Utbruten från tipstråden. Här diskuterar vi (MathiasS?) Ford Transit som byggbil. //Mod

--------------------------------------------------------------------





När det är en transit måste man få göra det. Världens absolut bästa byggbil. Jag hade en 89a med bakgavellyft och kapell. Grym bil. Tror jag fick lasta 1300kg på den pga dubbeldäck bak. Tror den rullar i eskilstuna om den lever fortfarande.
 
Redigerat av moderator:
MathiasS skrev:
När det är en transit måste man få göra det. Världens absolut bästa byggbil. Jag hade en 89a med bakgavellyft och kapell. Grym bil. Tror jag fick lasta 1300kg på den pga dubbeldäck bak. Tror den rullar i eskilstuna om den lever fortfarande.
1300kg hade varit riktigt bra, tror att jag låg på gränsen när jag hämtade en pall med gipsskivor :)
 
Vill man maximera lastvikt ska man ha en utan gavellyft och med dubbeldäck, och liten hytt....jag tror att lyften vägde 3-400kg.
 
MathiasS skrev:
Vill man maximera lastvikt ska man ha en utan gavellyft och med dubbeldäck, och liten hytt....jag tror att lyften vägde 3-400kg.
Möjligtvis kanske det kan stämma för någon transit av viss årgång, men generellt för lätta lastbilar (alla jag har sett) så minskar tillåten last med dubbelmontage.
 
Ok, jag har ingen annan uppfattning - min minnesbild är att det var så på transiten jag hade. (och med dubbeldäck menar jag två hjul per axel och sida, inte två axlar).
 
Fantastiskt att den bilen fortfarande lever här på forumet, det är ju snart 15 års jubileum:
https://www.byggahus.se/forum/ovrig...pickup-under-bygget.html?perpage=15#post49660
Ja, det inlägget gjordes ju för bara 14 år sedan men det finns säkert något äldre...

Jag minns att den florerade här även när jag blev medlem 2007, så pass att när jag ser en bild på fåret Shaun så tänker jag "Ford Transit". :p
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.