-MH- skrev:
Bor de i byggnadsställningen?
Ja, i princip.

-MH- skrev:
Ju mindre mark man äger detso grinigare ägare, brukar jag säga. Bor man på en frimärksstor tomt så är det många som tror att de är enväldiga härskare på dessa 400m2 eller vad det kan vara. Men faktiskt är det så att samma lagar gäller även deras lilla plätt.

Du kan inte stifta egna regler och lagar för de personer som råkar beträda din heliga plätt.
(Vad gäller mig personligen så har jag hektarvis mark jag kan basa över, om jag vill. Att ha befälsrätt är inte samma sak som att alltid varje sekund utnyttja den. Jag tar för det mesta saker och ting med lugn och eftertanke. Men ställs saken på sin spets, om jag blir provocerad osv, är det jag som bestämmer.)

Då tror jag du har missuppfattat de lagar och regler som gäller.

Fotografen skrev:
Här är det enkelt: Mina pengar=Mina regler.
Alla andra alternativ saknar pengar, åtminståne mina.
Du bokar även hotellrum för en person när ni är två eller fler i sällskapet?

-MH- skrev:
Då tror jag du har missuppfattat de lagar och regler som gäller.
Tro vad du vill.

Chang-Yoon skrev:
Du bokar även hotellrum för en person när ni är två eller fler i sällskapet?
Jämförelsen haltar.

Tråden haltar :)

• Gilla
pelpet
  • Laddar…
Här skrev juTS sj att det var en större firma vars policy sa att dom polisanmälde. Kanske lite hårt men med dagens arbetsmiljölagar och vites nivåer så är det klart att stora företag har såna policys och dom är faktiskt ansvariga för alla som beträder ställningen så länge den är i deras ägo och inte uthyrd till någon annan.
Jag hade som en del tidigare skrivit frågat om man kunde"hyra" ställningen.
Mindre byggfirmor där chefen jobbar på byggena själv är oftast lättare att få använda ställningen från då ni bygger upp en relation.

Att som andra skrivit använda ställningen trots Nej är rent oförskämt och faktiskt brottsligt!
Hur hade ni känt det om någon använt era saker trots att ni sagt nej?
Ja ni betalar för ställningen men bara för det jobb som byggaren utför om inte annat avtalats!

• Gilla
ivarssonivar och 2 till
  • Laddar…
Nils82 skrev:
Hej Fixarn_101.

Jobbar dagligen med arbetsmiljö och säkerhet. Blir en hel del lag och förskrift också!

Har inte totalt inblick i detta och har heller ej läst hela tråden men generellt kan man säga så här:
Du som låter utföra detta jobb är byggherre. Byggherren har alltid yttersta ansvar för arbetsmiljön på en arbetsplats. Därmed kan tillträde ej nekas, snarare är det så att DU kan neka entreprenören att beträda ställningen.

Om nu byggherreansvaret enligt avtal förts över från dig till entreprenören äger han samma rätt enligt ovan. Oavsett är du även kund till entreprenören och det kan tyckas märkligt att behandla en kund på detta vis. Dock måste man respektera eventuellt ansvar som ägs av entreprenören (byggherren??).

Att beträda ställningen efter arbetstid kan vara olagligt om du inte äger byggherreansvaret. Då faller du in under det man brukar kalla för "obehöriga äga ej tillträde", dock ska tilläggas att i detta fall är entreprenören friad då han inte "visste att obehörigt beträtt ställningen" i lagens mening.

Att polisanmäla dig torde vara tröstlöst i detta fall.

Lycka till/Nils82

Om du nu jobbar med detta och nu vet vad AML innehåller så borde du veta följande!

Vad alla missar här är att TS har anlitat en entreprenör som privatperson och då blir reglerna genast mycket hårdare för entreprenören genom konsumenttjänstlagen.
Detta är vad som gäller ang alla som pratar om byggherreansvar.

AML Kapitel 3 allmänna skyldigheter
Andra stycket av 7 c § innehåller en särregel för konsumentförhållanden.
Om konsumenttjänstlagen (1985:716) är tillämplig på
uppdragsavtalet går byggherrens arbetsmiljöansvar automatiskt
över på uppdragstagaren om inte annat skriftligen har avtalats

Uppdragstagaren är entreprenören. Denna lagtext finns till för att skydda privatpersonen då de oftast saknar kunskap kring detta.

Nu när detta är utrett så har entreprenören rätt att neka dig tillträde till ställningen. Han har enligt AML skyldighet att skydda mot tredje man. Skadar du dig på ställningen så kan han åka dit och den risken vill han inte ta. Han kanske håller på att bygga om den eller vad som helst precis då du går upp.

Sedan om du går upp ändå trots nekande kommer inte drabba entreprenören utan bara dig själv.

Redigerat:
  • Gilla
ivarssonivar och 3 till
  • Laddar…
Jimpen skrev:
Sedan om du går upp ändå trots nekande kommer inte drabba entreprenören utan bara dig själv.
Självklart, ingen har påstått annat. Ser inte det som något hinder.

Nils82 skrev:
Hej Fixarn_101.

Jobbar dagligen med arbetsmiljö och säkerhet. Blir en hel del lag och förskrift också!

Har inte totalt inblick i detta och har heller ej läst hela tråden men generellt kan man säga så här:
Du som låter utföra detta jobb är byggherre. Byggherren har alltid yttersta ansvar för arbetsmiljön på en arbetsplats. Därmed kan tillträde ej nekas, snarare är det så att DU kan neka entreprenören att beträda ställningen.
Nja... yttersta ansvaret har alltid arbetsgivaren, se arbetsmiljölagen. Men på ett bygge har byggherren det praktiska ansvaret.

Sen finns det också något som komplicerar saken och det är att en privatperson som har beställt en enkel entreprenad anses som konsument utan arbetsmiljöansvar. Se arbetsmiljölagen - igen...

Men annars var det nog rätt.

A
Reklammakaren hade nog inte räknat med att det finns folk som faktiskt tror att världen fungerar såhär på riktigt.
[video=youtube;sA13TlqIXmw]http://www.youtube.com/watch?v=sA13TlqIXmw[/video]

aldrigklar skrev:
Reklammakaren hade nog inte räknat med att det finns folk som faktiskt tror att världen fungerar såhär på riktigt.
[video=youtube;sA13TlqIXmw]http://www.youtube.com/watch?v=sA13TlqIXmw[/video]
Var finns koppling till användning av byggställningar?

harry73
Kopplingen är att om det finns på min tomt, då är det min att använda. (Jag svarar åt dig aldrigklar, så att du slipper stressen och blodtrycksstegringen av att svara i tråden) ;)

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
K
Fotografen skrev:
Tro vad du vill.
Tror du missförstår hela frågeställningen. Bara för att du äger en fastighet gäller landets lagar och regler även just för din fastighet ;) Det innebär t ex inte att du får låna hantverkarens ställning/verktyg/bil/telefon bara för att den befinner sig på din fastighet.

Jag tycker diskussionen är konstig - bara för att man äger en fastighet har man inte per automatik nyttjande- eller äganderätt gällande allt som råkar befinna sig på fastigheten.

/Krille

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.