32 670 läst ·
65 svar
33k läst
65 svar
Bygge av husvagnsgarage (Attefall)
Kombinerar jobb och camping med så mycket fixande hemma med att återställa gräsmattan .
Gallervält är något som ger ett riktigt fint resultat då sådden blir så jämn och fin.
Gräset gror snabbt och växer så det knakar.
Vi planterade en Fläder för några år sedan men då vi satte den för nära friggeboden så tog jag skott på den innan jag tog ner den förra året.
Nu står den på sin slutliga plats och hoppas den kommer trivas.
Har även fått mitt renoverade elskåp på plats uppe på husvagnsparkeringen.
Skönt att lätt kunna plugga i husvagnen när vi är hemma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gallervält är något som ger ett riktigt fint resultat då sådden blir så jämn och fin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräset gror snabbt och växer så det knakar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi planterade en Fläder för några år sedan men då vi satte den för nära friggeboden så tog jag skott på den innan jag tog ner den förra året.
Nu står den på sin slutliga plats och hoppas den kommer trivas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har även fått mitt renoverade elskåp på plats uppe på husvagnsparkeringen.
Skönt att lätt kunna plugga i husvagnen när vi är hemma.
Då var nästa delprojekt klart nämligen muren vid friggeboden.
Valde Benders Stackstone då jag gillar hur enkelt den är att lägga, att den är fin på båda sidorna och att jag hade massa sten liggandes hemma.
Valde att låta muren följa marken så jag fick göra ett enkelt slangvattenpass för att kunna mäta höjdskillnaden.
Fick till botten och paddlade ordentligt innan jag började lägga muren.
Att lägga muren tog inte många minuter.
Efter detta återfyllde jag med makadam bakom.
Efter det la jag halvplattor på baksidan och la ut jord för att möta upp mot friggeboden.
Blev riktigt bra och nu är det bara att vänta på att gräset tar sig.
Nu ska det städas lite och klyva ved så nu kommer det inte hända mycket på ett bra tag...
Valde Benders Stackstone då jag gillar hur enkelt den är att lägga, att den är fin på båda sidorna och att jag hade massa sten liggandes hemma.
Valde att låta muren följa marken så jag fick göra ett enkelt slangvattenpass för att kunna mäta höjdskillnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick till botten och paddlade ordentligt innan jag började lägga muren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att lägga muren tog inte många minuter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter detta återfyllde jag med makadam bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter det la jag halvplattor på baksidan och la ut jord för att möta upp mot friggeboden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev riktigt bra och nu är det bara att vänta på att gräset tar sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ska det städas lite och klyva ved så nu kommer det inte hända mycket på ett bra tag...
Då har jag testat att backa ner vagnen på platsen där garaget ska byggas och det fungerade hur fint som helst även om jag tog ett lite väl tajt spår.
Ser fram mot nästa år när jag ska bygga själva garaget.
Ser fram mot nästa år när jag ska bygga själva garaget.
Har tjuvstartat lite inför vårens bygge och gjorde idag underlag för att kunna skicka ut offertförfrågningar på takstolar.
Hoppas det räcker med detta samt dimensioner...
Har blivit tipsad om Valbo trä, har ni några erfarenheter av dem?
Hoppas det räcker med detta samt dimensioner...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har blivit tipsad om Valbo trä, har ni några erfarenheter av dem?
Då har bygget officiellt startat då alla stolpar för stommen ligger klara och väntar på våren.
Började förra helgen med att kapa upp alla tryckimpregnerade reglar.
Då stolpskorna är 50mm så fräste jag ur reglarna.
Efter detta limmades stolparna med PU-lim innan de skruvades ihop.
Borrade för stolpskorna och urfräsningen funkade fint.
Nu ligger samtliga 12st stolpar klara.
Började förra helgen med att kapa upp alla tryckimpregnerade reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då stolpskorna är 50mm så fräste jag ur reglarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter detta limmades stolparna med PU-lim innan de skruvades ihop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrade för stolpskorna och urfräsningen funkade fint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ligger samtliga 12st stolpar klara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu i veckan har nätet finkammats efter massa skoj till bygget.
Alltid lika kul att öppna paket och man känner sig som ett barn på julafton.
Uppstagningen av stommen kommer ske med gängade stänger och vantskruv.
Har funderat och hittat olika lämpliga fästen för detta.
Dels kommer jag kära galvade ögleskeuv som normalt används för att förtöja båtar.
På bakre gaveln kommer jag ha ett annat galvat fäste ihop med en lyrschackel och samma typ av fäste kommer även användas i taket.
Alltid lika kul att öppna paket och man känner sig som ett barn på julafton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppstagningen av stommen kommer ske med gängade stänger och vantskruv.
Har funderat och hittat olika lämpliga fästen för detta.
Dels kommer jag kära galvade ögleskeuv som normalt används för att förtöja båtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På bakre gaveln kommer jag ha ett annat galvat fäste ihop med en lyrschackel och samma typ av fäste kommer även användas i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I väntan på att snön ska försvinna och våren ska bjuda in till stommresning så har jag börjat fundera på hur portarna ska konstrueras.
Material är införskaffat så förhoppningsvis börjar jag bygga dessa snart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Material är införskaffat så förhoppningsvis börjar jag bygga dessa snart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade en grov uppskattning/dröm om att lägga runt 200.000:- men tror inte jag klara mig på det så säg en hundring till.PeterFalun skrev:
Kommer bli bra detta för kostnaden har jag sparat in på ca 120år då jag slipper betala för vinterförvaringen. 👌
Sen är det ju som i alla TV program stor risk att budgeten ändå överskrids... 🙄
Redigerat:
Efter mycket funderade och hört mig för så kändes det som att jag på detta sätt kommer få en så stabil konstruktion som möjligt men som samtidigt tar så liten plats som möjligt.Lostmoose skrev:
Då varje centimeter är viktig för att göra detta bygge möjligt så har det gällt att hålla nere tjockleken på väggarna till ett minimum och samtidigt maximera öppningen.
Då har jag anpassat ändarna på takstolarna så nu är de klara för att resas, stommen måste bara upp först.
Hade lite svårt att göra ritningar på hur takstolarna skulle se ut så det var enklast att anpassa dem på plats.
Började med att göra en mall för att rita på var jag skulle kapa:
Efter det kapade jag med Cirkelsågen:
Nu är de redo för montage:
Efter detta har jag tillverkat stagen som förhoppningsvis ska stabilisera öppningssidan i sidled:
De ska fällas in i stolparna men innan dess så ska de lämnas in för att galvas:
Hade lite svårt att göra ritningar på hur takstolarna skulle se ut så det var enklast att anpassa dem på plats.
Började med att göra en mall för att rita på var jag skulle kapa:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter det kapade jag med Cirkelsågen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är de redo för montage:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter detta har jag tillverkat stagen som förhoppningsvis ska stabilisera öppningssidan i sidled:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De ska fällas in i stolparna men innan dess så ska de lämnas in för att galvas:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I veckan har jag börjat resa stommen och här är första stolpen uppe.
Sen gick det snabbt med resterande stolpar.
Efter det gjordes en lite jigg för att förborra reglarna.
Reglarna har jag börjat skruva upp och ska fortsätta arbetet i helgen hoppas jag.
I veckan kom även en leverans av virke, takplåt m.m.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen gick det snabbt med resterande stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter det gjordes en lite jigg för att förborra reglarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reglarna har jag börjat skruva upp och ska fortsätta arbetet i helgen hoppas jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I veckan kom även en leverans av virke, takplåt m.m.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så då är alla reglar som panelen ska spikas i på plats. Samma gäller bärlina och hammarband.
På sidan mot huset blir det två fönster för att bryta av lite.
Alla gängade stänger, vantskruvar m.m. är på plats och verkar staga upp stommen riktigt bra.
Får dock vänta med att spänna upp riktigt tills taket m.m. är på plats.
Till slut så har jag även förberett för att montera takstolarna.
Det får dock bli en annan dag..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På sidan mot huset blir det två fönster för att bryta av lite.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla gängade stänger, vantskruvar m.m. är på plats och verkar staga upp stommen riktigt bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Får dock vänta med att spänna upp riktigt tills taket m.m. är på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till slut så har jag även förberett för att montera takstolarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det får dock bli en annan dag..
