454 läst ·
6 svar
454 läst
6 svar
Hur tacklar man byggare som skriker extraarbete hela tiden?
Har anlitat välrenommerad byggare för att byta/reparera ångspärr och ändra ventilationssystem i mindre trähus från 2012.
Vi har ett avtal, hantverkarformuläret -17 med tre bilagor, som beskriver vad som ska göras men nu under arbetets gång hittar byggare ständigt nya moment som han beskriver som extra arbete och vill debitera extra. Verkar vara en taktik.
Avtalet har tre bilagor: offert från byggare och ventilationsföretag samt lista med ansvarsfördelning.
I avtalet står att jobbet omfattar offererade arbete samt att byggaren ska koordinera installation av ventilationssystem.
Avtalet anger även att ev. tilläggsarbeten ska debiteras med en visst timpris. Allt ser helt ok ut.
Uppdraget är i offert beskrivet som demontering av inredning för att kunna säkerställa funktion i ångspärr.
Därefter återmontering med material av samma standard som före arbetet.
Det är heller inget konstigt.
Rivning av inredning gick snabbt.
Ångspärr/tätskikt är åtgärdat och tryckprovat. Provningen var ok.
Nu pågår montering av isolering och skivor. I veckan kommer vvs-are och redan har de flaggat för extra arbete.
Sedan fläktkille som monterar ventilationssystem.
Redan nu flaggar platsansvarig att i mitt tycke normala moment är extrajobb. t.ex. reglar för upphängning av köksinredning, borttagning av takhuvar pga ventilationsbytet, läggning av golv(vi betalar golvet), montering av kök(vi har köpt in köket).
Vi har redan fått prov på hur byggaren hanterar "besvärlig" kund. Om vi inte accepterar extra arbete stoppar han bygget tills vi accepterar.
Jag har viss erfarenhet och viss kunskap om bygge, men är pensionerad och byggaren vill inte att jag gör något eget arbete. Det är ju förståeligt med ansvarsavgränsning osv.
Vi är i beroendeställning för vi måste lämna vår bostad siste februari.
Utan detta hängande över oss skulle vi bara bytt byggare.
Har ni något tips hur man tacklar en sådan byggares beteende eller är det bara att tugga och svälja?
Vi har ett avtal, hantverkarformuläret -17 med tre bilagor, som beskriver vad som ska göras men nu under arbetets gång hittar byggare ständigt nya moment som han beskriver som extra arbete och vill debitera extra. Verkar vara en taktik.
Avtalet har tre bilagor: offert från byggare och ventilationsföretag samt lista med ansvarsfördelning.
I avtalet står att jobbet omfattar offererade arbete samt att byggaren ska koordinera installation av ventilationssystem.
Avtalet anger även att ev. tilläggsarbeten ska debiteras med en visst timpris. Allt ser helt ok ut.
Uppdraget är i offert beskrivet som demontering av inredning för att kunna säkerställa funktion i ångspärr.
Därefter återmontering med material av samma standard som före arbetet.
Det är heller inget konstigt.
Rivning av inredning gick snabbt.
Ångspärr/tätskikt är åtgärdat och tryckprovat. Provningen var ok.
Nu pågår montering av isolering och skivor. I veckan kommer vvs-are och redan har de flaggat för extra arbete.
Sedan fläktkille som monterar ventilationssystem.
Redan nu flaggar platsansvarig att i mitt tycke normala moment är extrajobb. t.ex. reglar för upphängning av köksinredning, borttagning av takhuvar pga ventilationsbytet, läggning av golv(vi betalar golvet), montering av kök(vi har köpt in köket).
Vi har redan fått prov på hur byggaren hanterar "besvärlig" kund. Om vi inte accepterar extra arbete stoppar han bygget tills vi accepterar.
Jag har viss erfarenhet och viss kunskap om bygge, men är pensionerad och byggaren vill inte att jag gör något eget arbete. Det är ju förståeligt med ansvarsavgränsning osv.
Vi är i beroendeställning för vi måste lämna vår bostad siste februari.
Utan detta hängande över oss skulle vi bara bytt byggare.
Har ni något tips hur man tacklar en sådan byggares beteende eller är det bara att tugga och svälja?
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 432 inlägg
Du får nog specificera bättre exakt vad du har beställt.
Lägga golv och montera kök är ganska stora saker, så är det inte specificerat är det såklart extra.
Måste hela köket och golvet ut för att åtgärda ventilation??
Lägga golv och montera kök är ganska stora saker, så är det inte specificerat är det såklart extra.
Måste hela köket och golvet ut för att åtgärda ventilation??
Absolut.P Peter_Bromma skrev:
Offert med anledning av byggtekniska fel i fastighet:
Demontering av erforderlig rumsinredning
Demontering av vägg samt takskivor
Kontroll av installationsväggar (utregling)
Demontering av installationsväggar i den omfattning att avtätning av ångspärr möjliggörs
Komplettering av installtionsväggar
--- här är vi nu
Återmontering av vägg och takskivor
Målningsarbete av vägg och takskivor lika befintlig
I badrum fuktisoleras väggskivor samt keramik av lika kvalitet som befintlig
Återmontering av befintlig inredning
Återmontering av listverk
Bortforsling av överblivet byggnadsmaterial ingår
Sedan spec av två summor för el och vvs som ingår. Inget konstigt med det.
Kontroll av felaktigt monterad tilluft och eventuella åtgärder ingår
Åtgärd av felaktigt monterat plåtarbete ingår
Slut offert
Ett golv som rivs upp kan inte återanvändas, så vi har köpt nytt golv.
Lista med ansvarfördelning står byggare och vi som ska köpa in golvmaterial.
Husägare
· 432 inlägg
Så varför har golvet rivits ut och vad är det för typ av golv?
Ser inte att golv nämns alls i listan du har.
Känns som mycket mer jobb att montera ett nytt kök än att sätta tillbaka samma, så kan förstå att du får mothugg på det, men isåfall får ni ju diskutera merarbetet då de hade haft ett antal timmar att montera tillbaka annars.
Ni får nog sätta er ner och gå igenom bit för bit om hur ni ser på det för att försöka komma vidare, men som jag ser det får du nog backa på en del också.
Känns som mycket mer jobb att montera ett nytt kök än att sätta tillbaka samma, så kan förstå att du får mothugg på det, men isåfall får ni ju diskutera merarbetet då de hade haft ett antal timmar att montera tillbaka annars.
Ni får nog sätta er ner och gå igenom bit för bit om hur ni ser på det för att försöka komma vidare, men som jag ser det får du nog backa på en del också.
Golvet är nämnt i listan på ansvarsfördelning.P Peter_Bromma skrev:Så varför har golvet rivits ut och vad är det för typ av golv?
Under kök står det: Planlösning kök bl.a. högre överskåp norra väggen, rep kyl/frys skåp. ny diskbänksarmatur. Ansvar Kund+Byggare, Kund köper in.
Samma gäller för golv.
Golvet revs för att täta syll och fästa ångspärr mot betonggolv.
I uppköp sa byggare att det ingick läggning, men har ändrat sig nu.
Har dialog med byggare som är mycket bestämd och tuff och i princip skiter i vad vi tycker.
Jag förstår av ditt svar att vi i princip får hålla till godo och betala.
Husägare
· 432 inlägg
Jag menar inte backa fullt och betala, men du behöver gå igenom punkt för punkt och inte bara generellt och betala för det som är rätt enligt avtalet.
Du måste dock vara beredd att stoppa arbetet och låt inte byggaren veta att du har tidspress.
Varje punkt han vill ha betalt för måste du lista upp och avfärda med vad kontraktet säger. Beroende på hur mycket jobbet ligger på är det kanske läge att ta in en jurist.
Hoppas du inte betalt i förskott
Du måste dock vara beredd att stoppa arbetet och låt inte byggaren veta att du har tidspress.
Varje punkt han vill ha betalt för måste du lista upp och avfärda med vad kontraktet säger. Beroende på hur mycket jobbet ligger på är det kanske läge att ta in en jurist.
Ok, bra tips. Betalar efter hand så det är ok.P Peter_Bromma skrev:Jag menar inte backa fullt och betala, men du behöver gå igenom punkt för punkt och inte bara generellt och betala för det som är rätt enligt avtalet.
Har börjat med att göra som du föreslår. Undviker jurist. Tar tid och kostar.
Redan bränd på trångmålet, men avtalet säger också att arbete ska vara klart 28 februari. Det borde kunnan utlösa skadeståndskrav.
Tack för tips.
Klicka här för att svara