33 866 läst ·
70 svar
34k läst
70 svar
Bygge av husvagnsgarage (Attefall)
Riktigt snyggt! Har du bara lagt stenarna eller har du limmat dom så inte vatten kan tränga in? Aldrig tänkt på denna lösning har tänkt köra med sockelskiva av cement men detta ser ju smidigt och snyggt ut!
Tackar.J Julistormen skrev:
Antar att det är kantstenarna du syftar på och de har jag bara satt i krossmaterial.
Plattorna utanför lutar bort från garaget och under dessa har jag dränerande material så har aldrig sett att det står vatten som kan rinna in i garaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så, då är takstolarna på plats och planen var att lägga råspont i helgen men pga vädret så får det vänta.
Husvagnen njuter i vårsolen och längtar in i sitt nya garage.
Logga in
Skapa konto
Husvagnen njuter i vårsolen och längtar in i sitt nya garage.
Logga in
Skapa konto
Det rullar på sakta men säkert.
Råspontsluckorna kom på plats i veckan.
I helgen blev det lite panik med att få taket vädertätt och det gick nästan innan det kom hagel och regn.
När det väl var tätt så måste man ju fira med en "Moätt"... 🍾
Idag har jag börjat läkta men mu tar jag lite helg innan man ska till jobbet i morgon bitti igen.
Råspontsluckorna kom på plats i veckan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I helgen blev det lite panik med att få taket vädertätt och det gick nästan innan det kom hagel och regn.
Logga in
Skapa konto
När det väl var tätt så måste man ju fira med en "Moätt"... 🍾
Logga in
Skapa konto
Idag har jag börjat läkta men mu tar jag lite helg innan man ska till jobbet i morgon bitti igen.
Logga in
Skapa konto
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 432 inlägg
bra jobbat och tack för alla fina bilder!
Verkligen snyggt jobbat. Förunnat ett firande!
Jag har byggt en betydligt mindre och enklare "tak" för min hobbybil förra hösten. Kvar är att måla och snygga till, sätta lite knutbrädor, dra in el. Ja, säkert är det rätt mycket kvar, men tak och väggar är på plats... Tyvärr valde jag bara ett "enkelt" korrugerat plåttak och på hösten vid kalla nätter så kondenserar fukt på insidan och droppar sen ned överallt. Så, om nån tänker göra nåt liknande projekt, sätt kondensduk eller gör på nåt annat sätt så ni slipper det. Jag funderar på att försöka lossa taket och dra in nånting, har förstått att buggetvarianten på kondensduk är vanlig markduk...
Jag har byggt en betydligt mindre och enklare "tak" för min hobbybil förra hösten. Kvar är att måla och snygga till, sätta lite knutbrädor, dra in el. Ja, säkert är det rätt mycket kvar, men tak och väggar är på plats... Tyvärr valde jag bara ett "enkelt" korrugerat plåttak och på hösten vid kalla nätter så kondenserar fukt på insidan och droppar sen ned överallt. Så, om nån tänker göra nåt liknande projekt, sätt kondensduk eller gör på nåt annat sätt så ni slipper det. Jag funderar på att försöka lossa taket och dra in nånting, har förstått att buggetvarianten på kondensduk är vanlig markduk...
Mycket bra tips för jag tror många är sugna på att bygga enklare garage för hobby- eller campingfordon nu när det är lättare att bygga Attefallare.J JohanLun skrev:Verkligen snyggt jobbat. Förunnat ett firande!
Jag kan säga att mitt väldigt lilla "garage" som ändå rymmer en liten 60-tals VW inte kostade alls mycket att bygga. 6 plintar, ett par tusen för att lägga på grus, jag hade redan lite virke och 4st 2.5m takplåtar, köpte en till. Hade en enklare dörr och ett gammalt fönster utan karm som återanvändes. Köpte grind-gångjärn och byggde "garagedörrarna" av råspont. Köpte billig panel och klädde in. Takstolar mm byggt till stor del av återanvänt virke. Kvar färg, lite vindskivor och plåt, knutbrädor och el. Jag har inte räknat, men tror jag hamnade en bit under 20.000, kanske så billigt som drygt 10.000. Men då är det grusgolv, enkelt "platt" tak (eller snarare ca 2.10 på ena sidan och 2.40 på andra så det lutar nog att snö kan kana av med lite hjälp). Så takmåtten är 2.5x5m. En modern fullstor bil går nog knappt in. Dörren på sidan sitter så man kan öppna dörren för att öppna förardörren. För en VW behövs inte det, men en modern bil skulle nog gå in bara om man använder den möjligheten. Detta var "version 2" av en "carport" som jag satte upp lite i panik för att min dåvarande bil (z3 cab) inte skulle bli förstörd och sen rev och återuppbyggde men med väggar och rejälare plintar i höstas, hade jag byggt från scratch och min fru inte tyckt det redan tog för mycket plats hade jag såklart byggt större. Z3an finns inte kvar, jag var tvungen att välja när min pappa hamnade på hem (och sen dog) och jag var tvungen att hämta hem min VW jag haft sen jag tog körkort. Detta lilla "garage" står dessutom precis på tomtgränsen mot grannen (nån dm till staketet) och med 4.5m (och nån dm avrundat uppåt) ut till gatan så det precis får plats en normalstor bil framför. Detta hörn på tomten var ett rabarberland och en kompost. Komposten flyttade några meter åt sidan. Kontentan är att jag fick en extra parkering och nästan inte tog nån tomtyta som användes i anspråk. kanske 2m2. Jag har grannens skrifliga medgivande, men jag tror inte jag kunnat få ett "riktigt" bygglov. Denna skulle jag vågat svartbygga (jag tror den kvalar in i både nya och gamla reglerna) pga att den var såpass billig och troligen går att riva och flytta om det kniper...P-plats skrev:
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Tog mig en välbehövlig husvagnshelg förra helgen men nu är i alla fall taket helt klart för plåt.
Efter det har jag monterat simslådor och underbrädorna för vindskivorna.
Idag har jag grundat detta även om jag verkligen inte gillar att måla.
Då är det redo för färg men det får bli i veckan om vädret tillåter.
Logga in
Skapa konto
Efter det har jag monterat simslådor och underbrädorna för vindskivorna.
Logga in
Skapa konto
Idag har jag grundat detta även om jag verkligen inte gillar att måla.
Logga in
Skapa konto
Då är det redo för färg men det får bli i veckan om vädret tillåter.
Logga in
Skapa konto
Så där, idag fick jag upp plåten på taket...
Får fira med en kall öl!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Får fira med en kall öl!
Logga in