Byggahus.se
Hej

Ett tag sen jag postade nått...
Så jag tänkte dela med mig hur man idag Juli 2022 bygger sin egen kall vindavfukting / krypgrundsavfuktning där man har öppen takfot / öppna ventiler till krypgrunden

Det man behöver är:
1 hemma automationssystem
2 temp & fuktsensorer (som ovan hemma automationssystem kan prata med VIKTIGT!! ;) )
1 fläkt som klarar fuktig miljö, typ är ip 44 klassad
1 "plugin" relä ( dvs strömkontakt som kan styras av ovan hemma automationssystem )
Lite automatisering i systemet för att det ska räkna ut absolut fuktighet (dvs g vatten / m^3 )

Jag köpte
1st Hubitat Elevation C7 hemma automationssystem då det klarar både zwave och zigbee (y)
2st NEO Coolcam, Z-Wave Räckviddsförlängare med sensor för temperatur & luftfuktighet (notera denna kräver en strömkontakt)
1st NEO Coolcam, Plug In Relä
1st IP44 klassad fläkt från amazon.se
total kostnad: 2500:-

1 temp/fukt sensor satte jag ute i skuggan på norrsidan huset.
1 temp/fukt sensor uppe i mitten av kallvinden
1 "plugin" reläet uppe på vinden för att koppla in fläkten i

Sen skrev jag en app/script i HE hubben som
1) räknar ut absolut fuktighet för utesensorn
2) räknar ut absolut fuktighet för kallvindssensorn
3) Jämför dessa värden och om absoluta fuktigheten är högre på kallvinden så slår smart-hubben på strömmen till fläkten och den fuktiga luften forceras ut och det tas in torrare luft via den öppna takfoten

Sen har jag också satt in lite extra spirorör för att suga ut luften från två punkter på vinden mha den fläkten, men det är lite "överkurs"

Ja sen satte jag upp en massa loggning och skit för att det är är roligt

Vill nån köra motsvarande system med Hubitat och vill ha min app/script så skicka PM
Njoy!

• Gilla
jakobahlin och 2 till
  • Laddar…
H
Det låter som en enkel och bra lösning.
Jag tar gärna din kod för att inspirera mig till något liknande.

H HerrR skrev:
Det låter som en enkel och bra lösning.
Jag tar gärna din kod för att inspirera mig till något liknande.
Jepp, hyffsad enkel lösning.
Detta göra att jag utan problem kan tilläggsisolera kallvinden senare i höst utan att vara orolig för fuktproblem då :)

Javisst. Skicka ett PM :)

Snyggt! Bra jobbat! Jag blev intresserad av ditt skript. Pm:ar dig om det går bra.

Intressant!
Ett par funderingar:
Har du helt öppen takfot? Tänker att det det kanske blir för mycket ventilation då, så att onödigt mycket fuktig uteluft kommer in om det är fuktigare ute än inne.

Hur har du tänkt gällande att fläkten ventilerar ut luft jämfört med att ventilera in? Trygghetsvakten Vind ventilerar in luft, men att ventilera ut som du gör känns väl egentligen mer naturligt.

S sporty_spice skrev:
Intressant!
Ett par funderingar:
Har du helt öppen takfot? Tänker att det det kanske blir för mycket ventilation då, så att onödigt mycket fuktig uteluft kommer in om det är fuktigare ute än inne.

Hur har du tänkt gällande att fläkten ventilerar ut luft jämfört med att ventilera in? Trygghetsvakten Vind ventilerar in luft, men att ventilera ut som du gör känns väl egentligen mer naturligt.
Huset är byggt 62 med helt öppen takfot runt hela huset och två små gavelventiler.
Sågspåns isolering på kallvinden.

iom att trä o sågspånet kan både ta upp och avge fukt så måste man ventilera ut den fuktiga luften då det blir varmt o trä o sågspån avger fukten.

Är fläkten inte på byts det inte mycket luft där. Finns som inget som gör cirkulation då.
Klart att blåser det mycket o är fuktigt kan det blåsa in fuktigt luft, men det gör inget nu då fläktfuktvakten är på plats.

Jag vill suga ut luften och inte trycka ut den, då det är lättare att fuktigt luft hamnar fel om man skapar ett övertryck har jag fått för mig.

• Gilla
tunellm och 1 till
  • Laddar…
Intressant! Jag har planer på att bygga en likande lösning i min krypgrund, men hade tänkt komplettera med fläktar med kallrasskydd för insug också, och ev. fallback till sorptionsavfuktare om det går för lång tid med ogynnsamma väderförhållanden. Smygkikar gärna på koden, jag skickar PM

• Gilla
lillaklenby
  • Laddar…
Lite mer avancerat och förmodligen mer energikrävande än en ACETEC sorbtionsavfuktare då det gäller krypgrunden.
Har du räknat på energiförbrukningen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.