Vi har bott i nybyggda huset i lite mer än 2 månader. Vi hade en del punkter i slutbesiktningsprotokollet som skulle åtgärdas inom 2 månader både från husleverantören och entreprenören. Nu har entreprenören kursat och därför har dessa saker inte åtgärdats. Vi har fått reda på att en konkursförvaltare ska ringa oss. Och sedan antar jag då att de med någon slags besiktningsman kommer ut och kollar vad som ska göras. Till saken hör att vi efter besiktningen hittat andra fel som vi också vill ha åtgärdade. Har vi rätt att kräva att dessa också åtgärdas elelr kommer de bara åtgärda besiktningspunkterna? Hade de inte kursat hade de ju åtgärdat alla fel vi hittat själva också.

Är det något särskilt vi ska tänka på nu? Något vi ska vara förberedda på? Någon som har varit med om samma? Vi har ju pratat med husleverantören och de löser sina besiktningspunkter men säger att de inte har något att göra med entreprenören, så dem verkar vi inte kunna få hjälp av då. Snälla bara lite tips och råd tack för vad som gäller och vad som kommer hända nu...

Håller ni inne några pengar?

Konkursboet kommer inte att göra någonting på ert hus, konkursförvaltaren kommer däremot att kräva in ev. innehållna pengar. Då gäller det att ni är beredda på att motivera att allt kommer att gå åt med råge för att åtgärda felen.

Hur är förhållandet mellan entrepenör och hustillverkare? Hur fick ni tag i entrepenören?

Även om hustillverkaren kanske rent juridiskt inte har med entrepenören, så skall ni hålla dem moraliskt ansvariga för att de prackat på er en entrepenör som inte klarar ett villabygge ekonomiskt. Nu givetvis under förutsättningen att entrepenören varit rekomenderad av hustillverkaren.

Men den diskussionen kanske ni av diplomatiska skäl skall hålla igen till hustillverkaren har uppfyllt sina punkter.

Bra råd från Hempularen, tycker jag. Är det dyra fel som ni hittat resp. som var kvar från besiktningen?

Kolla med det försäkringsbolag som ställt ut färdigställandeförsäkringen. Jag har för mej att den gäller för fel som finns med i slutbesiktningsprotokollet. På denna försäkring finns ingen självrisk.

Oj, så du menar att de inte kommer färdigställa felen??

Det är trivselhus vi byggt med och det är en entreprenör som de hade, vi har inte valt själva utan det var dem man "skulle" ha. Men sen har jag hört någonstans att just trivselhus har någon extra trygghetsförsäkring men att de bygger färdigt huset vid konkurs osv. Men min säljare var väldigt tydlig med att TH gör sitt och sen får vi helt enkelt vänta på att konkursförvaltaren ringer. Jag fattade det som att de skulle färdigställa felen men så är det kanske inte då? Vi håller inne med en liten summa pengar men inte så mycket som det kommer att kosta. Det ska bla in med grävmaskin osv.

Hur fungerar det med 2-årsbesiktningen då? Vem tar hand om och åtgärdar fel då???

Det var en tråd för ett tag sen om Trivselhus trygghetsgaranti och om jag inte minns fel så var väl ett av argumenten att om man valt en entreprenör som rekommenderats av Trivselhus så skulle huset byggas klart om entreprenören gick i konkurs. (Man skulle helt enkelt slippa förlita sig på att byggfelsförsäkringen skulle gå in och täcka kostnaden) Detsamma borde väl rimligtvis då också gälla eventuella fel och brister som konstaterats vid en slutbesiktning och vid en tvåårsbesiktning.

Vad är Trivselhus argument att de inte vill göra något direkt med tanke på deras garanti. Vill de avvakta och se om konkursförvaltaren kan ansvara för de kvarstående felen innan de själva går in och tar över om det visar sig att det inte finns några möjligheter där?

Vad är det för typ av fel, och hur mycket pengar håller ni inne?

Byggtagen skrev:
Oj, så du menar att de inte kommer färdigställa felen??
Mirakel inträffar ju, men det är nog ett sådant som skall till om firman gjort kk.

Läs noga på om vad som står i era avtal om trygghetsförsäkringen, och troligen skall ni gå direkt på trivselhus, hoppa över säljaren om han är det minsta samarbetsovillig. Ofta så är det ju de lokala säljarna som ordnar fram entrepenörer.

Ja, det är den lokala säljaren som ordande enreprenören. Har läst lite på TH.s sida. Det verkar som denna trygghetsförsäkring endast gäller om man skrivit på något sådant då man skrev avtalet och det har inte vi gjort. Kanske fanns det inte då? Eller snarare tror jag inte att våra säljare har sådana av trivselhus rekomenderade enreprenörer.

Jag har läst lite i avtalet med entreprenören men det står ju ingenting om vad som händer vid konkurs. Man har ingen nytta av Garbo vad gäller detta då?

Felen på slutbesiktningen var: Trappa saknas, dräneringen ej tillräckligt nedgrävd, något med ytterdörren, och sedan var det en del papper som inte fanns tex att huset var tryckblåst och något mer (har inte papprena här) Men dessa skulle vi få alla av vår KA. Sedan var det ju som var från trivselhus och dessa är ju ingen fara för de fixar Trivselhus. Det kluriga är att vi också upptäckt fler fel. Tex reser sig golvet och det har blivit jättestora sprickor i parketten. Toadörren går knappt låsa, tätskiktet på toaletten lyser igenom, fog på toaletten har spruckit osv. Detta är ju sådant som vi hittat 1 månad efter slutbesiktingen. Men dessa fel kan vi glömma då?? Liksom de fel som står i besiktningsprotokollet?? Det är ju helt sjukt! Vi håller bara inne med 20 000.

Men hur fungerar det med 2-årsbesiktning då???? Kommer vi inte få en sådan??

Jag tycker du ska kontakta trivselhus huvudkontor direkt och berätta om dina problem (Inte via säljaren) och förklara er situation och fråga vilket ansvar Trivselhus anser sig ha och vad som gäller för konstaterade punkter på slutbeskitningen, tvåårsbesiktning etc.

Oavsett om Trivselhus inte har ett strikt ansvar för att en entreprenör som deras säljare rekommenderat gått i konkurs så har de ett visst intressa att se till att du som kund ändå blir nöjd i slutänden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.