Vilken djungel!
Jag behöver en laser (tror jag) till ett kommande altanbygge där pool ingår.
Behöver mäta så att plattan till poolen blir helt jämn. Behöver mäta så att den nya delen av altanen blir i exakt nivå med den befintliga altanen. Jag behöver mäta avstånd exakt (måttstock räcker inte så långt).
Ja, där har ni behovet. Vad ska jag ha? Behöver INTE ha lyxversionen utan budget utan att vara dum-snål. Hatar när man köper FÖR billigt.
Tipsa gärna om produkter som finns här:
https://shop.byggahus.se/collections/linjelasrar-korslasrar
https://www.bygghemma.se/verktyg-och-maskiner/matverktyg-och-markning/laserverktyg/
Behöver mäta så att plattan till poolen blir helt jämn. Behöver mäta så att den nya delen av altanen blir i exakt nivå med den befintliga altanen. Jag behöver mäta avstånd exakt (måttstock räcker inte så långt).
Ja, där har ni behovet. Vad ska jag ha? Behöver INTE ha lyxversionen utan budget utan att vara dum-snål. Hatar när man köper FÖR billigt.
https://shop.byggahus.se/collections/linjelasrar-korslasrar
https://www.bygghemma.se/verktyg-och-maskiner/matverktyg-och-markning/laserverktyg/
Du behöver en krysslaser med mottagare.
T.ex. en Bosch GLL 3-80
Mottagare är ett måste när man jobbar utomhus. Det är omöjligt att se linjen i dagsljus.
För att mäta avstånd behöver du en avståndsmätare typ Bosch GLM-50
Men för att mäta avstånd duger det med det mesta, kanske finns nån billigare variant från Jula.
T.ex. en Bosch GLL 3-80
Mottagare är ett måste när man jobbar utomhus. Det är omöjligt att se linjen i dagsljus.
För att mäta avstånd behöver du en avståndsmätare typ Bosch GLM-50
Men för att mäta avstånd duger det med det mesta, kanske finns nån billigare variant från Jula.
Produkter som diskuteras: "avståndsmätare"
Avståndsmätare
Avståndsmätare med laser är ett mycket exakt och effektivt verktyg för att mäta avstånd. De kan användas i flera olika situationer, från att uppskatta dimensioner av ett rum för renovering, till mer komplexa uppgifter inom byggbranschen,
Läs mer
Utifrån din bild skulle jag välja fiber laser, iaf för att sammanfoga plåt. 😉HerrByggamatör skrev:
Vilken djungel!
[länk]
[länk]
En Bosch GLL3-80 med mottagare är ett bra val.
Något du kommer att ha nytta av många gånger.
Skulle kollat Amazon för en sådan. 👍
Skit i mottagare.
Köp vilken bra krysslaser som helst och förlägg all mätning till kvällen /morgonen innan solen har gått upp.
Röd laser är känsligare och grön laser är mindre känslig.
Måste du mäta mitt på dagen så köp med mottagare.
Jag har båda, och jag står hellre på kvällen med grön laser och mäter än att mäta mitt på dagen med mottagare om jag kan välja.
Köp vilken bra krysslaser som helst och förlägg all mätning till kvällen /morgonen innan solen har gått upp.
Jag har båda, och jag står hellre på kvällen med grön laser och mäter än att mäta mitt på dagen med mottagare om jag kan välja.
Jag har just byggt (eller håller på) en pool med trädäck som måste matcha ett befintligt trädäck och har haft en rotationslaser för att mäta in rätt djup på schaktet, makadamen, formen och till slut ovankant på poolen. De första manövrerarna känner jag hade varit svåra att göra med bara en synlig laser men inte omöjligt. Om möjligt, se till att etablera en nollpunkt där du alltid ställer lasern under schaktning och fram till gjutning av plattan, päså vis blir det mycket enklare att hålla koll på vad som är rätt djup och man minskar risken för att det blir fel.A Alexn72 skrev:Skit i mottagare.
Langos.
Du sa en väldigt bra sak....
Nollplan...
Eller referenspunkt.
En laser går som bekant inte genom "saker "
Så när man mäter med laser så är man alltid över eller under det man mäter.
När man flyttar lasern så blir allt så mycket lättare om man använder samma nivå oavsett var man mäter.
Du sa en väldigt bra sak....
Nollplan...
Eller referenspunkt.
En laser går som bekant inte genom "saker "
Så när man mäter med laser så är man alltid över eller under det man mäter.
När man flyttar lasern så blir allt så mycket lättare om man använder samma nivå oavsett var man mäter.
Classe har en kryss laser som det finns en laser mottagare att köpa till. Då kan man använda den som avvägningslaser. Använde den när jag byggde mitt trädäck med nedsänkt spabad. Funkade jättebra. Laser och mottagaren typ 1500-2000 tillsammans.HerrByggamatör skrev:
Vilken djungel!
[länk]
[länk]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden