83 947 läst ·
271 svar
84k läst
271 svar
Byggare hotar att skicka faktura till Kronofogden
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Make eller sambo är långt ifrån alltid delägare, finns massor med hushåll där bara den ene äger bostaden.S sebastiannielsen skrev:Så som jag förstår det som så funkar det bara om den som fakturan är utställd till är delägare i fastigheten, dvs både den som ROT-avdraget flyttas från och den ROT-avdraget flyttas till, har rätt till ROT-avdraget som på när som summan enbart. Dvs man kan bara omfördela om summan gör att man inte har rätt till ROT-avdraget.
På vad sätt skulle entreprenören få skylla sig själv? Man kan väl göra arbeten åt folk som inte har rätt till ROT-avdrag. Skillnaden är bara att det naturligtvis blir dyrare för kunden. Vissa kunder vet inte om de har rätt till ROT. Då brukar man ansöka om ROT precis som vanligt. Blir det avslag, så får kunden betala in återstoden senare. Precis som i TS fall.H Hus-i-Sörmland skrev:
Inte heller släktingen som äger bostaden har rätt till ROT!S sebastiannielsen skrev:
Bor någon annan på adressen (TS), till exempel om du (släktingen/ägaren) hyr ut hela eller delar av bostaden, kan du inte få skattereduktion för den del av bostaden som hen nyttjar.
https://www.skatteverket.se/privat/...otavdraget.4.5947400c11f47f7f9dd80004014.html
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Skylla sig själv är väl i så fall att man ignorerat beställarens önskan att inte få rotavdrag.
Jag tror/tycker att TS här bör betala. Hantverkaren har rätt att få betalt för sitt arbete.
Enda sättet där det skulle kunnat bli ROT avdrag här, är om fakturan hade ställts till ägaren från början. Detta har såvitt jag sett i texten inte varit ett alternativ. Att försöka ändra nu två år senare går inte.
Jag tror/tycker att TS här bör betala. Hantverkaren har rätt att få betalt för sitt arbete.
Enda sättet där det skulle kunnat bli ROT avdrag här, är om fakturan hade ställts till ägaren från början. Detta har såvitt jag sett i texten inte varit ett alternativ. Att försöka ändra nu två år senare går inte.
personnummer är offentliga, har man adressen så får man fram personnummer på några klick.Okarlsson skrev:
Fast det är ju företaget som felat iom. de ställt ut en ROT-faktura till en person som inte kan få ROT.Osc9 skrev:
Följande har hänt:
För två år sedan skulle vi renovera en lägenhet där jag bodde för tillfället (ägdes av släkting) . Jag stod för anlitandet av byggare men eftersom jag inte ägde bostaden så klargjorde jag för byggaren att ROT-avdraget inte kunde tas på mig.
Minns inte exakt vad som sas mellan oss efter detta men tror vi diskuterade huruvida ROT-avdraget kunde tas på släktingen som äger bostaden…En diskussion som nog rann ut i sanden.
Året efter får jag ett krav från Skatteverket där dem vill att jag betalar tillbaka avdragen ROT då jag hade för låg taxerad inkomst det året. Detta förvånar mig då jag bett byggaren att inte skriva ROTen på mig.
Skriver ett brev till Skatteverket där jag förklarar situationen. De ändrar därefter beslutet så att Byggföretaget ska återbetala ROT-avdraget.
Byggaren/Byggföretaget tycker däremot bestämt att detta är mitt fel och har nu meddelat att dem tänker driva detta hos Kronofogden som en obetald faktura (De har skickat en faktura på beloppet för ett par månader sedan).
Är detta något jag bör vara orolig för? Som jag ser det har Skatteverket redan avgjort denna fråga till min fördel…Denna kostnad ska ligga på dem?[/
Y YuGi skrev:
Har själv haft ett liknande fall, där hantverkaren väntade så länge med att ange till Skatteverket att ROT skulle ingå, att Skatteverket vägrade ROT (tror att ROT måste deklareras av företaget, senast i mars året efter arbetet).
Företaget försökte få mig att betala ROTen, men inte en chans, inte mitt fel att han inte sköter sitt företags ekonomi.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
men här hade företaget skicka in för rot och inte väntat men det är Skatteverket som avslagit för rot avdraget.P Peter787 skrev:Fast det är ju företaget som felat iom. de ställt ut en ROT-faktura till en person som inte kan få ROT.
Har själv haft ett liknande fall, där hantverkaren väntade så länge med att ange till Skatteverket att ROT skulle ingå, att Skatteverket vägrade ROT (tror att ROT måste deklareras av företaget, senast i mars året efter arbetet).
Företaget försökte få mig att betala ROTen, men inte en chans, inte mitt fel att han inte sköter sitt företags ekonomi.
Hur kan det då vara företagets fel?
Men de hade vart sega att fakturera kunden för överskjutande rot belopp som inte gick att få.
Finns flera gånger som företag får avslag typ att personen kommit upp i Max belopp och inte får rot, är det företagets fel med då menar du?
De har i det här fallet fakturerat fel person, de skulle fakturerat ägaren eftersom det ingår ROT.H Hallerudsbo skrev:men här hade företaget skicka in för rot och inte väntat men det är Skatteverket som avslagit för rot avdraget.
Hur kan det då vara företagets fel?
Men de hade vart sega att fakturera kunden för överskjutande rot belopp som inte gick att få.
Finns flera gånger som företag får avslag typ att personen kommit upp i Max belopp och inte får rot, är det företagets fel med då menar du?
Tänk att en entreprenör gör jobb på någons hus, och tar in en underentreprenör.
Inte kan väl då underentreprenören ställa ut en ROT-faktura till "huvud"-entreprenören (beställaren) ?
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
tänk om jag beställer ett jobb på kungens slott ska fakturan skickas till mig som beställer eller till kungen som är ovetandes?P Peter787 skrev:
företag vill gärna fakturera den som beställer för att slippa krångel när fel folk får fakturan och de skriker att de inte beställt något jobb.
fråga tidigare om beställarens släkting hade vart med och godkänt att han skulle faktureras så företagaren hört det annars förstår jag att de fakturerade ts.
för företag kan inte bara fakturera en annan person för att beställaren säger det.
Normalt bör en företagare skicka en orderbekräftelse där ROT villkor och annat klargörs, och den ska väl lämpligen skickas till den som ska ha ROT-avdraget.H Hallerudsbo skrev:tänk om jag beställer ett jobb på kungens slott ska fakturan skickas till mig som beställer eller till kungen som är ovetandes?
företag vill gärna fakturera den som beställer för att slippa krångel när fel folk får fakturan och de skriker att de inte beställt något jobb.
fråga tidigare om beställarens släkting hade vart med och godkänt att han skulle faktureras så företagaren hört det annars förstår jag att de fakturerade ts.
för företag kan inte bara fakturera en annan person för att beställaren säger det.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
aldrig vart med att underentreprenörer fakturerar direkt till kunden.H Hallerudsbo skrev:tänk om jag beställer ett jobb på kungens slott ska fakturan skickas till mig som beställer eller till kungen som är ovetandes?
Du har avtal med ett företag tar det företaget in andra företag så fakturerar dom företaget.
Blir det krångel med jobbet vänder du dig till företaget du tagit in.
Du krånglar inte med ue då det är ditt företags bekymmer.
Företaget du har avtal med för rot avdraget och löser det.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
nej de har inte fakturerat fel person.P Peter787 skrev:
De har fakturerat beställaren.
På något sätt så bör de haft mer info med då de tydligen haft mer info om beställaren för att få ansöka om rot som inte gick igenom
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
P Peter787 skrev:
Har aldrig fått orderbekräftels på jobb.
dock har jag fått offert före ett jobb där jag accepterar.
Sen när jobbet är klart så får jag faktura.
Där står det namn på den som ska betala och vem rot dras.
kort efter har jag fått meddelande från Skatteverket att x företag har sökt rot på mig.
Där är 2 gånger ts skulle kunna ha vaknat till
Fast det är ju en helt annan situation. I ditt fall har företaget tabbat sig genom att vara långsamma med sin administration.P Peter787 skrev:Fast det är ju företaget som felat iom. de ställt ut en ROT-faktura till en person som inte kan få ROT.
I TS fall förefaller företaget ha gjort rätt. De har fakturerat den som har beställt jobbet. Denne har inte rätt till ROT och det har därmed blivit avslaget, företaget kräver då beställaren på ROT-delen och TS får betala.
För att undvika det hela borde TS ha involverat ägaren till lägenheten så att denne kunde stå som beställare/acceptera offert och därmed också som fakturamottagare.