Självklart skall det levererade huset stämma med ritningarna.
Kräv ändring enl vad som är beskrivet i köpehandlingarna.

• Gilla
Östgöte89 och 1 till
  • Laddar…
S Sniken skrev:
Om felet har såpass stor påverkan att rummet inte kan användas på det sätt ni tänker er, så är det självklart att ni borde försöka åtgärda problemet. Hade varit intressant att se hur stor påverkan det egentligen är och vilken typ av vägg det är.
Om inte sängen får plats så är det "stor påverkan" har hänt mig fast det var i en hyreslägenhet där ett rum delades av. Utfördes av en hantverkslärling som hade egna ideer. Det blev till att ställa sängen på annat sätt fast skrivbordet fick stryka på foten ist...

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J Janne Nilsson skrev:
Självklart skall det levererade huset stämma med ritningarna.
Kräv ändring enl vad som är beskrivet i köpehandlingarna.
Kräva gentemot vem? Byggaren kan hen inge gå på eftersom att hen inte har avtal med denne.

Frågan är som sagt var exakt vad som är bilagt och specificerat i avtalet.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Nä, det klart att de måste ställa kravet mot säljaren.

Självklart skall de utgå ifrån köpehandlingen/kontraktet.

• Gilla
Östgöte89
  • Laddar…
T topmount skrev:
Intressant och veta om det är en ritning som ligger i kontraktet eller om de är en planskiss (sån som mäklare brukar ha i sina prospekt).
Då skulle jag snarare säga att det är en planskiss. Sak samma i min värld, då det i kontraktet hänvisas till att huset ska vara enligt bilagorna.

mathiash77 skrev:
Leta efter klausuler kring justeringar, Information till köpare eller kring vad ritningarna kallas.

Som privatperson har du större skydd än vad ett företag har så vid fel och brister ligger det ofta till din fördel inte nackdel.

det viktigaste är att få veta värdet på ritningarna, dvs är måtten i ritningarna endast en skiss eller en komplett konstruktionsritning...
Finns inga sådana klausuler överhuvudtaget. Ett rakt köpeavtal egentligen där objektet = tomten + att huset på fastigheten ska uppföras enligt de signerade bilagorna.

• Gilla
skogaren och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där är ju lite av en juridisk gråzon.

När man köper en fastighet, så köper man normalt det som finns just när kontraktet skrivs, man köper i de tskick som gäller då. I så fall är det en ren affär.

Nu har du köpt något som inte var färdigt (ens påbörjat?) när du skrev köpekontraktet. Men du har i avtalet en utfästelse från säljaren att bygga färdigt i enlighet med ritningar och annat underlag. Jag är inte jurist, men jag tror att man får utgå ifrån att det kan bli vissa avvikelser i utförandet, underlaget kan ex. vara tvetydigt. Du kan ha en ritning med en viss placering av en vägg, men så gör man en hållfastberäkning, och upptäcker att den behöver flyttas. I så fall får du antingen rätt placering enl. ritningen, men huset rasar, vilket troligen vore ett avtalsbrott från säljaren, eller väggen satt så att huset har avtalad hållfasthet.

Men det är bara ett exempel på vad som kan bli fel. De avvikelser du ser, kan mycket väl vara något som du inte behöver acceptera.
Från början stod det att fastigheten skulle överlåtas i skicket den var i på köpekontraktsdagen, och att säljaren gett uppgifter om fastigheten i bilaga. Detta ändrade vi då huset på tomten inte var helt klart på kontraktsdagen. "Fastigheten överlåts efter godkänd slutbesiktning, med tillhörande startbesked. Säljaren har gett uppgifter om fastigheten i bilaga".

Tror det har att göra med hållfastheten då väggen är flyttad så den står rakt ovan den på nedre plan. Oavsett tycker jag det är illa att vi inte blivit informerade överhuvudtaget.

K kindvall skrev:
Har ni fått någon förklaring varför ritningarna har ändrats? Till exempel på grund av material eller hållfasthet, eller kanske för att kunna uppfylla någon bygg/bonorm.
Har listat ut att det troligen har med hållfasthet att göra, men nej ingen kommunikation alls om detta från motparten.

Hemmakatten
Det är lite skillnad på vad du skrivit i två olika inlägg.

"att huset på fastigheten ska uppföras enligt de signerade bilagorna". Och "Säljaren har gett uppgifter om fastigheten i bilaga".

Den första meningen anser jag vara starkare juridiskt. Så, exakt hur är det formulerat i köpekontraktet?

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det är lite skillnad på vad du skrivit i två olika inlägg.

"att huset på fastigheten ska uppföras enligt de signerade bilagorna". Och "Säljaren har gett uppgifter om fastigheten i bilaga".

Den första meningen anser jag vara starkare juridiskt. Så, exakt hur är det formulerat i köpekontraktet?
Sorry för otydligheten. Jag som inte riktigt hade koll på begreppen i det trådstartande inlägget. Det som bilagts kontraktet är inga A-ritningar, dessa fick vi först se när vi flyttat in (i ett medskick tillsammans med garantier, intyg och annat). Det som bilagts är en översikt där val av hustyp och utförande (färg på väggar, olika val osv) är specificerade. Varje rum är specat med storlek + möbleringsförslag i en planskiss alá mäklarprospekt och i rummet som blivit mindre får inte sängen plats på det sätt vi trott. Nu kan den inte på något sätt stå dikt an mot vägg, utan måste stå med hänsyn till elementen.

Ditt första citat är ju min tolkning, citat 2 är taget ordagrant från paragrafen om fastighetens skick.

En planskiss är ju inte alltid helt skalenlig. Det låter ju dessutom som om det gjorts ändringar när A-ritning gjorts, kanske map hållfasthet som du misstänker.
Du borde ju definitivt ha meddelats om avvikelsen, men har svårt att se att det går att få ut något av det. Jag är lite förvånad att avtalet inte har någon paragraf om hur avvikelser ska hanteras.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K kindvall skrev:
En planskiss är ju inte alltid helt skalenlig. Det låter ju dessutom som om det gjorts ändringar när A-ritning gjorts, kanske map hållfasthet som du misstänker.
Du borde ju definitivt ha meddelats om avvikelsen, men har svårt att se att det går att få ut något av det. Jag är lite förvånad att avtalet inte har någon paragraf om hur avvikelser ska hanteras.
Planskissen är dock utmärkt med rumsstorlek i kvm. Yes, ritningen är ändrad. Ska höra med säljaren och försöka få till något.

Jag är inte alls händig av mig. Hur lätt är det att ta bort en befintlig dörr och sätta dit en mindre? Tänker att detta kanske går att lösa för att få in sängen som vi vill.

S
Ö Östgöte89 skrev:
Planskissen är dock utmärkt med rumsstorlek i kvm. Yes, ritningen är ändrad. Ska höra med säljaren och försöka få till något.

Jag är inte alls händig av mig. Hur lätt är det att ta bort en befintlig dörr och sätta dit en mindre? Tänker att detta kanske går att lösa för att få in sängen som vi vill.
Om det är allt som behövs för att få rummet att lira som ni önskar, så borde det vara något de kan bjussa på. Prata med säljare, och ta först reda på varför det har blivit så, om det inte har med hållfasthet att göra så försök få dom att flytta den så som den ska stå. Om det är vitalt att den står där den gör så försöker ni komme fram till en gemensam lösning, mät upp och var klar med en alternativ lösning direkt, så blir det lättare för säljare att ta ställning till ditt förslag direkt. Förhoppningsvis önskar hen nöjda kunder. Byta en dörr till en mindre är inte en orimlig eller kostsam lösning.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Om en annan dörr skulle kunna vara en lösning, så är det ett relativt litet ingrepp. Skulle säga att själva arbetet med att ta bort en dörrkarm, sätta upp en ny regel (för det minstakde dörrhålet), och montera en ny dörrkarm, gör en snickare på typ en förmiddag. Sedan skall det ju sättas en bit gipsskiva som täcker, och så en del jobb för en målare för att snygga till det.

Man kan ju också överväga skjutdörr?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.