9 324 läst ·
41 svar
9k läst
41 svar
Bygge av brandcell till solcellsbatterier.
Fantastiskt bygge du gjort. Håller just på att gipsa in en hästspilta för ett par senenergy-batterier. Inte en rät vinkel i lokalen som härstammar sen 1850.
Men..
Du skriver att du skall plussa på med ytterligare batterier. Vad säger försäkringsbolaget? Här nere i Småland gäller max 20kWh i ekonomibyggnad. Sedan gäller fristående byggnad, minst 7 m bort.
Men..
Du skriver att du skall plussa på med ytterligare batterier. Vad säger försäkringsbolaget? Här nere i Småland gäller max 20kWh i ekonomibyggnad. Sedan gäller fristående byggnad, minst 7 m bort.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Sigenergy har en Aerosol modul i var batteri enhet som aktiveras av värme. Den släcker eld med att tränga bort syret, men den kan inte kyla bort ev energi om det blir termisk rusning.D Dortmunder DAB skrev:
I princip alla batterilager som har inbyggda "brandsläckare" i moderna batterilager för villor använder värmeaktiverad aerosol. Det finns någon enstaka som har system som i princip "chockar" ihjäl elden med en tryck stöt.
Brandskyddet förhindrar väl termisk rusning genom fysisk avgränsning av de enskilda cellerna. Om jag har fattat det rätt. Så det kan inte uppstå någon härdsmälta och därför finns heller inget som behöver kylasR Robert-san01 skrev:Sigenergy har en Aerosol modul i var batteri enhet som aktiveras av värme. Den släcker eld med att tränga bort syret, men den kan inte kyla bort ev energi om det blir termisk rusning.
I princip alla batterilager som har inbyggda "brandsläckare" i moderna batterilager för villor använder värmeaktiverad aerosol. Det finns någon enstaka som har system som i princip "chockar" ihjäl elden med en tryck stöt.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Nej, det är en gas som tränger undan syret som är "brandsläckaren".S Sir Duke skrev:
Har det uppstått mekanisk skada i cellen så kan det bli kortslutning och termisk rusning, dock utan öppen låga.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Har du djur i ladugården med?
För jag har sett på batteri med jag får inte lov att ha batteriet i samma byggnad som djuren finns tyvärr.
Tänkte om du klara få det godkänt med brandcell och djur i närhet.
För jag har sett på batteri med jag får inte lov att ha batteriet i samma byggnad som djuren finns tyvärr.
Tänkte om du klara få det godkänt med brandcell och djur i närhet.
Danne_72 skrev:
Vi bor på landet och ville införskaffa batterier med ö-drift till våra solceller som vi redan hade. Det startade ett litet byggprojekt för att skapa en brandcell för att förvara batterierna i innan vi tog in offerter. Valet av plats blev en gammal hästbox som senast användes som hönshus i vår ladugård. Valet av placering berodde på att det var nära solceller och inkommande el.
[bild]
Efter att ha städat ur hästboxen började rivningen i slutet av oktober. Det är alltid trevligare att renovera och bygga under den varma delen av året, men då jag hade andra planerade projekt hemma fick det bli under vintermånadernas lediga helger som jag skulle bli klar med rummet inför sommaren.
[bild]
För att göra det bästa möjliga för brandsäkerheten byggde jag en ny vägg där hästboxdörren stod (där jag har ryggen emot när jag tog fotot) och öppnade upp en dörr där fönstret satt. Vid en brand skulle det bli lättare för brandkåren att komma åt rummet snabbt.
[bild]
Det var kanske det jobbigaste på hela projektet – att få bort timmerstockar som hade fungerat som väggar bakom panelen.
[bild]
Jag hade tur och hittade en begagnad brandklassad plåtdörr till projektet på Blocket.
[bild]
När plåtdörren var på plats och reglarna var uppe runt den, började jobbet med att isolera och sätta upp gipsskivor.
[bild]
När det byggdes såg jag till att inga ledningar eller annat gick igenom väggarna för att eld och värme inte ska kunna sprida sig genom dem. Allt kommer upp genom betongplattan till höger om dörren – el och internetkablar.
[bild]
Det är dubbla gipslager överallt och alla skarvar ligger omlott.
[bild]
Alla skarvar på alla lager av gips och ihåligheter tätade jag med speciell brandfog (liknade silikon till badrum) för att minimera risken för eld och värme att tränga sig igenom springor.
[bild]
När rummet var målat och klart kom det en överraskning som jag inte hade kollat upp: Golvet lutade cirka 10 cm från en sida till den andra. Eftersom jag ville ha golvet i våg la jag EPS-betong över primat golv och vägde av det med laser för att ge en grund inför flytspackling med elgolvvärme. EPS-betong är som cement blandat med frigolitkulor och har isolerande egenskaper.
[bild]
EPS-betongen ersatte frigolitskivor som jag hade tänkt att ha under flytspacklet.
[bild]
Jag primade och monterade fast elslingorna innan flyspackling. Det finns säkert synpunkter på att man kunde ha ett litet element istället eller att batterierna alstrar tillräckligt med värme. Av erfarenhet vet jag att om man snålar eller väljer att avstå från något för att spara tid kan man ångra sig i efterhand, när man inte kan göra något åt det. I det här fallet var extrakostnaden och arbetstiden värd det, för att slippa element som tar plats och få värme underifrån för att undvika att batteriet kan frysa underifrån. Nu vet jag att mina batterier alstrar värme och än så länge har jag inte behövt använda golvvärmen. Möjligt att det kan behövas om det är extremt kallt under en längre period, men än så länge har det inte varit det. Cementgolvet som jag la över golvvärmen var extremt dyrt, cirka 5 000 kr, och är ett golv man har på industrier där fordon som truckar kör.
[bild]
När allt var klart installerade elektrikern elen och jag installerade internet med router. Jag har kameraövervakning, temperaturövervakning och brandlarm. Om någon person kommer in, temperaturen överskrider en viss nivå eller det sker rökutveckling larmar det i min telefon. Rummet ska klara cirka 30 minuter och det ska förhoppningsvis räcka tills brandkåren är på plats och åtgärdar problemet. Nu kommer säkert frågan: Vad valde du för batterier och vad kostade det?! Jag har googlat i över ett år på olika batterisystem och tror mig ha valt det bästa för vårt ändamål. Sigenergy blev det, för att de kunde tillgodose alla våra behov som ö-drift, ladda batterier med elverk, och styrs av AI när det ska ladda eller ge huset el utifrån våra önskemål. Vi gav 116 000 kr för 18 kWh batterier och ö-drift efter fullt grönt bidrag på två personer. Nästa år bygger vi på ytterligare med batterier för nytt grönt bidrag. 18 kWh känns litet om man har hus på landet vintertid och vill klara längre strömavbrott och ta höga elpristoppar.
[bild]
Så här såg kostnaderna ut för mig för att få brandcellen klar. Jag gjorde allt själv utom elskåpet med säkringarna.
Det finns inga djur längre sen många år tillbaka, så den biten behöver jag inte tänka på.H Hallerudsbo skrev:
Jag har inte frågat försäkringsbolaget och har utgått från att maxgräns på 20kWh gäller placering för batterier i bostaden där man sover, som det inte är i det här fallet.W winganjan skrev:Fantastiskt bygge du gjort. Håller just på att gipsa in en hästspilta för ett par senenergy-batterier. Inte en rät vinkel i lokalen som härstammar sen 1850.
Men..
Snyggt bygge! Jag har fattat det som att man måste ha en gateway och slå ner ett jordspett för att kunna använda strömmen i batterierna vid strömavbrott.Danne_72 skrev:
Jag använder Sigenergys inverter som sitter högst upp på batteristapeln. Jag kan klara mig ca 6timmer en kall vinterdag i nuvarande form och är det strömavbrott går det att ladda upp batterierna med elverk. Mars till sep skulle jag kunna klara mig dygnet runt med bara solen som energikälla. Jag är vet inte hur batterierna klarar längre kyla, jag kommer inte att ha dem problemen där dem står nu.
Danne_72 skrev:
Gatway sitter utanför byggnaden 45m bort där inkommande elstolpe sitter. Inom en snar framtid kommer nätbolaget att gräva ner luftledningen till kraftigare markledning till mig och då kommer inkommande el att vara i detta rum tillsammans med gatwayt. Det känns lite bittert att nätbolaget gör denna åtgärd nu och inte ett år tidigare, efter att jag har gjort stora grävjobb på min gård för att lösa gatways långa avstånd från batteriet. Tack och lov har jag lagt ner extra tomrör att dra kabel från gatway till platsen där jordspetten finns.
Brandcellen är i en del av ladugården som alltid är sval på sommaren och inte exponeras av solen. Betongplattan rummet står på kyler på sommaren och värmer på vintern till en viss gräns. Har inte haft batterit så lång tid för att veta hur det är under alla årstider. Än så länge alstrar batterierna värme när de används och laddas och värmer rummet utan att behöva använda golvvärmen.
TS svarade på det i #14J jan.hempel_telia.com skrev:
Gateway måste sitta vid inkommande el och där utgår också jordspettet och inkoppling av elverk om man vill ladda batteriet med det.J jan.hempel_telia.com skrev:
Går inte försäkringsbolagen på Boverkets regler att max 20 kW. Tror inte de gör egen tolkning.Danne_72 skrev:
Själv har vi 2x 9kw men hade gärna satt 27 kW i källaren. Källaren har egen entré, ingen access via huset, betongväggar, tak och golv samt ytterdörr. Hål endast för ventilation samt klart avlopp och ventilationsrör till entréplanet ovanpå.
Men enligt uppgift skulle boverket komma med nya förtydliganden kring sommaren 2026. Men som sagt, hade gärna kört med 27 kW om möjligt.
Klicka här för att svara