Keiller Keiller skrev:
TS har nog tappat intresset för sin tråd vid det här laget och antingen betalat byggaren eller vidarebefordrat fakturan till släktingen för betalning, efter att ha insett att varken han eller släktingen hade rätt till ROT-avdrag.
Vidarebefordrat till släktingen ja eftersom det verkar tveksamt om jag juridiskt (med framgång) hade kunnat dra det vidare…Att döma av svaren här.

Släktingen hade antagligen rätt till ROT dock. Han ägde lägenheten och har använt den som bostad.

Mikael_L
Det som var dumt var ju att du inte brydde dig om att det stod fel person/personnummer på fakturan redan när du fick den, och redde ut det då, fick en rättad faktura.

Du skrev i första inlägget att du uppfattade det som att skatteverket hade avgjort frågan till din fördel. Det var en märklig åsikt, då de hade avgjort att arbetet ej var ROT-berättigat. Det är därför du nu måste betala in det beloppet som du felaktigt fick i avdrag.

Osc9 Osc9 skrev:
...Han ägde lägenheten och har använt den som bostad.
Då du skrev att du bodde i lägenheten när renoveringen utfördes så har släktingen inte rätt till ROT-avdrag.

Skatteverket:
"Bor någon annan på adressen, till exempel om du hyr ut hela eller delar av bostaden, kan du inte få skattereduktion för den del av bostaden som hen nyttjar."

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Osc9 Osc9 skrev:
Vidarebefordrat till släktingen ja eftersom det verkar tveksamt om jag juridiskt (med framgång) hade kunnat dra det vidare…Att döma av svaren här.

Släktingen hade antagligen rätt till ROT dock. Han ägde lägenheten och har använt den som bostad.
Sannolikt hade inte ens din släkting rätt till ROT, då lägenheten var uthyrd.
Men det spelar ju ändå ingen roll då det är du som beställt jobbet, samt tagit emot och betalat fakturan.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
T torn skrev:
Jo, du måste vara en ägare för att kunna nyttja skattereduktionen! Så kallat dolt ägarskap ger inte rätt till skattereduktion.
Mvh Skattmasen
Du har rätt och jag har fel.

• Gilla
torn
  • Laddar…
T Tjompo skrev:
Märkligt.. av alla 100-tals rotansökningar man gjort som företagare så slår ansökningen bakut direkt om inte personnumret och fastighetsbeteckningen stämmer överrens med varandra.
Hur har företaget lyckats söka rot på dig om du inte äger fastigheten från första början?
Betala till Byggaren/Kronofogden och svälj bara. Prata med din släkting om att kunna sänka hyran motsvarande kostnad om denne godkänner. Jag misstänker att det är kört att få rätt i den här frågan!

Osc9 Osc9 skrev:
Följande har hänt:

För två år sedan skulle vi renovera en lägenhet där jag bodde för tillfället (ägdes av släkting) . Jag stod för anlitandet av byggare men eftersom jag inte ägde bostaden så klargjorde jag för byggaren att ROT-avdraget inte kunde tas på mig.

Minns inte exakt vad som sas mellan oss efter detta men tror vi diskuterade huruvida ROT-avdraget kunde tas på släktingen som äger bostaden…En diskussion som nog rann ut i sanden.

Året efter får jag ett krav från Skatteverket där dem vill att jag betalar tillbaka avdragen ROT då jag hade för låg taxerad inkomst det året. Detta förvånar mig då jag bett byggaren att inte skriva ROTen på mig.

Skriver ett brev till Skatteverket där jag förklarar situationen. De ändrar därefter beslutet så att Byggföretaget ska återbetala ROT-avdraget.

Byggaren/Byggföretaget tycker däremot bestämt att detta är mitt fel och har nu meddelat att dem tänker driva detta hos Kronofogden som en obetald faktura (De har skickat en faktura på beloppet för ett par månader sedan).

Är detta något jag bör vara orolig för? Som jag ser det har Skatteverket redan avgjort denna fråga till min fördel…Denna kostnad ska ligga på dem?
Osc9 Osc9 skrev:
Följande har hänt:

För två år sedan skulle vi renovera en lägenhet där jag bodde för tillfället (ägdes av släkting) . Jag stod för anlitandet av byggare men eftersom jag inte ägde bostaden så klargjorde jag för byggaren att ROT-avdraget inte kunde tas på mig.

Minns inte exakt vad som sas mellan oss efter detta men tror vi diskuterade huruvida ROT-avdraget kunde tas på släktingen som äger bostaden…En diskussion som nog rann ut i sanden.

Året efter får jag ett krav från Skatteverket där dem vill att jag betalar tillbaka avdragen ROT då jag hade för låg taxerad inkomst det året. Detta förvånar mig då jag bett byggaren att inte skriva ROTen på mig.

Skriver ett brev till Skatteverket där jag förklarar situationen. De ändrar därefter beslutet så att Byggföretaget ska återbetala ROT-avdraget.

Byggaren/Byggföretaget tycker däremot bestämt att detta är mitt fel och har nu meddelat att dem tänker driva detta hos Kronofogden som en obetald faktura (De har skickat en faktura på beloppet för ett par månader sedan).

Är detta något jag bör vara orolig för? Som jag ser det har Skatteverket redan avgjort denna fråga till min fördel…Denna kostnad ska ligga på dem?
Osc9 Osc9 skrev:
Följande har hänt:

Det jag inte förstår är hur allt tagit sån tid för en reaktion. Tar ju inte lång tid att söka ROT, blir något fel kan man rätta till det väldigt enkelt.

Något luktar ruttet här, det är ett omöjligt scenario som TS påstår har hänt. Hur är det möjligt att TS blev den som stod på fakturan OCH den som det söktes ROT på utan att han lämnat uppgifter OCH att detta inte uppdagades snabbt i och med att ROT-ansökan gjorts OCH massa annat i kedjan som bara i sammanhanget är omöjligt.

När något blivit fel med ROT så har man ju minst 10 månader att rätta till misstaget….många skriver massor här om ROT-regler osv men om man jobbar med att söka ROT som företag som luktar det rutten fisk här.

/en som gör ROT-ansökningar ofta

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
P
A adrii skrev:
det är ett omöjligt scenario som TS påstår har hänt.
Lite åt det hållet...

Osc9 Osc9 skrev:
Följande har hänt:

Du kan läsa dom från Svea Hovrätt här: https://byggteknikforlaget.se/vem-far-betala-nar-skatteverket-underkanner-rot-avdrag/

Lärdomar
Det finns starka skäl att på ett tydligt sätt ange i parternas avtal hur den situationen ska hanteras att skattereduktion enligt reglerna om ROT-avdrag inte beviljas. Om det inte framgår tydligt, och redan vid avtalets ingående, att entreprenören förbehåller sig rätten till full betalning så är utgångspunkten att entreprenören drar det kortaste strået. Entreprenören får i så fall inte betalt för utförda arbeten.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
A Ann-C K skrev:
Du kan läsa dom från Svea Hovrätt här: [länk]

Lärdomar
Det finns starka skäl att på ett tydligt sätt ange i parternas avtal hur den situationen ska hanteras att skattereduktion enligt reglerna om ROT-avdrag inte beviljas. Om det inte framgår tydligt, och redan vid avtalets ingående, att entreprenören förbehåller sig rätten till full betalning så är utgångspunkten att entreprenören drar det kortaste strået. Entreprenören får i så fall inte betalt för utförda arbeten.
Det är som du säger, tydligen så att det bör framgå vilkor på fakturan. Det har varit lagstiftsrens önskemål.
Det dumma är dock att man här hänvisar till en dom där entreprenören bara har fakturerat fel, eller gjort felaktig ansökan till skatteverket. Något som kunden naturligtvis INTE ska betala för.
Det blir ju ungefär som en gång jag blev nekad ROT, för att elektrikern hade skickat in ansökan för sent. Vilken solklart var elektrikerns problem.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nåja, nu gäller faktiskt muntliga överenskommelser fullt ut i detta fallet, ja faktiskt i de allra flesta avtal vi människor sluter mellan varandra, utom i vissa saker som omgärdas av formkrav, t.ex fastighetsköp.

Men det är ändock överspelat nu, då fakturan inte har protesterats mot, utan betalts, och sen har det gått två år, så kommer detta bedömas som att köparen var nöjd och har inget att hämta i att nu försöka påstå att det var fel.
Ja, muntliga avtal gäller (pacta sund servanta) utom vid köp av fast egendom.
Problemet är att den som påstår att ett muntligt avtal ingåtts har bevisbördan, så där sprack det om motparten nekar.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det framgår tydligt på fakturan vems personnummer som ska belastas för att få rut-avdrag. Här har du det största ansvaret att kontrollera att rätt personnummer står innan du lämnar över fakturan till din "släkting". Är du någon form av förmyndare eller god man eller varför kan inte din "släkting" ringa en hantverkare själv?

S Stakka Bo skrev:
Det framgår tydligt på fakturan vems personnummer som ska belastas för att få rut-avdrag. Här har du det största ansvaret att kontrollera att rätt personnummer står innan du lämnar över fakturan till din "släkting". Är du någon form av förmyndare eller god man eller varför kan inte din "släkting" ringa en hantverkare själv?
Den här saken är nog överstökad för TS del. Det var några veckor sen han skrev att han överlämnat fakturan till släktingen.

Antingen förstod TS inte reglerna för ROT eller så försökte han en "fuling".

S Stakka Bo skrev:
Det stog inget på fakturan om vem som belastades för ROT…Men visst, fakturan var utställd till mig.

Inte god man men det rör sig om en äldre person som inte var kapabel att göra det själv. Eftersom jag bodde i lägenheten så sköttes renoveringen av mig.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.