957 läst ·
8 svar
957 läst
8 svar
Byggår 1919
Vårt hus är byggt 1919,då med plåttak utan innertak.Efter vårt köp av huset 1997 tröttnade vi på att måla om taket då färgen började flaga efter ett par år bara så 2018 fick en plåtslagarfirma byta ut det gamla plåttaket mot ett nytt (Plannja) med innertak av plyfaskivor.
2021 då vi noterade lite påväxt av svartmögel på vår kallvind kontaktade vi en ventilationsfirma som satte in en värmeslinga utmed vindsgolvet samt minskade ventilationen i de befintliga takfotsnäten.Till saken hör att på det nya plåttaket blev det aldrig uppsatt något "ventilationsrör" som fanns på det gamla plåttaket.
Nu är man ju inte upp på vinden så ofta som man borde för att ha koll så nu senhösten 2024 noterade vi ytterligare påväxt av svartmögel.
Vi fick då rådet att öppna upp för ökad ventilation vid takfoten och stänga av värmeslingan medan en annan gav rådet att fortsatt ha mindre tillgång till luft utifrån via takfotsnäten men ev sätta in ventilation i taket och värmeslinga på.
Jag blir ju alldeles förtvivlad och vet ju inte vilket ben jag ska stå på ! Jag vill ju göra rätt och få tillväxten att avstanna.
Vilka åtgärder ger de bästa förutsättningarna för att få en luftfuktighet på kallvinden som inte befrämjar mögelpåväxt?
Undrar Monog
2021 då vi noterade lite påväxt av svartmögel på vår kallvind kontaktade vi en ventilationsfirma som satte in en värmeslinga utmed vindsgolvet samt minskade ventilationen i de befintliga takfotsnäten.Till saken hör att på det nya plåttaket blev det aldrig uppsatt något "ventilationsrör" som fanns på det gamla plåttaket.
Nu är man ju inte upp på vinden så ofta som man borde för att ha koll så nu senhösten 2024 noterade vi ytterligare påväxt av svartmögel.
Vi fick då rådet att öppna upp för ökad ventilation vid takfoten och stänga av värmeslingan medan en annan gav rådet att fortsatt ha mindre tillgång till luft utifrån via takfotsnäten men ev sätta in ventilation i taket och värmeslinga på.
Jag blir ju alldeles förtvivlad och vet ju inte vilket ben jag ska stå på ! Jag vill ju göra rätt och få tillväxten att avstanna.
Vilka åtgärder ger de bästa förutsättningarna för att få en luftfuktighet på kallvinden som inte befrämjar mögelpåväxt?
Undrar Monog
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Låter ju helt galet med en värmeslinga på kallvinden. Ökad ventilation låter vettigast. Har ni gjort några andra förändringar med husets ventilation eller uppvärmning?
Läcker det någonstans luft från bostaden upp på kallvinden? Under vintern är det hög luftfuktighet ute. Så att bara ventilera det torrt går inte. Läcker det sedan upp varm luft från bostaden så kan det bildas kondens på det kalla yttertaket. Om det är problemet kan det vara svårt att få resultat utan att täta mot bostaden. Värma vinden fungerar också vilket förmodligen är tanken med värmekabeln. Men det kan bli en dyr lösning om det läcker mycket fukt från bostaden.
Tack för svar.Det ligger någon slags gammal isolering på kallvindens golv som tidigare ägare gjort,sannolikt på 70-talet (gissning från min sida) vilket kanske inte idag håller måttet. Jordvärme sedan 2001 efter att det tidigare varit olja som uppvärmning.Detta har gjort att skorstensmur/stocken inte värms upp på samma sätt som tidigare ,det förstår jag..
Vad skulle vi tänkt på vid omläggning av plåttaket 2018 och som vi (plåtslagarfirman egentligen) missade att göra? Och vad kan vi åtgärda idag utan allt för stora kostnader? /Det förefaller finnas många motstridiga åsikter i denna fråga och det är inte lätt för en amatör som jag att välja rätt/bästa alternativ ,jag har försökt ta hjälp ,men det verkar dock inte ha fungerat så väl så här långt i varje fall ../Monog
Vad skulle vi tänkt på vid omläggning av plåttaket 2018 och som vi (plåtslagarfirman egentligen) missade att göra? Och vad kan vi åtgärda idag utan allt för stora kostnader? /Det förefaller finnas många motstridiga åsikter i denna fråga och det är inte lätt för en amatör som jag att välja rätt/bästa alternativ ,jag har försökt ta hjälp ,men det verkar dock inte ha fungerat så väl så här långt i varje fall ../Monog
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Takläggaren har säkert gjort sitt jobb korrekt, men plyfan gör det möjligt för påväxten.
Det du borde gjort var kanske att säkerställa att resten av huset var tillräckligt tätt underifrån för att inte få upp varm fuktig luft från bodelen som kan kondensera mot plyfan.
Tidigare kondenserade det mot plåten men där vill inte möglet växa.
Isoleringen stoppar inte fukten från att stiga, bodelen behöver plastas in från undersidan av vinden. Det vill säga ner med innertaket och upp med ångspärr/broms.
Det du borde gjort var kanske att säkerställa att resten av huset var tillräckligt tätt underifrån för att inte få upp varm fuktig luft från bodelen som kan kondensera mot plyfan.
Tidigare kondenserade det mot plåten men där vill inte möglet växa.
Isoleringen stoppar inte fukten från att stiga, bodelen behöver plastas in från undersidan av vinden. Det vill säga ner med innertaket och upp med ångspärr/broms.
Öka ventilationen av huset, dvs bostadsutrymmena i huset, för att minska mängden fukt som kan vandra upp till vinden.
Självdrag funkade bäst med varm murstock och vedpanna.
Självdrag funkade bäst med varm murstock och vedpanna.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Hur ser det ut med friskluftsventiler? Du behöver omsätta hela husets luft på 2 timmar. Risken är att luften står still och vandrar rakt upp i bjälklagen.
Det första du ska göra är att sätta upp en temperatur och luftfuktighetsmätare som får logga dessa värden kontinuerligt. Då får du dels ett nuvärde samt vad som händer om du ökar eller minskar ventilationen, temperaturen etc.
Börja med de billigaste åtgärderna först och utvärdera sedan mot din mätare.
Att mäta är att veta.
Börja med de billigaste åtgärderna först och utvärdera sedan mot din mätare.
Att mäta är att veta.
Som flera har skrivit: varm luft från bostaden stiger upp på vinden och träffar det kalla taket = kondens. Precis som när du andas på en kall ruta eller varm luft från duschen träffar en kall badrumsspegel.
Det lät väldigt konstigt att täta vinden vid takfoten tycker jag, den borde ha mer ventilation och hållas kall. Att värma den låter galet, varm luft håller mycket mer fukt än kall.
Se över isolering mellan bostad och vind, absolut, men att lägga in plast och andra täta material skulle jag aldrig drömma om. Då får du bara andra problem. Jämför med dig själv, hur känns det att gå runt i täta regnkläder av plast? Jo fuktigt och blött på insidan 😆
Tråkigt att ni fått så konstiga råd, hoppas det löser sig!
Det lät väldigt konstigt att täta vinden vid takfoten tycker jag, den borde ha mer ventilation och hållas kall. Att värma den låter galet, varm luft håller mycket mer fukt än kall.
Se över isolering mellan bostad och vind, absolut, men att lägga in plast och andra täta material skulle jag aldrig drömma om. Då får du bara andra problem. Jämför med dig själv, hur känns det att gå runt i täta regnkläder av plast? Jo fuktigt och blött på insidan 😆
Tråkigt att ni fått så konstiga råd, hoppas det löser sig!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
