Kombinerar jobb och camping med så mycket fixande hemma med att återställa gräsmattan .

En gräsmatta med verktyg som kratta och skottkärra, nyplanterad fläderbuske och renoverat elskåp på husvagnsparkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gallervält är något som ger ett riktigt fint resultat då sådden blir så jämn och fin.

Grön, jämn gräsmatta framför en liten byggnad och grusparkering med släpvagn i närheten av skog. Träd och buskar omger området.
Skapa konto

Gräset gror snabbt och växer så det knakar.

Fläderplanta omgiven av grön gräsmatta, säkrad med en grön stödstruktur.
Skapa konto

Vi planterade en Fläder för några år sedan men då vi satte den för nära friggeboden så tog jag skott på den innan jag tog ner den förra året.
Nu står den på sin slutliga plats och hoppas den kommer trivas.

Renoverat elskåp monterat på stolpar framför en friggebod omgiven av grönska och en välskött gräsmatta.
Skapa konto

Har även fått mitt renoverade elskåp på plats uppe på husvagnsparkeringen.
Skönt att lätt kunna plugga i husvagnen när vi är hemma.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Då var nästa delprojekt klart nämligen muren vid friggeboden.

Valde Benders Stackstone då jag gillar hur enkelt den är att lägga, att den är fin på båda sidorna och att jag hade massa sten liggandes hemma.
Valde att låta muren följa marken så jag fick göra ett enkelt slangvattenpass för att kunna mäta höjdskillnaden.

Jordarbete vid friggebod med slangvattenpass i förgrunden och vägg av trä i bakgrunden under klarblå himmel.
Skapa konto

Fick till botten och paddlade ordentligt innan jag började lägga muren.

Markerat område för murbygge bredvid friggebod, verktyg och makadam synliga, gräsmatta i bakgrunden.
Skapa konto

Att lägga muren tog inte många minuter.

En mur av Benders Stackstone vid en friggebod, omgiven av grönska och en grusgång, med träförvaring och en tom ram bredvid boden.
Skapa konto

Efter detta återfyllde jag med makadam bakom.

Nybyggd stödmur av Benders Stackstone vid friggeboden, omgiven av grus och gräsmatta. Verktyg och material synliga i bakgrunden.
Skapa konto

Efter det la jag halvplattor på baksidan och la ut jord för att möta upp mot friggeboden.

Muren vid friggeboden byggd med Benders Stackstone, kantad med makadam och jord, markerar projektets färdigställande i trädgården.
Skapa konto

Blev riktigt bra och nu är det bara att vänta på att gräset tar sig.

Muren vid friggeboden byggd med Benders Stackstone, omgiven av jord och grus. Klyvd ved och verktyg i närheten av byggnaden.
Skapa konto

Nu ska det städas lite och klyva ved så nu kommer det inte hända mycket på ett bra tag...

• Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Då har jag testat att backa ner vagnen på platsen där garaget ska byggas och det fungerade hur fint som helst även om jag tog ett lite väl tajt spår.
Ser fram mot nästa år när jag ska bygga själva garaget.

• Gilla
Peter Westerin och 12 till
  • Laddar…
Har tjuvstartat lite inför vårens bygge och gjorde idag underlag för att kunna skicka ut offertförfrågningar på takstolar.
Hoppas det räcker med detta samt dimensioner...

Ritning av takstol med måttangivelser: 3412 och 4212 i bredd samt 850 i höjd.
Skapa konto

Har blivit tipsad om Valbo trä, har ni några erfarenheter av dem?

Då har bygget officiellt startat då alla stolpar för stommen ligger klara och väntar på våren.

Började förra helgen med att kapa upp alla tryckimpregnerade reglar.

Tryckimpregnerade reglar staplade på en uppfart, med en kap- och gersåg på stativ i bakgrunden, redo för byggprojekt.
Skapa konto

Då stolpskorna är 50mm så fräste jag ur reglarna.

En elhyvel fräser spår i en tryckimpregnerad träregel som ligger på ett arbetsbord i en verkstad.
Skapa konto

Efter detta limmades stolparna med PU-lim innan de skruvades ihop.

Tryckimpregnerade träreglar med urfrästa spår, en borrmaskin och en flaska lim på ett arbetsbord i en verkstad för byggprojekt.
Skapa konto

Borrade för stolpskorna och urfräsningen funkade fint.

Tryckimpregnerad träregel med stolpsko fastsatt, redo för byggprojekt. Skruvhål och borrade detaljer syns tydligt på regeln.
Skapa konto

Nu ligger samtliga 12st stolpar klara.

Staplade tryckimpregnerade träreglar på bockar i ett garage, klara för byggprojekt.
Skapa konto

• Gilla
Peter_Bromma och 1 till
  • Laddar…
Nu i veckan har nätet finkammats efter massa skoj till bygget.

Alltid lika kul att öppna paket och man känner sig som ett barn på julafton.

Galvade gängade stänger med vantskruv och fästen ligger på träplankor. Tre plastlådor med olika skruvstorlekar syns i bakgrunden.
Skapa konto

Uppstagningen av stommen kommer ske med gängade stänger och vantskruv.
Har funderat och hittat olika lämpliga fästen för detta.
Dels kommer jag kära galvade ögleskeuv som normalt används för att förtöja båtar.

Galvad ögleskruv monterad i trä med en fastsatt vantskruv, omgiven av andra metallfästen på en arbetsbänk.
Skapa konto

På bakre gaveln kommer jag ha ett annat galvat fäste ihop med en lyrschackel och samma typ av fäste kommer även användas i taket.

Galvade gängade stänger med vantskruv och ett fäste på en träyta, använda för uppstagning av stomme i byggprojekt.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
I väntan på att snön ska försvinna och våren ska bjuda in till stommresning så har jag börjat fundera på hur portarna ska konstrueras.

Ritning av en garageportkonstruktion med mått och stödpunkter markerade för en byggnadsprojektplan.
Skapa konto

Material är införskaffat så förhoppningsvis börjar jag bygga dessa snart.

Vitmålade brädor och obehandlade plankor ligger staplade i en verkstad, redo för ett byggprojekt.
Skapa konto

• Gilla
Saelen och 4 till
  • Laddar…
PeterFalun
vet du ungefär hur mycket det kommer att kosta totalt?

PeterFalun PeterFalun skrev:
vet du ungefär hur mycket det kommer att kosta totalt?
Hade en grov uppskattning/dröm om att lägga runt 200.000:- men tror inte jag klara mig på det så säg en hundring till.
Kommer bli bra detta för kostnaden har jag sparat in på ca 120år då jag slipper betala för vinterförvaringen. 👌
Sen är det ju som i alla TV program stor risk att budgeten ändå överskrids... 🙄

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 12 till
  • Laddar…
"Uppstagningen av stommen kommer ske med gängade stänger och vantskruv."
Vad är anledningen till detta, och att inte regla som vanligt?
Nättare/lättare konstruktion?

Lostmoose Lostmoose skrev:
"Uppstagningen av stommen kommer ske med gängade stänger och vantskruv."
Vad är anledningen till detta, och att inte regla som vanligt?
Nättare/lättare konstruktion?
Efter mycket funderade och hört mig för så kändes det som att jag på detta sätt kommer få en så stabil konstruktion som möjligt men som samtidigt tar så liten plats som möjligt.
Då varje centimeter är viktig för att göra detta bygge möjligt så har det gällt att hålla nere tjockleken på väggarna till ett minimum och samtidigt maximera öppningen.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Skulle vilja kunna ta ledigt och börja bygga hemma nu men idag lyckades jag i alla fall smita ifrån en stund mitt på dagen för att hämta takstolarna... 😁👍

Takstolar på en släpvagn med skog i bakgrunden, redo att användas för en byggprojekt hemma.
Skapa konto

• Gilla
Erberth och 5 till
  • Laddar…
Då har jag anpassat ändarna på takstolarna så nu är de klara för att resas, stommen måste bara upp först.
Hade lite svårt att göra ritningar på hur takstolarna skulle se ut så det var enklast att anpassa dem på plats.

Började med att göra en mall för att rita på var jag skulle kapa:

Träbalkar med handskriven text "UPP" och pil, med metallplatta och skruvar, ligger på marken redo för montering, vid byggarbetsplats.
Skapa konto

Efter det kapade jag med Cirkelsågen:

Cirkelsåg på arbetsbänk med träplanka redo för kapning, använd för anpassning av takstolens ändar i byggprojekt.
Skapa konto

Nu är de redo för montage:

Trätakstol på ställning med ändarna anpassade för montage, metallplatta synlig på ytan. Asfaltunderlag med sågspån runtom.
Skapa konto

Efter detta har jag tillverkat stagen som förhoppningsvis ska stabilisera öppningssidan i sidled:

Två metallstag ligger på marken, redo för att stabilisera en byggnadsöppning. De är ovala och har svetsade hörn.
Skapa konto

De ska fällas in i stolparna men innan dess så ska de lämnas in för att galvas:

Trästomme och metallstag på bockar inför montering av takstolar på byggarbetsplats med sågspån på marken.
Skapa konto

• Gilla
Erberth och 13 till
  • Laddar…
I veckan har jag börjat resa stommen och här är första stolpen uppe.

Första stolpen rest i byggprojekt, omgiven av grus och en stege, med verktyg och ritningar på marken. Bakgrund av träd och röd trähus.
Skapa konto

Sen gick det snabbt med resterande stolpar.

Trästomme under uppbyggnad på en grusad yta med skog och hus i bakgrunden. Leverans av byggmaterial nyligen anlänt.
Skapa konto

Efter det gjordes en lite jigg för att förborra reglarna.

Borrmaskin borrar hål i träregel som ligger på marken, förberett för byggprojekt.
Skapa konto

Reglarna har jag börjat skruva upp och ska fortsätta arbetet i helgen hoppas jag.

Trästomme under uppbyggnad i en trädgård, med flera resade stolpar och horisontella reglar. Hus och gräsmatta syns i bakgrunden.
Skapa konto

I veckan kom även en leverans av virke, takplåt m.m.

Leverans av virke på lastbil med kranarmslastning, förpackat i plast märkt "Bygg".
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Så då är alla reglar som panelen ska spikas i på plats. Samma gäller bärlina och hammarband.

Träram med reglar och stöttor förbereds för byggnad, med gräsmatta i förgrunden. Ett hus syns i bakgrunden under en klarblå himmel.
Skapa konto

På sidan mot huset blir det två fönster för att bryta av lite.

Träram med reglar för ny byggnad, bärlina och hammarband installerade, omgiven av gräsmatta och träd, förberedelser för montering av takstolar.
Skapa konto

Alla gängade stänger, vantskruvar m.m. är på plats och verkar staga upp stommen riktigt bra.

Trästomme med fastsatta vantskruvar och gängade stänger, del av ett byggprojekt. Hus och grön gräsmatta syns i bakgrunden.
Skapa konto

Får dock vänta med att spänna upp riktigt tills taket m.m. är på plats.

Trästomme med reglar och stöttande vantskruvar framför husfasad och flaggstång. Förberedelse för montering av takstolar i byggprojekt.
Skapa konto

Till slut så har jag även förberett för att montera takstolarna.

Byggarbetsplats med träreglar monterade. Borrmaskin ligger på en regel. Trästomme i bakgrunden, hus och gräsmatta synliga.
Skapa konto

Det får dock bli en annan dag..

• Gilla
gunsven och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.