberoende från utföraren smäller så klart extra högt. Men även faktorer som kontrollens omfattning, intervall, ackreditering, spårbarhet osv.

Skall kanske inte ge mig in på frågan om lämplig nivå i sammanhanget, men anser att det är naivt att avfärda ett självkontrollintyg som värdelöst och argumentera att det är bättre med ingenting alls.

Jag tycker nog att ett självkontrollintyg skulle varit mycket värdefullt för TS i detta fall. Det blir ju svårt för huvudentreprenören att utfärda ett intyg i eget namn då de inte är behöriga. Återstår alltså att övertala en behörig installatör att intyga deras obehöriga arbete eller utfärda intyget i falskt namn, vilket lätt kan avslöjas. Dvs. precis det TS är ute efter.
Tack, precis som du skriver är så som vi tänker. 👍🏻👍🏻

Genom att anlita en elfirma som man litar på, om man mot förmodan inte själv kan bedöma utförandet. En seriös aktör lämnar endast korrekt utförda arbeten efter sig, inte minst pga att de är skyldiga till det. Det är ingenting man ska behöva ifrågasätta. Om de bryter mot paragraferna kring behörighet är ju ett lagbrott som inte sdka förekomma, men sekundärt i jämförelse IMHO.

Se föregående svar. Jag vet att det inte alltid funkar så i verkligheten. Man kan inte lita 100% på att elfirma med alla behörigheter på plats gör ett bra jobb. Men hur skulle ett intyg förbättra situationen? Det skulle i så fall vara en besiktning av en tredje part.

Jag är rädd för sådana intyg. Jag tycker denna tråd visar exempel på hur det kan gå fel då TS verkar hellre vara ute efter ett intyg än en besiktning på faktiskt status på installationen(?) men jag kan ha uppfattat det fel.
Ja då har du missuppfattat mig.
Det absolut viktigaste är att vi får ett ”kvitto” på att det är rätt utfört så kan vara lite lugna med att allt är schysst med elen.
Men sen är det också viktigt, pga byggarens fusk, att vi får intyg ifall det ändå skulle vara fuskgjort någonstans. Och det var här jag undrade hur långt vårat ansvar går rent juridiskt. Om vi som beställande kund gjort allt vi ska och det händer något så händer något så vill man gärna veta om man åker dit på det då.

Men det absolut viktigaste är att få veta att allt är gjort enligt branschreglerna och korrekt utfört.

Jag vill bara säga att det enda jag kommenterat i denna tråd är hur du kan ta reda på ifall installationen är korrekt och säker och inte får huset att brinna. Det är det enda som verkligen gäller IMHO. Om det är utfört av en "behörig" eller inte är sekundärt.

Men du skriver ju i juridikforumet och vill kanske hellre tvåla dit byggfirman? Det säger jag ingenting om.
Vi är oroliga att det kan vara fel utfört. Och därför blir vi oroliga att andra ska skada sig, men också oroliga att isåfall åka dit på det. Därav vill jag vet vad som sägs rent juridiskt sätt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.