Hej,
Jag vill bygga ett staket runt tomten.
Ca 1.2 m högt pga hund ska hållas inom tomten.
Tänkte mig viltstängel eller dylikt. Inget avancerat men hunden rymmer gärna genom att gräva under så måste sitta ordentligt.
Trädgården är kuperad, berg under i olika djup. Hur fäster jag stolpar och vad ska jag tänka på om jag gör det själv?
Befintligt håller inte, det är bara enkelt nedgrävda stolpar. De behöver fästas i marken. Borrar jag, sätter ankare, gjuter? Tacksam för input avseende tillvägagångssätt och utmaningar i föreslagna lösningar.
Se bild för hur det ser ut på del av trädgården.
Jag vill bygga ett staket runt tomten.
Ca 1.2 m högt pga hund ska hållas inom tomten.
Tänkte mig viltstängel eller dylikt. Inget avancerat men hunden rymmer gärna genom att gräva under så måste sitta ordentligt.
Trädgården är kuperad, berg under i olika djup. Hur fäster jag stolpar och vad ska jag tänka på om jag gör det själv?
Befintligt håller inte, det är bara enkelt nedgrävda stolpar. De behöver fästas i marken. Borrar jag, sätter ankare, gjuter? Tacksam för input avseende tillvägagångssätt och utmaningar i föreslagna lösningar.
Se bild för hur det ser ut på del av trädgården.
Hej
Det finns olika sätt beroende på hur mycket jobb och pengar du är beredd på att lägga ned på staketet
Enklast är att fortsätta med stolpar som slås ned i marken, men djupare än de nuvarande. Får du ned dem 50 cm så räcker det för en normal hund skulle jag tro.
Jordankare är nästa steg. Antingen sådana som slås ned eller de som skruvas ned. Blir stadigt men måste ned 60-80 cm beroende på storleken.
Gjuta fast stolparna direkt i marken är också ett alternativ. Gör ett hål med en jordborr, i med stolpen och stöd den så att den står lodrätt och häll i "gjuta enkelt" och vattna.
Om hunden gräver så kan det vara en tanke att gräva ned staketet också. Då får du gräva en ränna före stängslet monteras.
Det finns olika sätt beroende på hur mycket jobb och pengar du är beredd på att lägga ned på staketet
Enklast är att fortsätta med stolpar som slås ned i marken, men djupare än de nuvarande. Får du ned dem 50 cm så räcker det för en normal hund skulle jag tro.
Jordankare är nästa steg. Antingen sådana som slås ned eller de som skruvas ned. Blir stadigt men måste ned 60-80 cm beroende på storleken.
Gjuta fast stolparna direkt i marken är också ett alternativ. Gör ett hål med en jordborr, i med stolpen och stöd den så att den står lodrätt och häll i "gjuta enkelt" och vattna.
Om hunden gräver så kan det vara en tanke att gräva ned staketet också. Då får du gräva en ränna före stängslet monteras.
Jordborren tar sig bara genom jord med mindre stenar i. Till berg behöver du en borrhammare med
Såg att Granngården rear ut jordborrar för 60 kronor nu.
https://www.granngarden.se/jordborr-granngarden-hammarlackerad-120cm-o150mm?
Såg att Granngården rear ut jordborrar för 60 kronor nu.
https://www.granngarden.se/jordborr-granngarden-hammarlackerad-120cm-o150mm?
Min erfarenhet av cobra är att det inte är så bra som man kan tro. Bättre att hyra en rejäl hilti borrhammare och köpa flertalet borrar så man kan rotera. Krigade på med en cobra på några större stenar på tomten för jag hade tillgång till en sån gratis och den kändes fräck, men det var mycket arbete för lite resultat.F fribygg skrev:
Svaret beror väl mest på vad det är för mark. Det kan ju vara flera alternativ aktuella runt en fastighet.
Kan man gräva och gjuta för stolpen med plintbetong eller liknande. Är det jord där jordankare går ned, eller berg så man måste borra för att fästa stolpskor eller liknande.
Om det är berg kommer hunden inte att gräva sig under staketet, men med jord behövs nog att staketet når ned under marknivå.
Att spänna en riktigt låg stakettråd av metall i marknivå (eller strax under) dessutom försvårar väl att gräva sig ut under staketet även om dt är grävbar mark?
Kan man gräva och gjuta för stolpen med plintbetong eller liknande. Är det jord där jordankare går ned, eller berg så man måste borra för att fästa stolpskor eller liknande.
Om det är berg kommer hunden inte att gräva sig under staketet, men med jord behövs nog att staketet når ned under marknivå.
Att spänna en riktigt låg stakettråd av metall i marknivå (eller strax under) dessutom försvårar väl att gräva sig ut under staketet även om dt är grävbar mark?
Sätt stabila hörnor med parallellogram om det inte kan dubbas i hörn. Sätt stolparna lodrätt så blir det snyggt. Ett snyggt staket är ett stabilt staket. Trådarna ska vara som pianosträngar så djuren som hålls inne strimlas till kuber om de vill springa ut😉. Slå ner stolp med stolpslagare/drivare. Var tacksam och svär inte om du når berg utan använd istället borrhammare för att förankra. Om du vill fortsätta med nät (gärdsgård är annars bra och estetiskt tilltalande) kan grippel's vara användbara. Man kan nästan dra åt de tillräckligt utan grippletång. Vill djuren gräva får man gräva i djupet eller vika nätet i 90 grader mot inhägnaden och gräva grundare. Typ så tänker jag. Skicka gärna bild när du är färdig så vi får beundra utan att kritisera.
Haha, OK. Yes, jag kommer att staga upp ändarna på stängslet! Det blir dock inga hörn - konstruktionen är rakt staket-infart-rakt staket. Idag testade jag med Julas skruv-jordankare (köpte stor del av lagret på Jula i Uppsala), skruvade fast (4 franskskruv/stolpe) fast fyrkantiga tryckta stolpar 125cm, 70*70mm från Byggmax och det funkade oerhört bra. Styva stolpar. Det blir svårligen perfekt då man borrar med jordborren i förväg (har en gammal Meec bensindriven jordborrnaskin), men om man är upmärksam vid infästningen av stolpen så går det att få till perfekt vertikala stolpar, trots att jordankarna hamnat lite på snedden. Foto kommer.Står.i skrev:
Sätt stabila hörnor med parallellogram om det inte kan dubbas i hörn. Sätt stolparna lodrätt så blir det snyggt. Ett snyggt staket är ett stabilt staket. Trådarna ska vara som pianosträngar så djuren som hålls inne strimlas till kuber om de vill springa ut😉. Slå ner stolp med stolpslagare/drivare. Var tacksam och svär inte om du når berg utan använd istället borrhammare för att förankra. Om du vill fortsätta med nät (gärdsgård är annars bra och estetiskt tilltalande) kan grippel's vara användbara. Man kan nästan dra åt de tillräckligt utan grippletång. Vill djuren gräva får man gräva i djupet eller vika nätet i 90 grader mot inhägnaden och gräva grundare. Typ så tänker jag. Skicka gärna bild när du är färdig så vi får beundra utan att kritisera.
Kan rekommendera dig att sätta upp eltråd. Mycket billigare och enklare. Innan någon ylar så är det lagligt.D DIMS skrev:Hej,
Jag vill bygga ett staket runt tomten.
Ca 1.2 m högt pga hund ska hållas inom tomten.
Tänkte mig viltstängel eller dylikt. Inget avancerat men hunden rymmer gärna genom att gräva under så måste sitta ordentligt.
Trädgården är kuperad, berg under i olika djup. Hur fäster jag stolpar och vad ska jag tänka på om jag gör det själv?
Befintligt håller inte, det är bara enkelt nedgrävda stolpar. De behöver fästas i marken. Borrar jag, sätter ankare, gjuter? Tacksam för input avseende tillvägagångssätt och utmaningar i föreslagna lösningar.
Se bild för hur det ser ut på del av trädgården.
Jag ser en del som har stolpskor rakt ner i marken, i jord. Men de kanske har betong som inte syns, pga gräs runtom eller så.Spikbjörn skrev:
Svaret beror väl mest på vad det är för mark. Det kan ju vara flera alternativ aktuella runt en fastighet.
Kan man gräva och gjuta för stolpen med plintbetong eller liknande. Är det jord där jordankare går ned, eller berg så man måste borra för att fästa stolpskor eller liknande.
Om det är berg kommer hunden inte att gräva sig under staketet, men med jord behövs nog att staketet når ned under marknivå.
Att spänna en riktigt låg stakettråd av metall i marknivå (eller strax under) dessutom försvårar väl att gräva sig ut under staketet även om dt är grävbar mark?
Klicka här för att svara
