132 021 läst ·
1 151 svar
132k läst
1,2k svar
Byggfirman förbjuder mig att beträda byggställning runt mitt hus
Förklara gärna varför det i ena fallet är helt ok att bryta mot lagen och pissa på andra människor medan det i andra sammanhang är något helt annat.MB77 skrev:
(om du svarar "för att ställningen står på min tomt" eller "för att det är jag som betalar byggaren" så kan vi lägga ner direkt)
Redigerat av moderator:
Bra synpunkt av fotografen ovan att inte fråga, det är ofta lättare att få förlåtelse än tillåtelse. Som jag skrivit tidigare så tror jag att nio av tio husägare skulle använda en byggställning oavsett.Fotografen skrev:
Och "aldrigklar" skulle nog må bra av att tagga ner, risk för blodstörtning?
Jag förstår faktiskt inte alls alla som tycker att det är helt ok att använda hantverkarnas utrustning när hantverkarna inte är på plats.
Så länge man inte själv äger utrustningen frågar man väl om lov innan man använder den? Får man sedan nej är det bara att acceptera.
/Krille
Så länge man inte själv äger utrustningen frågar man väl om lov innan man använder den? Får man sedan nej är det bara att acceptera.
/Krille
enligt fotografen verkar det okej. är ju den som betalar så hen bestämmer själv vad som får användas och lånas av hantverkarenKrille4 skrev:
Du tog visst åt dej, in med taggarna lite. Har inte sagt att det är ok att bryta mot lagen eller pissa på någon. Men att jämföra med att biträda en byggställning med att vandalisera en taxi med lingonsylt, eller beställa knark på någon annans dator är ju bara löjligigt.aldrigklar skrev:
Jag är nog på byggarens sida i denna diskussion, är det hans utrustning så får jag inte låna den utan tillåtelse.
Jag finner det stötande att det ibland kan folk inte skilja på mitt och ditt.
Men det är väl som i de flesta diskussioner "jag, min och vår" rätt är viktigare än någon annans.
/ATW
Jag finner det stötande att det ibland kan folk inte skilja på mitt och ditt.
Men det är väl som i de flesta diskussioner "jag, min och vår" rätt är viktigare än någon annans.
/ATW
Så fungerar det iaf här.aldrigklar skrev:Tror du på riktigt att det är så det fungerar? När du beställt en tjänst får du alltså fritt nyttja utförarens egendom så som det passar dig? Om du åker taxi, får du smeta lingonsylt i taket? Om du anlitat en IT-konsult, får du beställa knark på dennes dator? Och fartkamerorna har ju vi alla betalat för så då borde man få rita glada gubbar på linsen?
Mina pengar = mina regler!
Man häpnar över okunskapen och bristen på respekt för andra människor.
Dina liknelser är åtminståne riktigt underhållande.
Dessutom är den genomsnittligen taxichaffisen och IT-konsulten betydligt mer fokuserade på kundens behov och önskemål än vad du ger exempel på. Sätter du dig i en taxi och ska åka till flygplatsen kommer du ju faktiskt dit, och oftast i tid, och ett säte att sitta på kostar inget extra. Dessutom har åtminståne jag sluppit springa efter eller sitta på taket för att någon påhittad regel förbjuder mig att vistas på chaufförens arbetsplats, dvs i kupén...
Redigerat:
Det finns ingen lag som säger att jag måste tillåta en hantverkare att pissa på mig bara för att jag anlitat vederbörande.aldrigklar skrev:
Att låna byggställningen utan att fråga har jag inga problem med. Det är ju enaste sättet att komma åt dina fönstrar. Att ta ner stälningen på kvällen och sätta tillbaka den tidigt på morgonen blir inte heller uppskattad av hantverkaren, så vilket val har man.
MEN, nu har TS frågat och entreprenören sa nej, då får man inte göra det
MEN, nu har TS frågat och entreprenören sa nej, då får man inte göra det
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Resonerar man så för mycket har man snart ingen hantverkare som vill jobba hos sig, en god relation till hantverkare är viktigt för en husägare.aldrigklar skrev:
Det kan vara så att "byggaren" är en surgubbe, ungefär som trummdåren i macken, men även om så är fallet är det ändå "hans" ställning
https://www.youtube.com/watch?v=nzrD4B5PH0g
Det går att hitta på hur många tänkbara orsaker man vill för att TS inte ska få klättra på ställningen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det finns faktiskt ett alternativ till:harry73 skrev:
Att låta byggfirman göra klart sitt uppdrag med fasaden i lugn och ro, utan att de skall behöva vara oroliga för att amatörer kliver omkring, och kanske i sin okunskap ställer till med något.
Och sedan hyra sin egen ställning eller skaffa en stege för att måla fönstren.
För fönstermålning brukar man väl nöja sig med stege, eller hur?
Jag har aldrig behövt tjafsa med någon heller, de problem jag haft med hantverkare har varit att få saker klart i tid, ingen har nånsin påpekat att man inte får vistas på arbetsplatsen osv. Jag har sett till att inte vara i vägen, hållit med ström, kaffe, fikabröd, kall dryck, hivat undan skräpet osv, det har aldrig blivit några problem. Jag har kanske haft tur.Hyltran från Veglemyren skrev:Resonerar man så för mycket har man snart ingen hantverkare som vill jobba hos sig, en god relation till hantverkare är viktigt för en husägare.
Det kan vara så att "byggaren" är en surgubbe, ungefär som trummdåren i macken, men även om så är fallet är det ändå "hans" ställning
[länk]
Det går att hitta på hur många tänkbara orsaker man vill för att TS inte ska få klättra på ställningen.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg